• Leu / EUR4.7142
  • Leu / GBP5.3592
  • Leu / USD4.1491
Companii

Piata de rent-a-car traieste pe banii turistilor straini si ai executivilor din multinationale

Secțiune susținută de Medlife Logo
Piata de rent-a-car traieste pe banii turistilor straini si ai executivilor din multinationale

Cea mai mare parte a persoanelor care inchiriaza automobile in Romania provin din Italia, Spania, Franta sau Germania, potrivit datelor oferite ZF de Sixt New Kopel, Avis si Hertz, primele companii in functie de numarul de masini din flota si de afacerile rulate.

"Aproximativ 75% din clientii nostri sunt straini, reprezentanti ai companiilor internationale care desfasoara afaceri in Romania, iar 15% sunt strainii care vin in Romania in scopuri private turistice", explica Jean-Alain Grumbach, directorul general al Hertz Romania.

Hertz Romania, filiala locala a companiei americane specializata in inchirieri de automobile, detine o flota de 300 de masini, iar la finalul anului trecut a raportat afaceri de 3,3 milioane de euro.

Piata locala este formata in principal de companii internationale care detin flote de peste 100 de unitati, precum Hertz, Avis, Sixt New Kopel, de jucatori locali proveniti din randul dealerilor auto, Automobile Bavaria sau BDT, si companii mai mici, concentrate in principal in Bucuresti.

Jucatorii apreciaza ca valoarea contractelor de inchiriere realizate in cursul anului trecut a ajuns la 20-30 de milioane de euro, in timp ce pentru 2009 au luat in calcul o reducere de circa 20%.

"Nu putem monitoriza decat 20-30% din piata de inchirieri, iar restul consta din nenumarate firme mici care activeaza in toata tara. In cursul anului credem ca piata a scazut cu 20-25%", a precizat Gabriel Galeteanu, directorul general al Avis.

Avis detine o flota de 500 de autoturisme in Romania, iar cifra de afaceri inregistrata in 2008 este de 4,6 milioane de euro, nivel urmarit si pentru acest an.

Care este de fapt valoarea pietei

Companiile internationale apreciaza diferit valoarea businessului din piata de rent - a - car, astfel ca socotind doar afacerile celor ce au ca obiect principal de activitate inchirierile de automobile ajunge la cifra de aproape 30 de milioane de euro in 2008.

"18 companii care raporteaza datele la Ministerul de Finante au impreuna 30 mil. euro. Exista insa listate 190 de companii si nu sunt toate. Apreciem ca in fiecare oras din tara, si sunt peste 260, vom gasi cel putin doua societati care inchiriaza mai mult sau mai putin fiscalizat masini", a spus Galeteanu. El apreciaza ca intreaga piata de rent-a-car, realizata la diferite niveluri de standardizare, ajunge la 100 de milioane de euro anual.

Pe de alta parte Dudy Perry, directorul Sixt New Kopel, spune ca valoarea se situeaza sub nivelul de 50 de milioane de euro, iar compania Hertz, citand date centralizate de Institutul National de Statistica la finalul anului trecut, precizeaza o valoare de 23 de milioane de euro.

Ce se intampla in 2010?

"Anul acesta ma asteptam la o vara linistita, dar am avut comenzi destul de multe din partea clientilor italieni si spanioli si o crestere de circa 10%. Anul viitor va fi o perioada grea in iarna, dar dupa cum arata natura economiei, cand revine consumul vom continua sa crestem", a spus Perry.

Sixt New Kopel detine o flota de 600 de masini pentru inchiriat.

"Nu ne asteptam la o imbunatatire semnificativa, iar piata va depinde in mare parte de doi factori: cum se dezvolta economia mondiala si daca investitorii straini vor considera Romania o piata interesanta", a spus si managerul Hertz.

