Companii

Piaţa de electro-IT din România, la poli - între creşteri de 100% şi scăderi de 8%. Ce au cumpărat românii în 2024?

Piaţa de electro-IT din România, la poli - între...

Autor: Cristina Roşca

20.01.2025, 16:00 489

♦ Anual, românii cheltuie, conform celor mai recente date ZF, circa 5 mld. euro pe electro-IT ♦ Aici sunt incluse şi electrocasnicele mari şi mici, şi electronicele, produsele foto-video, dar şi imprimantele şi alte articole pentru birou.

Inflaţia record din ultimii ani şi-a pus amprenta asupra pieţei locale de electronice şi electrocasnice, românii fiind mai prudenţi când vine vorba de achiziţii. Însă impactul acestei pru­denţe nu e identic în toate categoriile de produse.

ZF a analizat evoluţia în primele nouă luni din 2024 (versus aceeaşi pe­ri­oadă din anul anterior) în cazul a peste 20 de categorii de bunuri (elec­tronice şi electrocasnice mici), iar con­cluzia poate fi sumarizată simplu: pia­ţa de electro-IT a fost polarizată. Mai exact, sunt categorii în cazul că­ro­ra vânzările s-au dublat, iar altele unde vânzările au scăzut cu aproape 10%.

Totuşi, dintre categorii, doar cinci sunt pe minus, în timp ce 18 sunt pe plus, conform datelor oferite de com­pania de cercetare de piaţă NIQ GfK. Analiza ia în calcul vânzările în va­loare. Deşi există diferenţe la nivel de cifre când vine vorba de evoluţia vân­zărilor în volum, trendul (ascendent sau, respectiv, descendent) e acelaşi în majoritatea situaţiilor.

 

O piaţă care creşte

De altfel, la finalul anului trecut, reprezentanţii Altex, liderul pieţei locale de electro-IT, spuneau că per total industria a crescut în 2024 şi în volum şi în valoare. Şi ei recunoşteau însă că există variaţii majore de la o categorie la alta.

Cele mai bune evoluţii le-au în­registrat friteuzele (100%), produse­le pentru stilizarea părului (32%), bo­xele mini portabile (20%), mixerele (16%), aspiratoarele (15%) şi fiarele de călcat (15%), conform NIQ GfK. La polul opus s-au situat purificatoa­rele de aer (-1%), uscătoarele de păr (-2%), sandwich şi wafflemakerele (-2%), maşinile de tocat carne (-3%) şi storcătoarele de fructe (-8%).

Deşi în sectorul electro-IT inflaţia a fost mai mică decât în industria alimentară, spre exemplu, scumpiri tot au existat, iar ele şi-au pus amprenta asupra comportamentului de consum. Totodată, în acest sector, produsele au preţuri medii per unitate mai mari, aşa că unii consumatori le percep drept investiţii. Iar într-o perioadă în care oamenii sunt mai prudenţi când vine vorba de modul în care îşi cheltuie banii, astfel de achiziţii pot fi amânate.

Chiar şi aşa, se remarcă unele categorii prin creşteri puternice – friteuze, produse de stilizat părul ori de mini boxe portabile. E vorba de regulă de segmente mai noi în piaţă sau de segmente care au căpătat o popularitate recentă, fie datorită unor lansări, fie datorită unor promovări mai agresive din partea brandurilor. Această situaţie nu e însă general valabilă, pe o piaţă unde prudenţa e cuvântul de ordine.

 

Cum s-a schimbat comportamentul de consum?

Dragoş Sîrbu, CEO şi acţionar minoritar al Flanco, al doilea actor din sector ca cifră de afaceri, afirma recent că în România au existat patru tipuri de comportamente de consum în ultimii ani.

„Până prin 2019, cumpăram orice, şi dacă aveam nevoie şi dacă nu. Al doilea comportament datează din pandemie, când stăteam în casă. Atunci cumpăram foarte scump. Apoi am ieşit din pandemie şi am intrat într-o perioadă cu război la granită şi criză energetică, şi a fost interesant că electro-IT-ul a împrumutat ceva din fashion – s-a polarizat, se cumpăra foarte ieftin sau foarte scump. Iar acum, de un an sau un an jumătate, avem un comportament de consum foarte raţional, lipsit de emoţie“, afirma Dragoş Sîrbu. O exceptie a fost perioada Campionatului de Fotbal, la care a participat şi echipa natională, când timp de două luni s-a remarcat o creştere a vânzărilor de televizoare.

 

Ce urmează?

Deşi au existat atât de multe schimbări într-o perioadă scurtă, piaţa locală de electro-IT e subdezvoltată şi loc de creştere există încă. Anual, românii cheltuie, conform celor mai recente date ZF, circa 5 mld. euro pe electro-IT. Aici sunt incluse şi electrocasnicele mari şi mici, şi electronicele, produsele foto-video, dar şi imprimantele şi alte articole pentru birou.

Avantajul României stă în faptul că piaţa locală mai are mult de recuperat faţă de pieţele vestice, ceea ce creează şi mai multe oportunităţi pentru businessuri. Spre exemplu, faţă de Germania, consumul mediu pe segmentul de electro-IT din piaţa locală este de 4-5 ori mai mic, spunea recent Dan Ostahie, fondatorul Altex.

„Am început într-o piaţă de primă utilizare, acum suntem într-o piaţă de înlocuire şi acesta este un element important. Timpul de înlocuire a electrocasnicelor este mult mai lung faţă de multe ţări din Europa şi nevoia de înlocuire alături de evoluţia tehnologică duc la creşterea pieţei“, explică el.

Aşadar, pe termen lung, piaţa va merge în sus, deşi pe termen scurt ori mediu evoluţia ar putea fi influenţată de factori interni ori externi.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit 2025