Companii

Opinie Mădălina Trif, Senior Manager PwC România: Companiile trebuie să regândească metodele de recompensare a angajaţilor pentru a atrage şi a păstra talentele pe o piaţă cu resurse limitate

27.03.2023, 10:46 126

Companiile trebuie să-şi regândească strategia de recompensare a angajaţilor, având în vedere că în ultimii zece ani echilibrul între viaţa profesională şi cea personală, precum şi formarea şi dezvoltarea carierei, şi-au triplat importanţa în preferinţele angajaţilor, în timp ce recompensa financiară a scăzut cu 24%, reiese din analizele realizate de PwC pe piaţa muncii la nivel global. În aceeaşi perioadă, importanţa beneficiilor medicale, de wellness, asigurare de viaţă sau beneficii pentru îngrijirea copiilor şi-au dublat importanţa.

Care sunt preferinţele angajaţilor români când îşi aleg locul de muncă?

Doi din trei angajaţi spun că simt că vocea lor nu este auzită/ascultată de către managerul lor sau de către angajator, ceea ce poate avea un impact devastator asupra productivităţii şi retenţiei, arată sondajul PwC Global Workforce Hopes and Fears. Mai mult, 85% dintre angajaţi au declarat că starea lor de bine a fost afectată în timpul pandemiei, iar 60% spun că acesta este cel mai important criteriu de care ţin cont în momentul în care vor să-şi schimbe locul de muncă.

Astfel, în pofida presiunii pe salarii, mai ales în contextul inflaţiei record din ultimul an, angajatorii trebuie să privească dincolo de recompensa financiară, să fie mai atenţi la preferinţele angajaţilor şi să conceapă oferte personalizate. Există multe alte modalităţi nefinanciare de a recunoaşte efortul, de a recompensa rezultatele, de a atrage personal şi de a păstra talentele, iar angajaţii sunt cei care dictează această schimbare.

Un studiu realizat de PwC România anul trecut despre preferinţele angajaţilor români când aleg un loc de muncă (PwC’s Workforce Preference Report Romania 2022) arată că în top 10 preferinţe doar două sunt legate de elementele financiare. Astfel, pe primul loc în top se află un program de muncă flexibil, urmat de salariul de bază, beneficii medicale, stilul de leadership al şefului direct, promovarea pe bază de performanţă şi criterii rezonabile de evaluare, munca de acasă, traininguri pentru dezvoltarea competenţelor digitale şi de business, natura muncii  - sa starneasca interes sa reprezinte o provocare, comunicare onestă şi deschisă din partea conducerii şi un sistem de remunerare echitabil şi transparent.

Cum trebuie regândit pachetul de remunerare pentru a îmbunătăţi bunăstarea angajaţilor?

Dacă până în prezent, abordarea  a fost o combinaţie de recompense financiare şi non-financiare utilizând o abordare tradiţională "de sus în jos", bunăstarea fiind văzută ca parte a pachetului de beneficii, acum abordarea trebuie personalizată, de ”jos în sus”. Astfel, există un sistem cu şase dimensiuni cu care companiile pot jongla pentru a recompensa angajaţii pentru munca lor, ţinând cont de ceea ce îşi doresc:

  • Zona fizică – sala de sport, abonamente de sănătate.
  • Emoţională – recunoaştere şi feedback, inteligenţă emoţională, mindfulness.
  • Mintală - un mediu de lucru sigur, servicii de consiliere, flexibilitate, work/life balance.
  • Socială – apartenenţa şi scop, implicare în diferite proiecte profesionale sau sociale.
  • Carieră – dezvoltare şi progres, posibilităţi de dezvoltare.
  • Financiară – plata competitivă şi echitabilă, recompensarea performanţei.

Companiile care vor aplica acest concept de ”bunăstare completă” (total wellness) vor avea de 3,2 ori mai multe şanse de a angaja şi de a păstra oamenii, de 5,4 ori mai multe şanse de a putea recruta mai multe talente, de două ori mai multe şanse de a fi recunoscut ca un loc de muncă excelent, de peste zece ori mai multe şanse de a avea rate mai mici de absenteism şi de 2,2 ori mai multe şanse de a depăşi obiectivele financiare.

Practic, în ziua de azi, o companie poate analiza profilul angajatilor sau a viitorilor angajaţi şi poate construi pachete de remunerarea eficiente din punct de vedere costuri, potrivite pentru profilul respectiv. O forţă de muncă predominant tânără (e.g. să zicem proaspăt absolvenţi), la început de carieră va aprecia mai mult partea financiară, elemente ce ţin de urmărirea performanţei şi promovare şi zona de flexibilitate în timp ce un profil mai matur (E.g. să zicem persoane reîntoarse la muncă după o perioadă de absenţă) vor aprecia mai mult zona de training şi dezvoltare şi flexibilitate în ceea ce priveşte programul. Astfel, se construiesc pachete de remunerare care sunt percepute de către grupuri de angajaţi ca fiind mai valoroase decat valoarea lor monetară.

Care este trendul pe piaţa muncii din România?

Ponderea medie a beneficiilor din total pachet salarial este undeva la 5%, destul de redus faţă de statele din vestul Europei, iar angajaţii au început să aprecieze şi alte beneficii în afara celor devenite tradiţionale, arată cel mai recent studiu salarial PayWell 2022 realizat de PwC România. Ca tendinţă, au scăzut beneficiile precum maşina de companie, decontarea transportului, comunicaţii mobile, pentru că telefonul nu mai este considerat chiar un beneficiu, ci o necesitate. Se observă însă o creştere a beneficiilor din zona de timp liber şi wellbeing (stare de bine), de la vouchere de vacanţă, la sesiuni de terapie sau vinerea cu program redus.

În ceea ce priveşte partea financiară, salariile brute în rândul companiilor private din România au crescut în medie cu 12% anul trecut, cea mai mare rată din ultimii 15 ani, pe fondul încercării firmelor de a compensa nivelul record al inflaţiei, dar şi în contextul unei pieţe a muncii foarte competitive. Pentru 2023, companiile private anticipează o creştere medie a salariilor brute de 9,3%. Cele mai mari venituri salariale medii continuă să se înregistreze în sectorul de tehnologie, urmat în ordine de leasing, centre de servicii, industrie, bănci, sectorul farmaceutic, asigurari şi retail.  În acelaşi timp, angajaţii cu performanţe ridicate sunt plătiţi cu 8% până la 15% mai mult decât restul angajaţilor, la fel şi cei care au o vechime mai mare în firmă.