Companii

O piata care invaie nu doar de Pasti, ci si de Craciun: jucariile

23.12.2003, 00:00 53



Vanzarile de jucarii cunosc o crestere exploziva zilele acestea, ca urmare a cumparaturilor de Mos Craciun. Pentru producatorii, importatorii si magazinele de jucarii luna decembrie este cea mai importanta din an.



"Vanzarile in decembrie sunt de cinci-sase ori mai mari decat in celelalte luni ale anului", spune Cristi Suman, directorul magazinului Tomy Toys din Unirea Shopping Center, specializat in jucarii.



Magazinul se adreseaza consumatorilor cu veniturii medii si mari, pretul unei jucarii putand ajunge si la 22 de milioane de lei (o casuta cu tobogan din plastic importat din Franta). Pretul mediu al unei jucarii vandute in aceasta perioada este insa de 1 milion de lei, iar vanzarile sunt de circa 300 de jucarii pe zi.



Cele mai bine vandute jucarii pentru baieti sunt masinile cu telecomanda, trenulete, garaje, robotii, jocurile lego, iar pentru fetite, bebelusii, papusile, casute, dulapuri, truse de machiaj. Tomy Toys importa jucarii din Franta, Anglia, Olanda, Belgia si Italia. Magazinul nu vinde jucarii de la producatorii romani.



Cei mai multi clienti vin seara dupa cinci, cand pleaca de la servici. "Barbatii se hotarasc foarte repede, in schimb femeile, analizeaza jucariile, pretul, le compara, pun o multime de intrebari", spune Suman.



Pe langa magazinul din Unirii, Tomy Toys mai are unul in Mall si distribuie si prin retelele de super si hipermarketuri Carrefour, Cora, si prin retelele de benzinarii Shell. Anul trecut, vanzarile totale au fost de peste 1 milion de euro, potrivit site-ului Ministerului Finantelor.



"Vanzarile in super si hipermarketuri merg foarte bine, pentru ca si preturile sunt usor mai reduse. Clienti nostrii sunt persoanele cu venituri medii-mari si prefera sa evite aglomeratia din supermarketuri", spune Suman.



In Romania sunt, potrivit ultimului recensamant, 3,8 milioane de copii (persoane cu varsta intre 0 si 14 ani). In mediul urban, unde parintii cumpara de regula cadouri de Craciun un copiilor, sunt circa 1,8 milioane de copii. La un pret mediu pe jucarie de 5 euro (200.000 lei), ajungem la o piata a jucariilor de Craciun de 9-10 milioane de euro. O mare parte sunt insa jucarii chinezesti vandute in piete sau la tarabe.



In marile orase, pretul mediu al unei jucarii cumparate de sarbatori depaseste 10 euro. "De Craciun, parintii cumpara jucarii de 10 pana la 20 de euro", spune Daniel Margus, de la firma Strop Productie SRL, importator de jucarii din Germania si Franta. Vanzarile firmei prin reteaua de super si hipermarketuri au crescut puternic anul acesta ajungand la 50% din total, spune Magus.



Pe langa jucariile pentru proprii copii, mai sunt cumparate si pentru nepoti sau copiii prietenilor.



Iar de cativa ani, au aparut si noi destinatii de vanzare pentru magazinele de jucarii. Este vorba de companiile mari, autothone sau multinationale care, inainte de Craciun, le ofera jucarii angajatilor care au copii.



Cea mai mare parte a jucariilor care se vand in Romania sunt importate, dar exista si cativa producarori autohtoni. Dintre acestia, cel mai mare este producatorul de papusi Aradeanca din Arad. Firma, care dateaza din 1948, produce papusi pentru segmentul de consumatori cu venituri mici si medii, cu preturi intre 200.000 si 600.000 de lei. "Anul acesta, dupa ce am intrat in retele de supermarketuri si hipermarketuri, vanzarile au crescut foarte mult. Numarul de papusi vandute pe piata interna a fost cu 20-30% mai mare decat anul trecut", spune Octavian Fanata, directorul comercial al companiei. El spune ca exporturile, dimpotriva, au mers mult mai slab ca anul trecut din cauza recesiunii economice din Vest. Compania are 80 de angajati si a avut anul trecut vanzari de aproape 450.000 de euro.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO