Companii

O piaţă foarte bună: Cinci giganţi internaţionali au plătit zeci de milioane de euro francizaţilor ca să opereze direct businessurile din România

O piaţă foarte bună: Cinci giganţi internaţionali au...

Autor: Cristina Roşca

30.01.2018, 00:07 1510

Ikea, Zara, Sephora, Yves Rocher şi CCC, giganţi cu afaceri de miliarde sau chiar zeci de miliarde de euro la nivel mondial, au intrat în România iniţial în sistem de franciză ca să testeze piaţa, iar apoi au decis să preia direct operarea businessului local.

Cel mai recent exemplu este cel al polonezilor de la CCC care au plătit 33 mil. euro francizatului pentru a prelua direct reţeaua de peste 50 de magazine de încălţăminte.

O astfel de mutare, în mod ideal, mulţumeşte ambele părţi. Mai exact francizatul a reuşit să iasă pe plus după mai mulţi ani de operaţiuni, iar francizorul a pătruns pe o piaţă unde brandul deja era poziţionat şi puternic, cu operaţiunile deja „unse“. Există însă şi cazuri când francizatul este forţat să facă acest lucru din cauza unor clauze din contract, deşi ar fi preferat să opereze el în continuare businessul.

„Există trei motive principale pentru care brandurile aleg să intre pe o piaţă mai întâi în sistem de franciză şi apoi să preia operaţiunile. În primul rând, intrarea într-un teritoriu nou ar putea să fie considerată ca având un profil de risc prea ridicat, iar pentru un brand franciza contribuie la minimi­zarea riscului“, afirmă Paul Voicu, managing partner al francize.ro, un business de consultanţă în domeniu. În al doilea rând, este posibil ca businessul să fie interesant pentru compa­nia-mamă doar după un anumit prag, fie că este vorba de număr de magazine sau cifră de afaceri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO