Companii

P&G încă speră să obţină ajutor de stat pentru fabrica din Urlaţi. Răspunsul preşedintelui: „Respect şi mulţumiri“

P&G încă speră să obţină ajutor de stat pentru fabrica din Urlaţi. Răspunsul preşedintelui: „Respect şi mulţumiri“

Autor: Mihaela Popescu

29.09.2010, 23:15 272

Gigantul american P&G ar putea dezvolta a doua fază afabricii de şampoane de la Urlaţi apelând la un ajutor de stat,după o tentativă nereuşită în 2008. O parte din investiţiileviitoare ale companiei în această fabrică ar putea fi acoperite şiprin accesarea de fonduri europene pentru proiecte de protecţie amediului.

"Nu am luat niciodată în calcul posibilitatea de a îngheţainvestiţia de la Urlaţi, chiar dacă nu am obţinut ajutor de stat,iar condiţiile economice sunt diferite acum faţă de momentul încare am pus proiectul pe hârtie", a declarat pentru ZF BobMcDonald, CEO-ul P&G, cel mai mare executiv din industriamondială a bunurilor de larg consum.

Afacerile Procter & Gamble la nivel local au intrat pe untrend descendent în ultimii doi ani, pe fondul scăderii consumului.Compania a realizat vânzări de 280 mil. euro în România pe 2009, îndeclin cu 11% faţă de anul anterior, însă businessul raportat defabrica sa din Timişoara aproape s-a dublat în acest intervaldatorită demarării producţiei de detergenţi de vase Fairy.

Greenfield-ul inaugurat oficial ieri la Urlaţi ar putea aduce ocreştere a afacerilor anuale ale gigantului american în România decâteva sute de milioane de euro. Fabrica este destinată exportuluiîn proporţie de 90%, peste 60% din şampoanele produse aici fiindlivrate în Turcia, Rusia şi pe pieţe din Europa de Est.

"Am încercat să obţinem un ajutor de stat în România, aşa cumfacem pe toate pieţele pe care demarăm o investiţie de dimensiuneacelei de la Urlaţi. Încă suntem în discuţii cu autorităţile românepentru acest lucru", a mai precizat Bob Mcdonald. Compania s-alovit de un prim refuz în 2008, iar o nouă solicitare ar putea venipentru a doua fază de dezvoltare a fabricii de şampoane, desprecare reprezentanţii P&G nu au dat detalii.

De cealaltă parte, în discursul său de la inaugurarea fabricii,preşedintele Traian Băsescu nu a făcut nicio referire lasprijinirea investitorului american şi a evitat să stea de vorbă cureprezentanţii presei prezenţi la eveniment. "P&G a datRomâniei o investiţie în tehnlogii avansate de producţie, iar noiîi oferim respect şi mulţumiri pentru locurile de muncă pe carele-a creat", a afirmat preşedintele.

"În 2008, legislaţia de ajutor de stat pentru investiţiile mariîn economie nu ne-a ajutat pentru că lipseau normele de aplicare.Din punct de vedere strategic, nu puteam aştepta mult timpîmbunătăşirea cadrului legislativ", a explicat Ramona Brad,Director Asociat Relaţii Externe la P&G Balkans.

Producătorul american încearcă acum să obţină şi sprijinulMinisterului Mediului pentru atragerea de fonduri europene într- unproiect de instalare a unor panouri solare lângă noua fabrică.

Greenfield-ul din Urlaţi, a cărui construcţie a demarat în 2008,se numără printre proiectele mari de investiţii ale P&G, avândo valoare de 100 mil. dolari, şi a fost cea mai mare fabricăinaugurată de companie în Europa în 2010.

În acest moment, producătorul are alte 6 greenfield-uri îndiferite stadii de construcţie, cele mai multe dintre acestea fiindridicate pe pieţe emergente.

Cum se văd Balcanii din Cincinnati

Bob McDonald, care lucrează la sediul central al P&G dinCincinnati şi este la a doua vizită în România, a declarat ieri laUrlaţi că regiunea Balcanilor, pe care P&G o coordonează de labirourile din Bucureşti, are o importanţă strategică pentrudezvoltarea business-ului global al companiei.

"Regiunea Balcanilor a intrat mai târziu în recesiune decâtrestul lumii şi este normal ca acum să se afle într-un declin maiaccentuat decât alte zone. Vrem să ajungem la 5 miliarde deconsumatori până în 2015, faţă de 4,2 miliarde de oameni în acestmoment, iar Balcanii vor avea un rol important în aceastădezvoltare a companiei, oportunităţile venind şi din mediul rural",a afirmat el.

Cum a inaugurat P&G fabrica de 100 mil.dolari

Aproximativ 500 de oameni, dintre care 250 de angajaţi aicompaniei, au participat ieri la inaugurarea oficială a fabricii deproduse pentru păr a Procter & Gamble de la Urlaţi.

Prezenţa lui Bob McDonald precum şi a CFO-ului companiei, JonMoeller, şi a unor înalţi oficiali ai statului român, printre carepreşedintele Traian Băsescu şi ministrul mediului Laszlo Borbely,au dat "greutate" momentului. Printre participanţi s-au numărat şioameni de afaceri din mediul de business local.

Din 2011, unitatea din Urlaţi ar putea susţine vânzări aleProcter & Gamble în Europa şi Asia estimate de ZF la câtevasute de milioane de euro, chiar mai mari decât vânzările realizateanul trecut de companie la nivel local, de 280 mil. euro.

Pentru noua fabrică, P&G a recrutat 50% dintre angajaţi dinoraşul Urlaţi. Media de vârstă a acestora este de 30-35 de ani,potrivit datelor furnizate de producător.

În fabrică lucrează în prezent 150 de oameni în producţie şi înlogistică, iar în birourile pe care Luc Viaene ñ belgianul carecoordonează noul proiect de producţie al P&G Rromânia - le-aamenajat cu ajutorul unui designer sunt aproape 100 de persoane,din care 9 expaţi.

Trei dintre managerii străini s-au stabilit cu familia în Bucov,la câţiva kilometri de Urlaţi. Şi Viaene şi-a adus familia înRomânia pentru a se stabili lângă Bucureşti, la mai puţin de 100 dekilometri de Urlaţi.

Aceasta este a doua fabrică a P&G din România: companiaproduce detergenţi la Timişioara din 1996, într-o fabricăachiziţionată de la stat, pe care a orientat-o tot mai mult cătreexport în ultimii ani.

O cursă contra cronometru

Prima fabrică ridicată de Procter & Gamble în România a fostca o cursă contra-cronometru: cu 700 de oameni pe şantier, 240 deangajaţi în săli de training şi echipamente noi de 70 mil.dolari.

În urma investiţiei derulate de americani la Urlaţi, localitateaprahoveană reintră pe harta industrială a României, după ce în aniiregimului comunist oraşul cu peste 12.000 de locuitori trăia dinpetrol şi din industria textilă.

Sondele abandonate, precum şi casele modeste ale localnicilorarată că economia Urlaţiului aproape s-a stins odată cu epuizareazăcămintelor de gaze şi petrol din jurul său. Schela de petrol,unde lucrau circa 750 de oameni, s-a închis după 1990, însăfilatura din bumbac, cu 1.000 de angajaţi, a fost preluată de cătregrupul turc Oztasar în anul 2000, care produce pentru retailerimari de fashion precum H&M, Dorothy Perkins sau Debenhams.

AFACERI DE LA ZERO