Companii

Pe piata bunurilor de larg consum, cele mai mari cresteri vin inca din segmentele de nisa

Pe piata bunurilor de larg consum, cele mai mari cresteri vin inca din segmentele de nisa

Click pentru imaginea intreaga

10.09.2008, 13:39 220

Pe piata locala a bunurilor de larg consum, fiecare segment (alimente, bauturi si produse nealimentare) are cate un lider detasat, mezelurile dominand partea de food, iar detergentii pe cea de non-food.
Singura "batalie" se da pe piata bauturilor, unde berea are un avans de doar 10 puncte procentuale in fata segmentului de sucuri carbonatate, ca pondere in total piata.
Pietele "cu greutate" din sectorul bunurilor de larg consum sunt detronate insa tot mai mult de catre segmentele de nisa, la ritmurile de crestere.

Industria alimentara, dominata de mezeluri si lactate.
Industria alimentara a inregistrat in prima jumatate a acestui an o crestere medie de 8,2% a vanzarilor in volum si de 27,1% in valoare fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pietei MEMRB Retail Tracking Services.
Studiul a fost realizat in canalul off-premise (nu include HoReCa), excluzand, de asemenea, segmentul magazinelor cash & carry.
Cea mai mare pondere din vanzarile realizate in cadrul industriei alimentare au detinut-o preparatele din carne procesata, respectiv 34,5%. Din gama de produse procesate din carne, aproximativ 40% reprezinta vanzarile de salam, potrivit unor studii Caroli Foods, unul dintre principalii producatori de mezeluri.
Aceasta categorie este urmata, ca pondere, de ciocolata (7,6%), ulei vegetal (6,9%), iaurt (5,5%) si snacks-uri sarate (5,5%). Cumulat insa, produsele lactate (in care sunt incluse iaurturile, laptele, sana, chefirul sau smantana) reprezinta cea de-a doua categorie din industrie din punct de vedere al ponderii detinute din vanzarile in valoare, reprezentand aproximativ 16% din total. In aceeasi perioada, cel mai mare avans a fost inregistrat de uleiul vegetal care, in urma cresterilor puternice de pret, a realizat in prima parte a acestui an o majorare a ponderii de 1,3% fata de primele sase luni din 2007.
Din punct de vedere al dinamicii, categoriile cu cea mai rapida crestere a vanzarilor in primele sase luni ale acestui an fata de aceeasi perioada din 2007, au fost faina si malaiul (63,4%), sana si chefir (63,2%), uleiul (63%), alunele (53,3%) si laptele (49,2%), potrivit aceleiasi surse. Acestea sunt categorii care inca nu s-au impus ca si pondere in totalul pietei de food.

Producatorii aduc categorii noi pe piata bauturilor.
Berea a ramas si in 2008 cel mai dezvoltat segment din piata bauturilor, dupa ponderea in valoarea vanzarilor totale inregistrate la semestru. Astfel, potrivit MEMRB, berea reprezenta aproape o treime din valoarea pietei bauturilor, rata de crestere in volum in primele sase luni ale anului fata de aceeasi perioada din 2007 fiind de 34%.
Un ritm similar de crestere a fost realizat si pe segmentul bauturilor racoritoare carbonatate, care reprezinta cea mai dezvoltata categorie de pe piata soft drinks. Acestea si-au majorat vanzarile in comert cu 30,4% la semestru, avand in prezent o pondere de 20,6% in piata bauturilor.
Printre cele mai mari segmente de pe piata bauturilor se mai numara cafeaua, cu o pondere valorica de 10%, si apa minerala, cu 8,2%, mai arata studiul MEMRB.
In primul semestru, cele mai dinamice categorii au fost insa, ca si anul trecut, segmente de piata inca nedezvoltate la nivel local, care reprezinta fiecare sub 2% din vanzarile totale de bauturi.
Ice tea-ul (ceaiul preparat), de exemplu, care in urma cu 4-5 ani era practic un segment inexistent pe piata locala de soft drinks, si-a triplat vanzarile in primele sase luni ale anului fata de perioada similara din 2007. In prezent, el nu detine mai mult de 1,7% din piata bauturilor.
La randul sau, whisky-ul, segment care reprezinta 1,2% din vanzarile totale de bauturi, a avut o rata de majorare de 86,4% la semestru. In topul cresterilor se mai afla bauturile energizante, cu o rata de aproape 59%, insa cu o pondere inca redusa pe piata de profil (0,8%), ca valoare.

Segmentul non-food, dominat de vanzarile de detergenti.
Din totalul pietei bunurilor nealimentare, detergentii continua sa detina cea mai mare pondere, contribuind cu 18,5% la vanzarile categoriei, chiar daca fata de anul trecut - cand reprezentau 21% - importanta lor a mai scazut, pe fondul revitalizarii altor categorii de produse, cum ar fi vopseaua de par, balsamul pentru rufe si cremele pentru fata sau al dezvoltarii unor nise mai putin exploatate ca produsele din hartie, odorizantele sau servetelele umede pentru bebelusi.
Ca valoare a vanzarilor, detergentii au avut in primul semestru al acestui an o evolutie de doua cifre (peste 10%) fata de perioada similara din 2007, insa dinamica s-a redus, comparativ cu intervalul anterior (S1 2007/S1 2006), cand majorarea a fost de 13,6%.
Si vanzarile de scutece si-au diminuat ponderea in piata totala non-food, ajungand la 8,4%, insa cresterea in valoare a vanzarilor acestei categorii a ramas insemnata (21,5%).
Chiar daca ocupa urmatoarele trei locuri, raportat la cota de piata, deodorantele, sampoanele si sapunul nu au reusit anul acesta sa depaseasca rata medie de crestere a pietei non-food de 15,5%, avansul raportat fiind de doar cu cateva procente. Cea mai mare dinamica in primul semestru al anului au avut-o servetelele umede pentru bebelusi, care au inregistrat o crestere de 45,5% si balsamul de rufe, care a urcat in vanzari cu 44,3%, pe fondul dezvoltarii comertului modern.
Daca anul trecut, evolutia celei de-a doua categorii a fost mai moderata, de 38%, prima categorie a inregistrat cresteri si mai mari, de aproape 60%, chiar daca in totalul pietei non-food, aceasta detine cea mai mica pondere. Marile companii, printre care se numara Procter & Gamble, Unilever sau Henkel, au incercat in ultimul timp sa castige cote de piata axandu-se si pe promovarea produselor din categoriile mai mici.
Per ansamblu, ratele de crestere in valoare inregistrate in prima jumatate a anului pe piata bunurilor de larg consum sunt mult superioare dinamicii in volum, cea mai accentuata diferenta fiind pe segmentul alimentar. Aceasta se poate explica prin cresterile preturilor la alimente, puse pe seama majorarii costurilor de productie.
De exemplu, pe segmentul cel mai dezvoltat al pietei produselor alimentare - carnea procesata - patronatul din industrie indica o scadere a productiei.
"Anul acesta, majoritatea producatorilor de preparate din carne au raportat o scadere a productiei si a profitului fata de anul trecut. In plus, a crescut foarte mult si piata neagra", afirma Sorin Minea, presedintele Romalimenta (Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara).
Potrivit acestuia, segmentele din industrie care au inregistrat cresteri in acest an au fost piata berii, a apei minerale, a dulciurilor, a ciocolatei si a panificatiei. "Avansul vanzarilor in valoare este determinat insa de o majorare a preturilor, ceea ce inseamna ca economia experimenteaza o crestere a inflatiei, nu si o crestere a vanzarilor de alimente in volum", a mai precizat Minea.
Din cauza scumpirilor din acest an la alimente, combustibil si utilitati, o mare parte din retailerii si distribuitorii activi pe piata romaneasca se astepta la o incetinire a cresterii consumului in 2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO