Companii

P&G: Daca ne-am fi uitat doar la costuri, centrul de achizitii din Bucuresti ar fi fost in Asia

P&G: Daca ne-am fi uitat doar la costuri, centrul de achizitii din Bucuresti ar fi fost in Asia
13.04.2010, 23:18 603

Este Romania inca o piata ieftina? Directorul de achizitii alP&G spune ca, la un volum al tranzactiilor procesate anual inBucuresti de 13 miliarde de dolari, costul cu forta de munca parenesemnificativ, de aceea criteriile precum competentele angajatilorprimeaza inaintea salariului mediu pe piata.

"Daca ne-am fi uitat in primul rand la costuri, centrul deachizitii deschis in 2005 pentru pietele din Europa, OrientulMijlociu si Africa nu ar fi fost in Romania, ci intr-o tara dinAsia", afirma Camille Chammas, vicepresedinte pe achizitii aldiviziei P&G Global Business Services.

Alte companii mari care au deschis recent centre de servicii inRomania sunt British American Tobacco, cel mai mare jucator dinindustria locala a bunurilor de larg consum, si Metro, cel mai marecomerciant de pe piata. Diviziile locale de servicii regionale alecelor doi giganti au creat in ultimii doi ani peste 400 de locuride munca in IT si domeniul financiar.

Americanii de la P&G si-au deschis centrul de achizitii dinBucuresti in 2005, dupa ce au analizat si Varsovia (capitalaPoloniei) pentru acest proiect, oras in care aveau deja un centruregional de servicii IT.

In 2005, cel mai important criteriu de alegere a locatiei pentrunoul centru regional de achizitii au fost competentele lingvisticeale angajatilor, potrivit reprezentantilor P&G. In biroul dinBucuresti se vorbesc in acest moment 10 limbi straine, dar cel maimult se lucreaza in engleza si germana.

Toate achizitiile realizate de P&G pentru circa 150 delocatii ale sale din Europa, Orientul Mijlociu si Africa suntprocesate in prezent intr-un birou cu 230 de oameni din Bucuresti.Dezvoltarea centrului de achizitii ar putea aduce in urmatorii animai multe servicii la nivel local: de exemplu, romanii ar puteanegocia cu furnizorii conditiile contractuale pentru achizitia dematerii prime pentru fabricile P&G, potrivit reprezentantilorcompaniei.

"Pana acum, performantele centrului regional de achizitii dinRomania au fost bune. Ne uitam la piata romaneasca pentru a aducesi alte birouri regionale de servicii pentru P&G, insa nu potspune in acest moment cand si daca se va concretiza acest proiect",mai spune Chammas.

P&G Procurement Center din Bucuresti este condus de unmanager egiptean, Yasser Abdelnalek, care lucreaza in companie din1995.

Centrul are 145 de angajati si 90 de subcontractori, angajati aicompaniei Manpower, si nu are planificate recrutari importantepentru urmatoarea perioada.

"Anul trecut am avut o fluctuatie de personal de 11%, fata de12-13% in 2008", precizeaza Abdelnalek. El estimeaza ca valoareatranzactiilor procesate in biroul din Bucuresti va ajunge in acestan la 13 miliarde de dolari, in crestere cu 8% fata de 2009.

O fabrica de la zero la Urlati

P&G a avut in 2008 afaceri de 400 mil. dolari pe piatalocala, fiind cel mai mare jucator pe piata bunurilor de largconsum nealimentare, cu branduri precum Ariel, Head &Shoulders, Pampers sau Gillette.

Compania detine o fabrica de detergenti la Timisoara,achizitionata de la stat in 1995, iar in acest an va inaugura ceamai mare fabrica a sa de sampoane si alte produse de ingrijire aparului la Urlati, langa Ploiesti, in urma unor investitii de 50mil. dolari intr-o prima faza.

De ce centralizeaza gigantii serviciile deachizitie

Centrele de achizitii permit companiilor mari sa-siimbunatateasca controlul costurilor si sa negocieze cu furnizoriipreturi mai avantajoase datorita comenzilor mari.

Printre furnizorii mari ai P&G, cu care compania a dezvoltato colaborare la nivel international, se numara Cisco, HP sauPlastipak.

"Divizia Global Business Services ne-a permis sa realizam inultimii ani reduceri de costuri de 700-800 mil. dolari pe an", aprecizat Filippo Passerini, presedintele P&G Global BusinessServices si Chief Information Officer al companiei americane.

Alte centre de servicii ale jucatorilor din FMCG siretail

Centru de servicii financiare pentru BAT

  • Compania British American Tobacco (BAT), cel mai mareproducator de tigarete de pe piata locala cu afaceri estimate de ZFla peste un miliard de euro anul trecut, a ales in 2008 Bucurestiulpentru un centru de servicii financiare, dupa ce a analizat 19locatii in Europa.
  • La acea data, BAT a angajat 100 de oameni in centrul BritishAmerican Shared Services Europe (BASS Europe) si a anuntat ca panain 2010 ar mai putea recruta 150 de persoane.
  • BASS Europe deserveste filialele British American Tobacco din22 de tari europene, potrivit ultimelor date disponibile.

Metro are specialisti IT

  • Grupul german Metro, cel mai mare jucator din comertulromanesc, cu afaceri de 1,89 mld. euro in Romania anul trecut, inscadere cu 10,7% a deschis in 2004 in Romania un centru de serviciiIT - MGI Metro Group Technology Romania.
  • In 2007, compania a angajat 100 de softisti in acest centru,iar in 2008 grupul anuntase ca va recruta alti 80 despecialisti.
  • METRO Group Information Technology are filiale in Polonia,Romania, Rusia si Turcia, potrivit datelor de pe site-ul grupului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO