Companii

Opinie Mihai Petre, EY România : Ce trebuie să ştie importatorii de echipamente medicale? Măsurile legislative luate de stat pentru a facilita importul în perioada Covid19

Opinie Mihai Petre, EY România : Ce trebuie să ştie importatorii de echipamente medicale? Măsurile legislative luate de stat pentru a facilita importul în perioada Covid19

Autor: Mihai Petre

08.04.2020, 12:46 156

Ţinând cont de nevoia urgentă de echipamente medicale, de măşti de protecţie şi kituri de testare utilizate în lupta cu COVID-19, autorităţile vin în sprijinul operatorilor economici şi al instituţiilor de stat cu o serie de orientări atât de natură fiscală, cât şi procedurală, menite să relaxeze formalităţile aplicabile în mod normal la importul de astfel de produse. Detaliem câteva din aceste simplificări în cele ce urmează.

Amânarea plăţii TVA în vamă pe perioada stării de urgenţă şi după 30 de zile de la încetarea acesteia în România

La nivelul României, pe perioada stării de urgenţă şi la 30 de zile după data încetării acesteia, se amână plata TVA la importul de anumite medicamente, echipamente de protecţie, dispozitive medicale sau de protecţie şi materiale sanitare utilizate în limitarea, tratamentul şi combaterea COVID-19.

De exemplu, kituri de testare şi aparate de testare şi diagnostic cod NC 3822, 3002 15 şi 9027 80, măşti, mănuşi, scuturi din plastic pentru faţă cod NC 6307 90, termometre cod NC 9025, dezinfectanţi şi produse pentru sterilizare cod NC 2207, 2208, 3003 sau 3808, dispozitive medicale (ventilatoare, ecografe, aparate de electrodiagnostic) cod NC 9019 20, 9018 19, 9018 90.

Astfel, o atenţie sporită trebuie acordată clasificărilor tarifare ale acestor tipuri de produse, pentru ca importatorii să fie siguri că vor aplica corect amânarea plăţii TVA la momentul importului.

Simplificarea formalităţilor de import

Comisia Europeană a publicat o serie de orientări privind modalităţile de simplificare a formalităţilor vamale în comerţul cu astfel de produse, aplicabile în toate statele membre (inclusiv în România),  pentru ca acestea să ajungă cât mai repede la persoanele afectate.

Menţionăm câteva exemple:

  • aplicarea regimului de admitere temporară cu scutire totală de la plata taxelor la import (taxe vamale şi TVA) pentru echipamente medicale, mijloace de transport utilizate în combaterea COVID-19;
  • posibilitatea prezentării bunurilor direct la sediul importatorului (i.e. fără a mai trece pe la biroul vamal);
  • acceptarea de certificate de origine/statut (de ex. EUR 1, A.TR) sub forma unei copii (format fizic sau electronic). În mod normal, în acest scop, documentele sunt solicitate în original.
  • în cazul operatorilor economici care utilizează procedura simplificată de vămuire la domiciliu, acordarea prelungirii termenului de depunere a declaraţiei suplimentare cu caracter global dacă aceasta nu poate fi depusă la timp;

Scutiri de taxe vamale şi TVA la importul de echipamente medicale şi de protecţie provenite din ţări non-UE şi distribuite gratuit în statele membre

Importul de echipamente medicale şi de protecţie realizat de instituţiile/organizaţiile abilitate sau în numele acestora şi distribuite gratuit pe piaţa din UE către persoanele aflate în nevoie beneficiază de scutire de la plata taxelor vamale şi a TVA. Măsura a fost implementată de Comisia Europeană ca urmare a solicitărilor venite din partea statelor membre, inclusiv Marea Britanie.

Măsura este aplicabilă de la data de 30 ianuarie 2020 până la data de 31 iulie 2020. Aşadar, este oferită şi posibilitatea returnării taxelor la import pentru bunurile ce au fost importate deja pentru combaterea COVID-19.

Până la data de 30 noiembrie 2020, statele membre trebuie să raporteze Comisiei Europene informaţii privind organizaţiile şi instituţiile ce au beneficiat de aceste scutiri la import precum şi cantitatea şi natura bunurilor astfel importate.

Autor: Mihai Petre, Director, Comerţ Internaţional, Asistenţă Fiscală şi Juridică, EY România

 
AFACERI DE LA ZERO