Clientii solicita masini economice

Consumatorul s-a orientat in acest an, la fel ca si in cazul altor segmente de servicii sau chiar al achizitiei de produse de folosinta indelungata, spre produsul de baza, care satisface in primul rand nevoia de mobilitate. Astfel, companiile din piata au observat cum fata de anii trecuti cererea de automobile premium sau mai bine echipate s-a redus in favoarea modelelor entry-level.

"Ca orice alt segment din turism si piata de rent-a-car a fost afectata de criza. Clientii prefera acum clase inferioare de autovehicule. Anul acesta s-au cerut mai mult clasa economica si compacta", explica Grumbach. El adauga faptul ca pe langa reorientarea consumatorului catre modele economice, cu un cost de inchiriere zilnic mai redus, si numarul de zile pe contract a scazut cu circa 0,9 zile in acest an comparativ cu 2008.

Pretul minim de inchiriere al unui automobil de clasa compacta pentru o zi porneste de la 20-25 de euro, la care se adauga diferite alte taxe si tarife suplimentare ( pentru aeroport, al doilea sofer, asigurare, reumplerea rezervorului, livrarea/colectarea automobilului). In cazul unui automobil din clasa de lux tariful zilnic poate depasi 250 de euro cu toate taxele incluse.

Piata de rent-a-car

  • Sixt, Avis, Herts, primele companii din sectorul rent-a-car au flote cumulate de 1.400 de automobile
  • 30 de milioane de euro, valoarea afacerilor companiilor de rent-a -car specializate
  • mai mult de 260 de companii, la nivel national, au ca obiect de activitate principal sau secundar inchirierea de automobile
  • 20-25 de euro pretul minim de inchiriere al unei masini pentru o zi

Afacerile stagneaza, investitiile continua

Chiar daca volumele de inchirieri scad, iar afacerile stagneaza sau intra usor in declin, fiecare dintre cele trei companii urmareste sa investeasca in 2010 in extinderea retelei nationale de birouri de inchiriere sau in reinlocuirea unor automobile din flote.

  • "Pregatim acum bugetul pentru 2010 si avem aproximativ 2 milioane de euro pentru reinnoirea flotei", spune Dudy Perry, directorul Sixt New Kopel. Sixt are circa 20 de birouri la nivel national, potrivit datelor de pe site-ul companiei
  • Avis Romania detine la nivel national 12 spatii pentru inchirierea automobilelor, dintre care patru sunt in Capitala. Compania urmareste deschiderea de agentii in fiecare din orasele din Romania care au aeroport incepand cu 2010, iar primele ar putea fi in Bacau si Targu-Mures. Cat de importanta este o agentie noua? "Realizarile anuale ale agentiilor din tara au fost cuprinse intre 40.000 si 300.000 de euro. Principalul aport la cifra de afaceri l-a avut Bucurestiul, cu peste 1,8 milioane de euro (in 2008 - n.red.)", a spus Gabriel Galeteanu, directorul general al Avis.
  • Si Hertz, care are 16 spatii in Bucuresti, Arad, Cluj-Napoca, Constanta, Oradea, Timisoara si Targu-Mures, urmareste cresterea retelei, dar planurile sunt limitate de indicatorii economiei nationale. "Dorim sa ne extindem catre partea estica a Romaniei, dar asteptam semne ca economia se redreseaza. Nu putem sa indicam cat ar fi o investitie pentru o noua agentie. Depinde foarte mult de situatia locala si daca se afla in oras sau intr-un aeroport. Investitia pentru o agentie poate sa fie oriunde intre 50.000 si 200.000 de euro", a spus Jean-Alain Grumbach, directorul general al Hertz Romania.

*MedLife susține informarea și educarea ca sursă principală de dezvoltare a unui business sănătos. De aceea, recomandăm informarea continuă cu ajutorul articolelor din secțiunea Companii!

Principalele valute BNR - luni, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7142
Diferență: 0,1296
Ieri: 4.7081
Azi: 4.1491
Diferență: 0,2755
Ieri: 4.1377
Azi: 5.3592
Diferență: 0,7387
Ieri: 5.3199
Azi: 4.1621
Diferență: 0,2891
Ieri: 4.1501