Marile lanţuri naţionale sau regionale de farmacii şi-au mărit reţelele cu 113 unităţi în ultimele 12 luni, potrivit companiei de cercetare de piaţă IQVIA, farmacii care au trecut din „curtea“ unităţilor independente sau a lanţurilor locale, cu prezenţă într-un singur oraş sau judeţ.
Presiunea din piaţă îi determină însă pe aceşti antreprenori, de obicei farmacişti, să se „predea“ marilor lanţuri, mai ales în contextul unor marje mici de profit în domeniul retailului farmaceutic.
Marja de profit a unei farmacii este în medie de 3%. În ultimii ani, retailul farmaceutic a fost dominat de marile reţele, cu sute de unităţi la nivel naţional.
Primele patru reţele după numărul de farmacii au o cotă de piaţă de 31% din totalul de unităţi din ţară, de trei ori mai mare faţă de acum 20 de ani, din datele calculate de ZF.
Peste 65% din totalul de farmacii sunt în mediul urban, care a atras cei mai mulţi dintre jucătorii mari, reţele de sute de unităţi.
În mediul rural funcţionează astfel doar o treime din unităţile farmaceutice, deşi acolo se află aproape jumătate din populaţia ţării. În total, sunt aproape 9.000 de farmacii şi puncte de lucru la nivel naţional.