Companii

Peter Simon: Romania este la al treilea val al dezvoltarii mediului de business

12.01.2006, 18:49 37

Managementul ofertei locale face diferenta intre un investitor strain si concurentii sai, afirma seful ABB Romania.

Peter Simon, 55 de ani, conduce filiala locala a gigantului elvetiano - suedez din domeniul echipamentelor si serviciilor energetice si de automatizari si ocupa, de asemenea, pozitia de presedinte al Clubului oamenilor de afaceri germani din Romania.

Simon este unul dintre cei mai longevivi manageri expati din mediul de afaceri local, facand parte din conducerea ABB Romania de 11 ani.

De la 1 ianuarie, Peter Simon a preluat si coordonarea operatiunilor de pe alte doua piete - Bulgaria si Republica Moldova. In plus, un alt expat, Uwe Tschirner, a fost cooptat in echipa de conducere a ABB Romania, acesta urmand sa se ocupe de zona de dezvoltare a portofoliului local de afaceri.

"De anul acesta, Bucurestiul devine centrul regional de unde se vor coordona activitatile din cele doua tari", spune Simon.

ABB Romania s-a pozitionat ca unul dintre cei mai mari furnizori locali de pe piata de profil. Dupa renuntarea la unele divizii la nivel global, ABB Romania a cautat sa se adapteze cu noua structura cerintelor pietei locale.

Daca, de exemplu, in 1993 - 1994, ABB avea aproximativ 1.700 de angajati si afaceri de circa 20 mil. $ (23 mil. euro) cu operatiuni ample in domeniul productiei de echipamente pana la cel al furnizarii, zece ani mai tarziu compania derula afaceri de 95 mil. euro cu o structura de vanzari de numai 65 de angajati.

Intre timp, ABB a vandut la nivel global in 1998 divizia de Power Generation (echipamente pentru producere de energie) catre francezii de la Alstom, miscare care practic "a rupt in doua" portofoliul ABB din Romania.

Ulterior, a mai avut loc o tranzactie prin care ABB a vandut catre Ruhrgas afacerile din domeniul echipamentelor de masurare, astfel compania ABB Rometrics din Timisoara iesind si ea din structura de afaceri a grupului elvetiano - suedez.

Desi a abordat o strategie complet diferita fata de alti competitori, cum este cazul grupului german Siemens, care a dezvoltat multiple centre de productie in Romania, reprezentantul ABB spune ca decizia este in concordanta cu trasaturile pietei autohtone.

"Daca pana in ''99 costurile reduse de productie reprezentau principalul magnet pentru investitorii straini catre mediul de afaceri romanesc, incepand cu 2000 Romania devine, in sine, o piata interesanta. Marile companii au inceput sa caute atunci consolidarea prezentei pe piata locala, si nu doar costuri reduse de productie", explica Simon.

"In prezent, sursa din care un investitor strain isi poate extrage avantajul competitiv fata de rivali este managementul eficient al ofertei locale. Este cel de-al treilea val al dezvoltarii mediului de business romanesc" , adauga Simon.

Acest lucru presupune identificarea companiilor autohtone care pot furniza produsele necesare firmelor straine, la standardele de calitate cerute.

ABB concureaza cu companii puternice precum Siemens, Alstom, General Electric sau Itochu, dar si cu jucatori locali, pe o piata a serviciilor si echipamentelor energetice, estimata in 2005 de catre Simon la 300 - 400 de milioane de dolari (260 - 350 de milioane de euro).

Pe langa piata proiectelor licitate de Electrica si Transelectrica, companii ce-si modernizeaza infrastructurile, ABB a atacat si piata clientilor industriali privati.

Ultimul contract incheiat de ABB in decembrie 2005 este cu producatorul de automobile Dacia Pitesti cu o valoare de 2,9 mil. euro. roxana.petrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO