Companii

Piaţa auto în mai: vânzările de maşini au accelerat, dar se menţin sub nivelul din 2010

Henrik Nenzen, managing director al Ford România: Dacă vânzările vor continua în acest ritm până la finele anului, piaţa nu ar depăşi în 2011 un nivel de 85.000 de autoturisme faţă de 106.000 anul trecut.

Autor: Bogdan Alecu

22.06.2011, 00:07 568

Declinul din luna mai este cel mai mic din ultimele trei luni,cel mai mare fiind înregistrat în luna martie, un minus de 35%, lapuţin peste 6.100 de maşini. Totodată, cele trei luni de scăderidin acest an coincid cu programul "Rabla" 2011, care de aceastădată nu a mai reuşit să aducă piaţa pe creştere.

"Întârzierea programului de casare a dăunat pieţei auto înprimele luni ale acestui an, iar acum plăţile către dealeriîntârzie, iar aceştia trebuie să "finan­ţeze" diferenţa determinatăde pro­gramul "Rabla". Spre exemplu, dealerii Ford trebuie săfinanţeze aproape două milioane de euro atunci când aşteaptă banide la guvern. Programul "Rabla" din acest an are un sistem tot maigreu de utilizat", a spus Henrik Nenzen, managing director FordRomânia, responsabil de divizia de importuri a constructoruluiamerican. La finele lunii mai Administraţia Fondului pentru Mediudeja epuizase cele 55.600 de tichete destinate per­soa­nelorfizice, din care aproape 45.000 au reprezentat maşini deja casate,dife­renţa fiind reprezentată de vouchere care erau cele emisecătre unităţi REMAT. Numărul tichetelor a fost deja suplimentat cualte 60.000 la începutul acestei luni, ceea ce duce numărul totalla 120.000 de vouchere, care teoretic ar permite achiziţa a celpuţin 40.000 de maşini noi.

"Afost multă confuzie generată de programul «Rabla» din acest an. Înal doilea rând acesta a şi întârziat. Este foarte greu să faci unplan de business în condiţiile actuale de piaţă. Putem lucra numaicu ce ni se spune, iar acum ne-au spus că vor veni cu această taxă.Este foarte greu să lucrezi în aceste condiţii şi este greu să faciestimări. Sperăm ca anul viitor să nu mai existe aceste întreruperiîn cadrul programului de casare", a spus Nenzen.

În condiţiile în care piaţa nu-şi va reveni, anul acesta înRomânia s-ar putea vinde mai puţin de 85.000 de maşini până lafinele anului.

"Dacă vânzările vor continua în acest ritm până la fineleanului, piaţa nu ar depăşi în 2011 un nivel de 85.000 deautoturisme faţă de 106.000 anul trecut. Cu toate acestea, existăîn continuare potenţial pentru o creştere de 10% faţă de anultrecut, spre 116.000 de unităţi, datorită unei reveniri în a douaparte a acestui an. Pentru această estimare am luat deja în calculmodificarea taxei de poluare după cum spunea Guvernul. Există ocerere pentru maşini noi, există multe flote de trei-patru ani careurmează a fi înlocuite, în condiţiile în care deja această deciziea fost amânată de câteva ori", a subliniat Nenzen.

În condiţiile în care piaţa nu ar accelera în a doua parte aacestui an, este posibil ca tot mai mulţi dealeri să înregistrezeprobleme în special în ceea ce priveşte achitarea împrumuturilorcătre bănci, mulţi având în continuare credite pentru investiţiiledin anii anteriori.

"Un volum de 100.000 de auto­mo­bile vândute anual este unulfoarte scăzut pentru o reţea de dealeri. Mai mult, pentru o reţeaprecum cea din Ro­mânia este în mod special mai dificil deoa­receaceştia au construit centre auto de mari dimensiuni în 2005, 2006,2007, înainte de scădere", a spus Nenzen.

La nivelul primelor cinci luni vânzările de autoturisme auînregistrat o scădere de 16% faţă de perioada similară a anuluitrecut, la aproape 32.700 de maşini. În acelaşi timp, vânzările devehicule comerciale au continuat să crească cu aproape optprocente, la aproximativ 5.000 de unităţi, astfel că acesta estesegmentul care a dus automat la încetinirea declinului pieţeitotale la 13% (auto­turisme şi vehicule comerciale).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO