Companii

Optimism pe piata electroIT: Retailerii se asteapta la cresteri in 2010, dupa scaderi de peste 40% anul trecut si insolventele Ultra Pro, Rombiz si Flamingo

Optimism pe piata electroIT: Retailerii se asteapta la cresteri in 2010, dupa scaderi de peste 40% anul trecut si insolventele Ultra Pro, Rombiz si Flamingo
12.01.2010, 00:00 62

Dupa un an in care au restructurat businessurile din temelii, auredus mii de metri patrati de spatiu comercial si au concediat maimult de 1.000 de angajati, actorii segmentului electroIT spun acumca in 2010 vanzarile pot reveni chiar si cu 10%, dar numai in adoua jumatate a anului.

"Referitor la piata, estimarea noastra in momentul de fata estede plus 10-15%, realizabila in semestrul doi al anului. Deocamdataeste prematur sa evaluam vanzarile inceputului de an, pentru ca autrecut doar cateva zile, dar inregistram nivelul lunii noiembrie", a declaratCristian Moanta, directorul de marketing al Altex. Vanzarile luniinoiembrie corespund in piata cu o tendinta de revenire a consumuluipentru bunurile electronice de folosinta indelungata, care ainceput sa se observe din luna septembrie 2009.

In primele trei trimestre ale anului trecut Altex a inregistratvanzari de 124 de milioane de euro, cu 50% sub nivelul din aceeasiperioada din 2008. "Trimestrul doi a fost cel mai slab anul trecut,nu trimestrul 1. In primele trei luni se mai pastreaza un ritmlatent, preluat din decembrie", a mentionat Moanta.

Dupa 10 ianuarie si pana la jumatatea lunii februarie inretailul electroIT se transfera achizitia unor produse pe careconsumatorii nu au avut posibilitatea sa le achizitioneze inaintede sarbatorile de iarna, iar la acest lucru contribuie si ofertelegenerate de lichidarile de stoc.

Pentru intreg anul trecut previziunea anterioara a Altex indicavanzari de 180 de milioane de euro.

"Ianuarie si primul trimestru ma astept sa fie in linie cu 2009(perioada in care vanzarile au scazut cu aprox. 50% - n. red) sauchiar sa scada cu 5%. Nu este tragic, pentru ca acum avem altecosturi. Vom avea in 2010 o fluctuatie de plus/minus 5-10%, ceea ceeste suportabil", a declarat Adrian Olteanu, directorul general alFlamingo.

Flamingo a intrat in decembrie 2009 in reorganizare, subprotectia legii insolventei, pentru a se proteja de executareasilita a creditorului ING Bank, care detine creante de 17,5milioane de euro. Flamingo este al doilea retailer, dupa Rombiz,care intra in insolventa pentru a-si restructura activitatea.

Decembrie, luna cadourilor putine

Finalul de an, perioada in care retailerii electroIT realizeazacea mai mare parte a profitului si cele mai mari volume de vanzari,nu a adus varfuri similare celor din anii anteriori, dar a diminuatscaderea generala.

Astfel, Altex apreciaza ca in locul unei scaderi de 50%, cum afost pe parcursul intregului an, in decembrie vanzarile au fost cu35% mai jos fata de decembrie 2008, perioada in care consumul localera deja afectat.

Reprezentantii Flamingo mentioneaza o scadere similara. "Ultimaluna a fost cu 30% sub decembrie 2008 in cazul vanzarilor, dar indecembrie 2008 vanzarile erau deja jos.

In anii anteriori retailerii specializati de electronice sielectrocasnice inregistrau vanzari duble in decembrie fata de lunaanterioara, si ajungeau chiar la mai mult de 20% din cifra deafaceri.

Potrivit estimarilor anterioare de buget ale Altex, Domo siFlamingo si afacerilor cumulate de 300 de milioane de euro inprimele noua luni din 2009, in intervalul octombrie - decembriecele trei retele de magazine trebuia sa realizeze vanzari cumulatede 140 de milioane de euro.

Promotiisi reduceri periodice pentru tot anul

Perioadele de promotii sau pachetele de oferte apareau la raftsau pe paginile web ale retailerilor trimestrial in urma cu 2-3ani, insa de aproximativ 12 luni fiecare luna aduce cate un produspromovat pentru fiecare gama de electronice.

In 2010 Altex, liderul pietei de profil, urmeaza aceeasistrategie, care anunta promotii la fiecare trei saptamani.

"Ramane o politica a companiei, de a aduce promotii noi lafiecare trei saptamani. Mizam pe produsele sezoniere, care facvolum intr-o anumita perioada, pentru ca daca scoatem din calculaccesoriile si electrocasnicele mici, care au o cerere constanta,restul produselor au cereri sezoniere", a declarat Moanta.

Reprezentantii Flamingo apreciaza ca in acest an in continuarecel mai vandut produs va fi unul din categoria IT, la fel ca in2009, cand sistemul desktop Flamingo Diablo a adus vanzari de unmilion de euro.

In termeni de volum cele mai multe unitati au fostcomercializate pentru un sistem audio de tipul 5.1 (un subwooferplus cinci sateliti).

"Anul acesta nu ma astept totusi sa mai fie vorba de un desktop.Cred ca cel mai cerut va fi ori un notebook ori, un LCD dinsegmentul de pret entry level", a spus Olteanu.

Topul celor mai vandute electrocasnice in2009

In Romania, la finalul anului 2008 erau 130 de televizoare la100 de gospodarii, potrivit datelor Institutului National deStatistica. In cazul frigiderelor, daca in 2005 exista o proportiede 94,6 frigidere la 100 de gospodarii, in 2008 raportul a scazutla 83,1 frigidere la 100 de gospodarii. In cazul masinilor despalat, piata poate cunoaste insa in continuare o crestereconstanta, avand in vedere ca in urma cu doi ani nivelul deinzestrare ajungea la 70,8 masini raportat la 100 de locuinte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO