Companii

Piata de rent-a-car traieste pe banii turistilor straini si ai executivilor din multinationale

Piata de rent-a-car traieste pe banii turistilor straini si ai executivilor din multinationale

Piata romaneasca de rent-a car este inca extrem de departe de cele din vestul Europei

22.11.2009, 23:27 971

Cea mai mare parte a persoanelor care inchiriaza automobile inRomania provin din Italia, Spania, Franta sau Germania, potrivitdatelor oferite ZF de Sixt New Kopel, Avis si Hertz, primelecompanii in functie de numarul de masini din flota si de afacerilerulate.

"Aproximativ 75% din clientii nostri sunt straini, reprezentantiai companiilor internationale care desfasoara afaceri in Romania,iar 15% sunt strainii care vin in Romania in scopuri privateturistice", explica Jean-Alain Grumbach, directorul general alHertz Romania.

Hertz Romania, filiala locala a companiei americane specializatain inchirieri de automobile, detine o flota de 300 de masini, iarla finalul anului trecut a raportat afaceri de 3,3 milioane deeuro.

Piata locala este formata in principal de companiiinternationale care detin flote de peste 100 de unitati, precumHertz, Avis, Sixt New Kopel, de jucatori locali proveniti dinrandul dealerilor auto, Automobile Bavaria sau BDT, si companii maimici, concentrate in principal in Bucuresti.

Jucatorii apreciaza ca valoarea contractelor de inchiriererealizate in cursul anului trecut a ajuns la 20-30 de milioane deeuro, in timp ce pentru 2009 au luat in calcul o reducere de circa20%.

"Nu putem monitoriza decat 20-30% din piata de inchirieri, iarrestul consta din nenumarate firme mici care activeaza in toatatara. In cursul anului credem ca piata a scazut cu 20-25%", aprecizat Gabriel Galeteanu, directorul general al Avis.

Avis detine o flota de 500 de autoturisme in Romania, iar cifrade afaceri inregistrata in 2008 este de 4,6 milioane de euro, nivelurmarit si pentru acest an.

Care este de fapt valoarea pietei

Companiile internationale apreciaza diferit valoareabusinessului din piata de rent - a - car, astfel ca socotind doarafacerile celor ce au ca obiect principal de activitateinchirierile de automobile ajunge la cifra de aproape 30 demilioane de euro in 2008.

"18 companii care raporteaza datele la Ministerul de Finante auimpreuna 30 mil. euro. Exista insa listate 190 de companii si nusunt toate. Apreciem ca in fiecare oras din tara, si sunt peste260, vom gasi cel putin doua societati care inchiriaza mai mult saumai putin fiscalizat masini", a spus Galeteanu. El apreciaza caintreaga piata de rent-a-car, realizata la diferite niveluri destandardizare, ajunge la 100 de milioane de euro anual.

Pe de alta parte Dudy Perry, directorul Sixt New Kopel, spune cavaloarea se situeaza sub nivelul de 50 de milioane de euro, iarcompania Hertz, citand date centralizate de Institutul National deStatistica la finalul anului trecut, precizeaza o valoare de 23 demilioane de euro.

Ce se intampla in 2010?

"Anul acesta ma asteptam la o vara linistita, dar am avutcomenzi destul de multe din partea clientilor italieni si spaniolisi o crestere de circa 10%. Anul viitor va fi o perioada grea iniarna, dar dupa cum arata natura economiei, cand revine consumulvom continua sa crestem", a spus Perry.

Sixt New Kopel detine o flota de 600 de masini pentruinchiriat.

"Nu ne asteptam la o imbunatatire semnificativa, iar piata vadepinde in mare parte de doi factori: cum se dezvolta economiamondiala si daca investitorii straini vor considera Romania o piatainteresanta", a spus si managerul Hertz.

Clientii solicita masini economice

Consumatorul s-a orientat in acest an, la fel ca si in cazulaltor segmente de servicii sau chiar al achizitiei de produse defolosinta indelungata, spre produsul de baza, care satisface inprimul rand nevoia de mobilitate. Astfel, companiile din piata auobservat cum fata de anii trecuti cererea de automobile premium saumai bine echipate s-a redus in favoarea modelelor entry-level.

"Ca orice alt segment din turism si piata de rent-a-car a fostafectata de criza. Clientii prefera acum clase inferioare deautovehicule. Anul acesta s-au cerut mai mult clasa economica sicompacta", explica Grumbach. El adauga faptul ca pe langareorientarea consumatorului catre modele economice, cu un cost deinchiriere zilnic mai redus, si numarul de zile pe contract ascazut cu circa 0,9 zile in acest an comparativ cu 2008.

Pretul minim de inchiriere al unui automobil de clasa compactapentru o zi porneste de la 20-25 de euro, la care se adaugadiferite alte taxe si tarife suplimentare ( pentru aeroport, aldoilea sofer, asigurare, reumplerea rezervorului,livrarea/colectarea automobilului). In cazul unui automobil dinclasa de lux tariful zilnic poate depasi 250 de euro cu toatetaxele incluse.

Piata de rent-a-car

  • Sixt, Avis, Herts, primele companii din sectorul rent-a-car auflote cumulate de 1.400 de automobile
  • 30 de milioane de euro, valoarea afacerilor companiilor derent-a -car specializate
  • mai mult de 260 de companii, la nivel national, au ca obiect deactivitate principal sau secundar inchirierea de automobile
  • 20-25 de euro pretul minim de inchiriere al unei masini pentruo zi

Afacerile stagneaza, investitiile continua

Chiar daca volumele de inchirieri scad, iar afacerile stagneazasau intra usor in declin, fiecare dintre cele trei companiiurmareste sa investeasca in 2010 in extinderea retelei nationale debirouri de inchiriere sau in reinlocuirea unor automobile dinflote.

  • "Pregatim acum bugetul pentru 2010 si avem aproximativ 2milioane de euro pentru reinnoirea flotei", spune Dudy Perry,directorul Sixt New Kopel. Sixt are circa 20 de birouri la nivelnational, potrivit datelor de pe site-ul companiei
  • Avis Romania detine la nivel national 12 spatii pentruinchirierea automobilelor, dintre care patru sunt in Capitala.Compania urmareste deschiderea de agentii in fiecare din oraseledin Romania care au aeroport incepand cu 2010, iar primele ar puteafi in Bacau si Targu-Mures. Cat de importanta este o agentie noua?"Realizarile anuale ale agentiilor din tara au fost cuprinse intre40.000 si 300.000 de euro. Principalul aport la cifra de afaceril-a avut Bucurestiul, cu peste 1,8 milioane de euro (in 2008 -n.red.)", a spus Gabriel Galeteanu, directorul general alAvis.
  • Si Hertz, care are 16 spatii in Bucuresti, Arad, Cluj-Napoca,Constanta, Oradea, Timisoara si Targu-Mures, urmareste cresterearetelei, dar planurile sunt limitate de indicatorii economieinationale. "Dorim sa ne extindem catre partea estica a Romaniei,dar asteptam semne ca economia se redreseaza. Nu putem sa indicamcat ar fi o investitie pentru o noua agentie. Depinde foarte multde situatia locala si daca se afla in oras sau intr-un aeroport.Investitia pentru o agentie poate sa fie oriunde intre 50.000 si200.000 de euro", a spus Jean-Alain Grumbach, directorul general alHertz Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO