Companii

Piata auto: Dupa megadiscounturi, urmeaza cresteri de preturi

10.08.2009, 17:18 103

Epuizarea stocurilor si reorientarea strategiei dealerilor auto dinspre obtinerea de lichiditati catre profit au facut ca preturile la masini sa inceapa sa creasca in vara acestui an, potrivit jucatorilor din piata auto.
"In prima parte a anului membrii APIA au spus ca reduceri ca in acele momente nu vor mai fi prea curand si se pare ca s-a adeverit. Numarul campaniilor de reduceri s-a micsorat", a spus Ernest Popovici, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Scaderea cu peste 50% a pietei auto in prima jumatate a acestui an, in conditiile in care dealerii auto detineau stocuri de mari dimensiuni specifice unei piete auto in crestere si orientata catre masini  echipate peste medie, a determinat automat campanii de reduceri de preturi.
Pentru a sustine vanzarile si a obtine lichiditatile necesare mentinerii businessului pe "linia de plutire" s-au derulat campanii de discounturi, care au ajuns si pana la 40% din pretul de lista. Astfel, modele de 65.000 de euro, precum o limuzina Audi A8, au ajuns la 40.000 de euro. Iar SUV-ul Nissan Pathfinder, care anul trecut putea fi achizitionat cu un pret de pornire de peste 30.000 de euro, in prima parte a acestui an a beneficiat in cadrul unei editii limitate de un pret cu 40% sub cel de anul trecut.  
"Este posibil ca acum multi dealeri sa fi ajuns "la fundul sacului", si datorita discounturilor practicate chiar sa inregistreze pierderi. Este greu de estimat ce se va intampla in continuare in a doua jumatate a anului. O influenta o va avea si programul "Rabla", dar este deja dificil sa prevezi ce se va intampla peste o luna", a subliniat seful APIA. In cazul modelului Hyundai Santa Fe, unul dintre cele mai vandute SUV-uri din ultimii ani, in trimestrul doi al acestui an a beneficiat de o campanie de discount care i-a micsorat pretul pana la 15.958 de euro, fara TVA. Acelasi model, cu aceeasi echipare Style, are un pret de 19.300 de euro, fara TVA.
"La Santa Fe am avut o editie limitata de 50 de unitati care s-au comercializat cu un pret de aproximativ 15.000 de euro fara TVA. Este acelasi model care se vinde si acum, numai ca atunci beneficia de un discount. Modelul respectiv nu a inregistrat o scumpire", au spus reprezentantii Hyundai Motor.
In a doua jumatate a anului, jucatorii din piata se asteapta ca preturile la masini sa ramana in mare parte ca in primul semestru, insa diferenta o va face nivelul de echipare. Spre exemplu, cu aproape 21.000 de euro in iunie se achizitiona un Santa Fe cu tractiune integrala si climatizare automata incluse in pret, acum, pentru aproape aceeasi suma de bani, se poate achizitiona acelasi model, dar cu aer conditionat manual si doar tractiune fata.
In cazul modelului Renault Laguna, discountul a scazut de la 5.700 de euro, care include si prima de casare din cadrul programului "Rabla", la 4.500 de euro, dar in acest caz trebuie mentionat ca in iunie se aplica discount la stocul de masini cu fabricatie 2008, iar acum se aplica la modelele din 2009. In primul semestru al acestui an vanzarile de autoturisme au inregistrat un declin de 51%, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, la un nivel de 70.610 de unitati, dar potrivit vicepresedintelui Asociatiei declinul real a fost undeva la 58%, diferenta fiind reprezentata de autoturisme din stoc vandute la export, in special in Germania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO