Companii

Omul care a adus Coca-Cola în restaurantele KFC şi Pizza Hut vrea să dubleze afacerile: 120 de restaurante şi business de 130 mil. euro

Omul care a adus Coca-Cola în restaurantele KFC şi Pizza Hut vrea să dubleze afacerile: 120 de restaurante şi business de 130 mil. euro

Autor: Cristina Rosca

04.03.2012, 09:51 2892

"Piaţa locală are un foarte mare potenţial. Când te uiţi la statele din regiune - Ungaria, Bulgaria sau Cehia - vezi capitala şi doar unul-două oraşe mari. În România, numărul oraşelor cu o populaţie de peste 100.000 de locuitori, unde putem deschide unul, două sau chiar trei restaurante, este mult mai mare", spune Mark Hilton, care a lucrat timp de 17 ani pentru brandurile Yum! la nivel mondial.

În România el conduce un business de 64 de restaurante sub brandurile KFC, Pizza Hut şi PHD (divizia de livrări la domiciliu a Pizza Hut), cu o cifră de afaceri cumulată de circa 65 mil. euro.

"Putem dubla businessul din România în cinci ani, atât ca număr de restaurante cât şi din punct de vedere al cifrei de afaceri. Ţine de mine să facem acest lucru, pentru că echipa cu care lucrez este pregătită, relaţiile cu băncile sunt bune, deci totul este pregătit."

Trebuie să ieşi din birou să iei pulsul în restaurante

Hilton, care a venit pentru prima dată în România în '95-'96, spune că deja a călătorit în ţară în cele câteva luni de când s-a mutat aici. El mai spune că a vizitat majoritatea restaurantelor din grup pentru că "trebuie să ieşi din birou să vezi cum merge businessul, cine sunt clienţii şi ce fac ei". Noul şef al brandurilor Yum! în România, care înlocuieşte în funcţie doi români, explică de asemenea că în timpul călătoriilor prin ţară a văzut multe oraşe cu potenţial pentru business. Călin Ionescu, fostul şef al KFC, preia funcţia de chief operational officer al celor trei branduri, iar Ovidiu Albu rămâne general manager, însă doar al Pizza Hut.Mark Hilton, care a călătorit în jurul lumii cu brandurile Yum!, spune că i-a plăcut întotdeauna în România, în special oamenii şi peisajele. El a ocupat timp de trei ani poziţia de director operaţional al diviziei de francize a brandurilor Yum!, care numără un total de peste 1.200 de restaurante. Şi în România brandurile KFC, Pizza Hut şi PHD sunt aduse în franciză de Ligia Popoviciu, Lunic Franchising, Wildcom şi Tatika Investments, ultima fiind o companie prin intermediul căreia Gabriel Popoviciu şi Nicolae Badea desfăşoară afaceri în România.

"De-a lungul timpului, pentru că eram la conducerea diviziei de francize a brandurilor Yum!, am tot venit în România să urmăresc businessul local. Prima dată am venit când exista doar un restaurant KFC şi trei unităţi Pizza Hut. Atunci doream deschiderea unui al doilea KFC în Bucureşti Mall." Hilton spune că faptul că ştie istoria brandurilor şi evoluţia businessului local îl va ajuta să îşi ducă planurile la bun sfârşit.

Mai mult, englezul este de părere că după ce a administrat timp de patru ani un business de peste 1.200 de restaurante, venirea în România îl va face să cunoască şi partea antreprenorială a lanţurilor din grupul Yum!.

Pe plan internaţional, KFC şi Pizza Hut sunt deţinute de americanii de la Yum!, care au şi reţeaua Taco Bell.

"Despre venirea Taco Bell în România, tot ce pot să spun e «never say never». Pentru moment însă, nu avem în plan aducerea acestui brand. Avem destule oportunităţi cu brandurile pe care deja le avem."

Reia expansiunea Pizza Hut

Hilton aminteşte ca viitor plan ieşirea cu brandul PHD în provincie. Divizia de livrări la domiciliu a Pizza Hut, lansată în ultimul moment de boom economic, a ajuns la opt unităţi, toate în capitală. "Vrem în viitorul apropiat să deschidem una-două locaţii în provincie. Pe termen lung am putea ajunge la nivel naţional la 30-40 de unităţi doar cu PHD, deoarece este un business cu potenţial." Hilton nu dă detalii despre locaţiile viitoarelor unităţi. El spune însă că investiţia într-un PHD variază între 120 şi 150.000 de euro, de până la patru ori mai mică decât într-un restaurant Pizza Hut. Un restaurant costă între 350.000 şi 600.000 de euro.

"Înainte de venirea verii vom deschide un restaurant Pizza Hut într-un centru comercial din Bucureşti. Pe viitor însă, dacă găsim un spaţiu bun, deschidem şi într-o zonă stradală." Brandul Pizza Hut, care deţine 13 unităţi (opt în Bucureşti, două în Cluj şi câte unul în Constanţa, Iaşi şi Timişoara), nu a mai deschis nicio unitate nouă în ultimii doi ani.

Cele mai ambiţioase planuri ale noului şef al brandurilor Yum! în România sunt pentru restaurantele KFC. În prezent în România sunt 42 de unităţi sub acest brand. "Anul acesta deschidem 5-10 restaurante sub cele trei branduri. Majoritatea vor fi KFC."

Mizează pe drive-through

Hilton spune că KFC este cel mai mare business în România, cu afaceri de aproape 40 mil. euro anul trecut, potrivit estimărilor ZF pe baza datelor companiei. Mai mult, există o singură direcţie pentru business, în sus. El nu oferă însă cifre. "Până acum ne-am dezvoltat prin restaurante stradale şi unităţi în centre comerciale. De acum înainte vom miza pe drive through-uri." Compania deţine un singur restau rant drive-through la Sibiu, unde vânzările cresc în mod constant. Hilton nu exclude posibilitatea deschiderii de restaurante şi în zone stradale sau în malluri, în funcţie de oportunităţi. "Durează mai mult să construieşti un drive-through şi costă şi mai mult, de aceea nu fac promisiuni ca număr de unităţi." Un restaurant KFC în mall costă circa 300.000 de euro, unul într-o zonă stradală circa dublu, iar un drive-through până la 800.000 de euro, fără teren. În condiţiile unui plan agresiv de expan siune pentru 2012, Hilton estimează afaceri în creştere cu 10-15% pentru anul în curs. "Criza a afectat pe toată lumea, însă am tre cut peste cu bine. Businessul KFC s-a situat la un nivel constant anul trecut faţă de 2010, Pizza Hut a cres cut uşor, iar PHD a urcat puternic." Avantajul, potrivit britanicului, este faptul că lanţurile au produse pentru orice timpuri economice din punct de vedere al preţurilor. În ultimii trei ani consumul a scăzut cumulat cu aproape 20%. Primele semne de creştere au apărut în ultimul trimestru al lui 2011.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO