Companii

Petrom: Fiecare a patra rafinărie din Europa ar trebui închisă

Petrom: Fiecare a patra rafinărie din Europa ar trebui închisă

Autor: Roxana Petrescu

30.09.2010, 23:57 61

Petrom, cea mai mare companie din România, estimează că cerereade carburanţi nu-şi va reveni nici în 2011, după ce anul acestadeclinul ar putea ajunge la 10%, segmentul de rafinare fiind astfelunul dintre cele mai ameninţate, nu doar la nivel local, ci şieuropean.

"Fiecare a patra rafinărie din Europa ar trebui închisă şi deaceea trebuie să ne apărăm poziţia din România. Există osupracapacitate de rafinare în comparaţie cu cererea. În plus,vedem în zone precum Orientul Mijlociu că se construiesc rafinăriicu capacităţi foarte mari şi este greu de anticipat cum vor evoluapieţele din China şi India. În acest context, ne aşteptăm lavremuri grele pentru Europa", a declarat Alfred Leodolter,directorul rafinăriei Petrobrazi, una din cele două unităţi deprelucrare a petrolului care se află în portofoliul Petrom.

Ţinând cont de acest context, Petrom a decis încă de anul trecutsă renunţe la Arpechim, cea de-a doua rafinărie controlată decompanie, concomitent cu ieşirea de pe segmentul depetrochimie.

"Avem două rafinării, dar nu avem petrol decât pentru una, aşacă Arpechim este închisă acum din motive economice. Suntem înnegocieri cu mai multe companii interesate de preluarea Arpechim,una dintre ele fiind Oltchim, dar intenţiile de a cumpăra sunt una,iar banii pentru asta sunt alta. Dacă nu reuşim să vindem aceastărafinărie, o vom închide", a mai precizat Leodolter în cadrul uneiconferinţe pe teme petroliere.

Potrivit acestuia, programul de modernizare al Petrobrazi pentruurmătorii cinci ani se ridică la 700 de milioane de euro.

Reprezentantul Petrom spune că nici anul viitor nu sunt şanse cacererea de carburanţi să-şi revină, 2011 având astfel toate şanselesă devină cel de-al treilea an de scădere consecutivă a comerţuluicu produse petroliere.

Fără semne de revenire

"România este încă în declin, aşa că nu sunt şanse ca piaţacarburanţilor să-şi revină nici anul viitor. Cel mult lucrurile sevor stabiliza, dar vor mai trece 3-4 ani pentru ca piaţa să ajungăla nivelul din 2008", a mai precizat directorul rafinărieiPetrobrazi.

Anul 2008 a fost ultimul de creştere a cererii de produsepetroliere, jucătorii din piaţă vorbind la acel moment despre unrimt de circa 8%.

Odată cu venirea crizei scăderile s-au ţinut lanţ.

Astfel, dacă în primele şase luni ale anului companiile deprofil vorbesc despre un picaj de 6% al vânzărilor prin benzinării,până la sfârşitul anului 2010 procentajul ar putea ajunge la 10%.Cel mai mare impact în accen tuarea acestei scăderi îl au chiarmăsurile de redresare economică luate de Guvern printre care senumără concedieri şi tăierea salariilor din sectorul bugetar.

Previziuni optimiste în viziunea MOL: creştere zero în2011

"Optimismul în acest moment înseamnă să vezi o creştere zero în2011. Scăderea cu 25% a salariilor are un efect dramatic", adeclarat Ovidiu Irimieş, commercial & logistic manager încadrul MOL România, una dintre cele mai importante companii deprofil care are în administrare o reţea de benzinării formată din126 de puncte de alimentare.

Confruntaţi cu acest context, chiar dacă nu recurg la scăderi depreţuri, petroliştii au început să lanseze fel de fel de campaniipentru a-i aduce pe consumatori în benzinării. De la idei precum"Happy Hour" în benzinăriile Petrom la sfârşit de săptămână până lareduceri de preţ în weekend la Lukoil sau lansarea de servicii pesegmentul non-oil, toate sunt strategii pe care companiile le-auadoptat pentru a-şi creşte traficul din benzinării.

AFACERI DE LA ZERO