Companii

(P) Direcţionarea profitului pentru proiecte cu impact social – ultimul apel pe 2019

(P) Direcţionarea profitului pentru proiecte cu impact...

Autor: Publicitate

19.12.2019, 08:30 260

Potrivit datelor furnizate de Autoritatea Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), în anul 2017 doar 1 din 5 companii care au realizat profit în cursul acelui an a ales să direcţioneze 20% din impozitul pe profit către proiecte derulate în beneficiul societăţii, procentual însemnând 20% din totalul firmelor care ar fi putut face acest lucru. În acest fel, în proporţie covârşitoare, fondurile astfel rezultate au rămas în administrarea statului.

 

Deşi numărul companiilor care au înţeles importanţa direcţionării a 20% din impozitul pe profit către cauze sociale creşte de la an la an, nu toate firmele au apelat la acest instrument crucial de finanţare pentru programele pe care ONG-urile derulează în folosul celor mai stringente nevoi ale societăţii.

În fiecare an, organizaţiile non-profit au astfel posibilitatea de a primi, prin redirecţionare, 20% din impozitul pe profit al companiilor, iar companile beneficiază de un regim fiscal favorabil. Cu alte cuvinte, firmele pot sponsoriza ONG-urile prin redirecţionarea către acestea a 20% din taxele care sunt colectate de către stat, fără niciun cost pentru companie şi printr-o procedură extrem de simplă, dar nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri. În felul acesta, firmele pot alege să facă un bine cu acei bani, care altfel s-ar duce la stat, termenul limită fiind de 31 Decembrie.

 

„În realitate, cele mai multe dintre companiile româneşti nu direcţionează din diferite motive, multe dintre ele prea puţin întemeiate. Firmele multinaţionale nu o fac, deoarece le sunt afectate raportările financiare internaţionale. Altele, cu toate că nu raportează internaţional, nu utilizează facilitatea de frica statului  (se tem că vor primi controale mult mai intensive de la ANAF 😊). Contabilii se opun pentru că au mai multe socoteli de facut şi acte de întocmit (puterea firmelor de contabilitate este foarte mare în acest sens, deoarece ei sunt specialişti în domeniul financiar, iar o recomandare venind din partea lor în acest sens are mare greutate în faţa persoanelor de decizie din companii). Sunt mulţi care zic ca au donat deja către o cauza pe care o preferă, însa ei nu sunt informaţi că pot alege să doneze către mai multe cauze odată (ajuta aşadar şi mediul şi educatia, sănătatea, etc, în aria lor de interes), declară Cristiana Mateoiu, director executiv al Fundaţiei Inovaţii Sociale Regina Maria.

Încă din anul 1994 în România funcţionează Legea Sponsorizării (Legea nr. 32/1994), un mecanism care întăreşte ideea că statul român înţelege că există nevoi la nivelul comunităţilor pe care nu poate ajunge să le rezolve suficient de bine sau de repede, iar de ani de zile, asociaţiile şi fundaţiile şi-au asumat faptul că au un rol esenţial de a veni în sprijinul celor fără şanse şi fără speranţe : bolnavi, neasiguraţi, oameni venituri sau fără locuinţe, fără niciun alt sprijin, vârstnici, copii sau adulţi.

 

O nouă oportunitate nevalorificată

Conform O.U.G. NR. 25/2018 şi societăţile comerciale cu cifra de afaceri până la 1 milion de euro (microîntreprinderile) cu impozit pe venit pot face sponsorizări pentru susţinerea entităţilor nonprofit şi a unităţilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditaţi cu cel puţin un serviciu social licenţiat si care sunt inregistrate in registrul ANAF, într-un mod similar cu companiile plătitoare de impozit pe profit.

Potenţialul este unul enorm, căci sunt peste 180.000 de microîntreprinderi în România care pot deduce valoarea sponsorizării până la nivelul de 20% din impozitul pe venit datorat pentru trimestrul în care a înregistrat cheltuielile, în aşa fel transformând trimestrial aceste fonduri în sprijin real pentru comunităţile defavorizate.

„Din păcate microintreprinderile încă nu au exerciţiul sponsorizării. Mulţi încă nu ştiu că au această facilitate, alţii consideră ca banii sunt puţini şi că oricum nu contează. Eforturile ONG-urilor de a îi `educa` în acest sens sunt extrem de mari şi disporporţionate în raport cu valoarea obţinută (ONG-urile nu au putere de promovare, nu au personal suficient, etc). Una peste alta, la nivel de ţara foarte puţine au ales să se implice – nu avem studii încă, practic campanii s-au desfăşurat intens pe tot parcursul anului 2019, dar raspunsul a fost extrem de slab, iar efortul extrem de mare.„ Cristiana Mateoiu.

 

Care sunt paşii sponsorizării?

Această redirecţionare implică 3 etape simple:

 
  1. Se calculează suma aferentă celor 20% din impozitul pe venit/profit al companiei pe anul în curs şi pe trimestrul 4 (în cazul microintreprinderilor);
  2. Se accesează site-ul organizaţiei pe care firma doreşte să o susţină, se descarcă de acolo Contractul de Sponsorizare, care se compleetază în 2 exemplare şi trimite fizic la adresa organizaţiei respective sau scanat prin email până la 31 decembrie;
  3. Se efectuează plata prin transfer bancar sau online (datele necesare se găsesc pe site-ul organizaţiei respective) până la 31 decembrie, pentru a putea beneficia de facilitatea fiscală.

Aceste etape trebuie practic repetate la finalul fiecarui trimestru în cazul microintreprinderilor.

 

De ce merită să susţii o cauză în care crezi prin redirecţionarea a 20% din impozitul pe profit

În fiecare lună decembrie, toate ONG-urile se află în cea mai importantă campanie de strângere de fonduri a anului şi deşi există companii care s-au implicat pe tot parcursul anului cu sponsorizări, drumul este extrem de lung pentru toate organizaţiile non-guvernamentale, căci ele au nevoie să se bazeze pe o susţinere constantă pentru a putea acoperi costurile tuturor serviciilor către beneficiarii lor.

Pentru a-şi putea continua activitatea şi anul următor, Fundaţia Inovaţii Sociale Regina Maria are nevoie ca minim 200 companii plătitoare de impozit pe profit / venit să doneze acum, la final de an, cei 20% din impozit. Fundaţia reprezintă de aproape 10 ani singura speranţă pentru cei peste 2.500 de bolnavi fără venituri şi fără asigurări medicale, oameni cu poveşti de viaţă cutremurătoare, oferindu-le servicii integrate de calitate, în mod gratuit şi dreptul la o viaţă decentă.

În grija acestor părinţii bolnavi, persoane defavorizate, care nu au acces la niciun serviciu medical sau tratament în afară de cele de urgenţă, se află peste 3000 de copii, care sunt astfel cei mai vulnerabili dintre noi, deoarece în lipsa părinţilor nu au niciun sprijin.

 

 Prin direcţionarea a 20% din impozitul companiei pe profit sau pe venit le putem oferi medicamente şi servicii medicale acestor femei şi bărbaţi, pentru care sănătatea înseamnă încă o zi câştigată alături de copiii lor. Sănătatea nu este o garanţie pentru nimeni, dar în special pentru cei care nu au acces la niciun serviciu medical în afară de cel de urgenţă. Iar când de aceşti oameni depind mii de copii, situaţia este şi mai dramatică”, declară Cristiana Mateoiu, Director Executiv al Fundaţiei.

 

Dacă deţii o companie şi vrei să susţii copiii cu mame bolnave, poţi să descarci de aici un contract de sponsorizare. Dacă lucrezi într-o companie care ştii că se implică în cauze sociale, trimite-i şefului cauza noastră sau dacă ai un prieten care lucrează într-o astfel de companie şi ar fi interesat să ne ajute, trimite-i şi lui mesajul acesta. Te rugăm ne ajuţi ca mesajul nostru să ajungă la cel putin 200 de companii cât mai curând!„ un ultim apel al Cristianei.

 

....................................................................................................................................................

Fundaţia Inovaţii Sociale Regina Maria este un ONG care oferă de peste 9 ani o gamă largă de servicii medicale gratuite persoanelor fără venituri şi asigurări medicale şi care îngrijeşte, alături de mai bine de 15 dascăli angajaţi şi voluntari, un număr de 200 de copii din familii defavorizate în cele două centre educaţionale ale fundaţiei (Clinceni şi Băneasa). 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO