Are gazon verde, va atrage zilnic cel puţin 25.000 de oameni şi a costat cât Arena Naţională, circa 265 mil. euro, dar nu este un nou stadion. Ieri la Iaşi a fost deschis proiectul Palas, cea mai mare investiţie imobiliară din afara Bucureştiului.
Început în urmă cu opt ani printr-un parteneriat între omul de afaceri Iulian Dascălu, proprietarul reţelei de centre comerciale Iulius Mall, şi Consiliul Local Iaşi, proiectul Palas a dezvăluit ieri atracţia principală - un centru comercial pe o suprafaţă de 60.000 de metri pătraţi, printre cele mai mari din afara Bucureştiului, şi un parc de 50.000 de metri pătraţi cu lac, fântâni arteziene, foişor pentru ceremonii, carusel şi alte atracţii.
La fel ca la alte deschideri de malluri, oameni de toate vârstele s-au îngrămădit în special la magazinele care au anunţat promoţii, astfel că vânzătorii din H&M, Hervis sau Flanco făceau cu greu faţă valului de cumpărători. Intrarea în mall dinspre strada Anastasie Panu face accesul către zona centrală, dominată de o cupolă imensă care este însă acoperită cu sticlă doar în zona centrală unde într-o structură cu stâlpi placaţi cu plăci de granit a fost amenajat un restaurant suspendat.
De sub cupolă, unde se regăsesc chiriaşi ca Zara, H&M sau LC Waikiki, porneşte o singură alee cu retaileri precum Stefanel, Benvenuti sau Bigotti, de unde printr-o pasarelă pietonală se face accesul către zona de food-court şi cinematograful Village Cinemas, care ieri nu erau funcţionale.
Food-courtul a fost rezervat pentru coktailul organizat cu ocazia deschiderii mallului, în timp ce cinematograful cu 10 săli va fi deschis spre sfârşitul lunii septembrie.
"Cinematograful va fi finalizat la sfârşitul lui septembrie. N-am mai avut forţă de muncă, astfel că echipa ce lucra la cinematograf am adus-o în mall să terminăm la timp. Au lucrat în acelaşi timp peste 2.000 de oameni la acest proiect", a explicat situaţia Iulian Dascălu, proprietarul Iulius Group.
"Am dormit cam cinci ore pe noapte, în ultimele zile poate mai puţin, dar pentru această deschidere, a cincea, important a fost progresul echipei care s-a văzut considerabil. Am avut feed-back favorabil din partea retailerilor şi s-a văzut totodată şi experienţa lor", a mai declarat Dascălu. Coordonarea echipelor de muncitori şi a circa 170 de chiriaşi reprezintă o provocare pentru dezvoltatorii de malluri, dar în afară de câteva magazine, precum New Yorker sau Tom Tailor, majoritatea retailerilor aveau magazinele pregătite pentru deschidere la ora inaugurării mallului.
Dascălu estimează că centrul comercial din Palas va genera în 2013 venituri de 8,9 milioane de euro, în timp ce clădirile de birouri construite în imediata vecinătate vor genera încasări suplimentare de aproximativ 3,1 milioane de euro. Are forţa Iaşiul să genereze vânzări suficiente pentru încasarea acestor chirii?
Cum se dezvoltă "capitala Moldovei"?
"Marea problemă a oraşului Iaşi este aeroportul, care am înţeles că se va rezolva până la sfârşitul anului. După aceasta va creşte cererea pe zona de IT şi call centere, simţim asta din feed-back-ul pe care îl avem de la companiile interesate de clădirile de birouri. Iaşiul este centrul universitar al Moldovei, astfel că are şanse. O altă ţintă a noastră este legată de faptul că acesta este un proiect pentru toată zona Moldovei, la două ore de mers cu maşina, adică inclusiv pentru Chişinău. Ne-am convins că multă lume din Republica Moldova ne cunoaşte proiectul", spune Dascălu.
Omul de afaceri afirmă că pentru majoritatea chiriaşilor din Palas contractele prevăd încasarea unor chirii procentuale, în funcţie de vânzări, care se ridică la circa 7-8% din vânzări pentru retailerii de îmbrăcăminte şi încălţăminte, circa 3% pentru zona de food, iar pentru hipermarket aproximativ 2%.
În aceste condiţii, Dascălu ar putea încasa circa 600.000 de euro anual doar de la francezii de la Auchan, care au deschis la Iaşi al patrulea hipermarket dintr-un mall dezvoltat de antreprenorul ieşean, din cele zece deţinute de companie pe piaţa locală. "Aşteptăm pentru magazinul din Palas Iaşi vânzări de aproximativ 30 de milioane de euro anual şi două milioane de clienţi. Mallul este spectaculos. Sunt capitale europene care nu au un astfel de proiect", a declarat Patrick Espasa, general manager al Auchan România.
Prin deschiderea Palas, Dascălu a ajuns să deţină două malluri în Iaşi, oraşul său natal, unde în urmă cu peste zece ani a inaugurat primul mall din afara Bucureştiului - Iulius Mall.
"Chiar dacă este un proiect sentimental, în spatele lui trebuie să stea cifrele. Altfel, investiţia nu este bancabilă. Depinde cât de mult îţi propui să câştigi. Fiind amplasat în centrul oraşului, eu am vrut în primul rând să îl fac bine, astfel că pe partea de arhitectură şi amplasare nu cred că va putea concura nimeni în Iaşi cu acest proiect".
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels