Companii

Parcursul lui Mihai Cioltea, managerul care la 35 de ani este artizanul expansiunii Zara pe piaţa locală

Mihai Cioltea, expansion manager al Inditex România: În clasa a IX-a am început să vând noaptea într-un chioşc de la colţul blocului. În acelaşi timp, când încă eram în liceu, am reuşit să obţin o sponsorizare de la Fundaţia SOROS, sponsorizare cu care am reuşit să des chid ziarul liceului unde eram elev, făcându-mi practic intrarea în presă.

Autor: Cristina Roşca

01.11.2012, 00:09 6449

Mihai Cioltea are 35 de ani şi lucrează pentru spaniolii de la Inditex, proprietarul retaile­rului de îmbrăcăminte Zara, din 2007, anul intrării acestora pe piaţa locală. Românul, care a lucrat anterior mai mulţi ani în televiziune, este artizanul expansiunii imperiului Inditex pe piaţa locală, care numără peste 80 de magazine cu afaceri de 122 de milioane de euro anul trecut. Planurile sale nu se opresc însă aici, compania având stabilită pentru anul viitor o ţintă ambiţioasă, respectiv depăşirea pragului de 100 de magazine la nivel naţional, potrivit unor surse din piaţă.

Deşi are doar 35 de ani, Mihai Cioltea lucrează deja de circa două decenii.

"În clasa a IX-a am început să vând noaptea într-un chioşc de la colţul blocului. În acelaşi timp, când încă eram în liceu, am reuşit să obţin o sponsorizare de la Fundaţia SOROS, sponsorizare cu care am reuşit să des­chid ziarul liceului unde eram elev, făcându-mi practic intrarea în presă", îşi aminteşte el.

Această experienţă l-a ajutat pe managerul din Cluj să obţină, după cum spune chiar el, primul job real, acela de operator calculator în cadrul agenţiei de presă Mediafax Transilvania. La momentul respectiv era în ultimul an la liceu. De aici, în mai puţin de şase luni s-a transferat la staţia locală a ProTv din Cluj, unde a ocupat de-a lungul timpului mai multe funcţii, de la reporter la asistent producător şi ulterior la producător de ştiri pentru jurnalul local. "În anul 1997 am venit în Bucureşti, unde Pro TV-ul mi-a dat pe mână Ştirile de la ora 5". Astfel, prima facultate (a studiat iniţial la Universitatea Politehnică din Capitală, iar ulterior a absolvit Mana­gement în Industria Hotelieră) a fost facută în paralel cu munca de la ProTv. A rămas în televiziune în Bucureşti mai mulţi ani, unde a început ca producător general de ştiri pentru jurnalul de la ora 17:00. Ulterior, a devenit producător de ştiri pentru jurnalul de la ora 19:00, producător de ştiri pentru cel de la ora 23:00 şi, ulterior, responsabil pentru staţiile Pro Tv din ţară.

După anii de televiziune în România clujeanul a decis să îşi încerce norocul peste graniţă. Astfel, a ajuns să lucreze timp de cinci ani pe vasul de croazieră The World, navă a companiei ResidenSea, practic un oraş plutitor unde pasagerii şi-au cumpărat apartamentele. Itinerarele se aleg cu doi ani înainte şi locatarii decid unde vor să călătorească şi ce locuri vor să viziteze.

"Aici mă ocupam de tot ce înseamnă TV, radio şi entertainment. Eram Stage & Broadcast Manager şi împreună cu echipa mea trebuia să asigur tot ceea ce însemna producerea şi emiterea de TV Shows, Radios Shows, filmări exterioare, documentare, entertainment, lectures. Era un fel de mini-televiziune pentru rezidenţii de pe vas."

După cinci ani în care a făcut practic înconjurul lumii, a revenit pe pământ mioritic şi în august 2006 a început să muncească pentru Iulian Dascălu, cel mai mare proprietar român de centre comerciale. Jobul său de la momentul acela era să negocieze contractele ancorelor din mallurile lui Dascălu. Astfel a luat primul contact cu condu­cerea Inditex din Spania când a mers în La Coruna pentru a negocia un astfel de contract. Spaniolii de la Inditex, un imperiu de peste 13 mld. euro pe an construit de Amancio Ortega (unul dintre cei mai bogaţi oameni ai lumii), l-au "racolat" în august 2007. De atunci compania a adus în Ro­mânia şapte dintre cele opt bran­duri ale gru­pului (Zara, Zara Ho­me, Bershka, Pull & Bear, Stra­di­varius, Oysho şi Mas­simo Dutti), a deschis 84 de magazine până acum şi până la finalul anului sunt în plan alte patru. Mai mult, a cucerit prima poziţie în retailul local de modă.

Uitându-se în urmă, Cioltea spune că fiecare zi din viaţa sa a reprezentat practic o cărămidă în plus la construcţia carierei de astăzi.

"Decizia de a prelua funcţia actuală a fost destul de grea deoarece şi la Iulius Group echipa era foarte bună, formată din oameni valoroşi şi profesionişti. Am avut marele noroc că în toate companiile pentru care am lucrat până acum am avut parte doar de profesionişti."

Totuşi, uitându-se în urmă, Mihai Cioltea spune că cea mai dificilă decizie din cariera sa de până acum a fost aceea de renunţa la jobul de la ProTV pentru a lua practic viaţa de la capăt pe un vas de croazieră. Deşi a văzut toată lumea, călătoriile sunt şi acum pe lista sa de pasiuni, alături de înot, drumeţii pe munte, plimbări şi gătit.

Tot în timpul liber citeşte şi spune că printre cărţile pe care le-ar recomanda se numără "Execution: The Discipline of Getting Things Done" de Larry Bossidy şi Ram Charan. Timpul său liber se concentrează însă de cele mai multe ori în weekend. "Muncesc atât cât este necesar. Uneori sunt pe avion şi la 10 seara, chiar dacă am început ziua tot cu un zbor la ora 6 de dimineaţă. Muncesc cinci zile pe săptămână, însă weekend-ul este «sfânt» şi cred că aşa trebuie să fie pentru toţi."

El adaugă că un manager bun trebuie să fie în primul rând foarte critic cu el. "Cred că atuurile mele care m-au ajutat în carieră sunt punctualitatea, disciplina, seriozitatea, fair-play-ul şi faptul că sunt foarte organizat."

Dacă ar fi să ofere un sfat unui tânăr care vrea o carieră în retailul de modă este să promită puţine şi să facă multe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO