Companii

Operatorul Wizz Air nu vede România ca o ţară în criză. „Businessul nostru aduce o marjă de profit de 5%“

Autor: Mirabela Tiron

14.10.2010, 23:30 62

"Nu vedem România ca o ţară în criză, ci ca pe o oportunitate dedezvoltare, având în vedere că numărul de pasageri care zboară cuWizz Air este în creştere. Tocmai din acest motiv am decis săcreştem capacitatea de transport prin aducerea unei noi aeronave înBucureşti", a declarat John Stephenson, vicepreşedintele Wizz Air,care operează de pe trei hub-uri în România (Bucureşti, Timişoara,Cluj-Napoca).

Wizz Air este compania aeriană low-cost cu capital străin care aavut cea mai accelerată evoluţie în ultimii patru ani pe piaţalocală, pe care mai operează GermanWings şi easyJet, dar şioperatorul cu capital românesc Blue Air, principalul concurent alcompaniei ungare.

Transportatorul aerian Wizz Air a ajuns de la 17.000 de pasageriîn 2006, anul în care a intrat pe piaţa românească, la circa 1,7milioane de pasageri anul trecut, potrivit oficialilor. În augustanul acesta, cota de piaţă a companiei aeriene pe segmentul delow-cost a fost estimată la 49%, potrivit statisticilor realizatede oficialii Wizz Air. La finalul anului 2009, pentru care existădate comparabile, companiile Blue Air şi Wizz Air au raportatacelaşi număr de pasageri, mai exact 1,7 milioane de persoane.Operatorul român nu a comunicat date legate de trafic după primeletrei trimestre.

"Estimăm că vom ajunge până la sfârşitul lunii decembrie la ocotă de piaţă de 60% având în vedere procesul de restructurare alBlue Air".

Compania low-cost Blue Air trece printr-un proces derestructurare în urma căruia a renunţat să opereze pe toate curseleinterne, câteva externe şi a returnat patru din cele 11aeronave.

John Stephenson, vicepreşedintele companiei aeriene ungare,spune că Wizz Air se bazează pe o strategie de dezvoltare simplă,care constă în costuri cât mai mici.

"În acest sens, compania operează cu avioane noi care zboară la80-86% din capacitate şi cu care avem costuri mai mici deîntreţinere. De asemenea vindem biletele prin platforma online derezervări şi nu apelăm la agenţii de turism sau la birouri locale.Mai mult decât atât, nu cheltuim foarte mult pe promovare, ci nebazăm pe promovarea de tip word of mouth", a declarat JohnStephenson.

Wizz Air, care operează doar de pe aeroporturile secundare şi depe cele din provincie şi îşi menţine la sol avioanele doar pentru30 de minute, pentru a reduce costurile, zboară doar pe ruteinternaţionale, excluzând cursele domestice. Mai mult, companiavinde biletele de avion la preţuri reduse, însă percepe taxeadiţionale pentru servicii suplimentare (mâncare, bagaj de cală),ceea ce aduce aproape un sfert din veniturile companiei.

Întrebat de ZF ce profit înregistrează Wizz Air pe piaţaromânească, vicepreşedintele companiei ungare a spus că nu poatepreciza valoarea absolută, ci doar că marja de profit la careoperează compania este de 4%-5%, la o cifră de afaceri de peste 100de milioane de euro, ceea ce înseamnă un profit de minimum 4-5milioane de euro, potrivit calculelor ZF.

Filialele locale ale companiilor aeriene străine nu raporteazăla Ministerul de Finanţe rezultatele financiare din România. Lanivel internaţional, compania ungară a transportat 7,8 milioanepasageri, operând 34 de aeronave.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO