Companii

Piata FMCG, in mana multinationalelor. Unde au ajuns marii producatori in ultimul an de dinaintea furtunii

Piata FMCG, in mana multinationalelor. Unde au ajuns marii producatori in ultimul an de dinaintea furtunii
09.07.2009, 00:00 1204

Clasamentul celor mai mari zece companii de profil reda topul pietelor din sectorul FMCG, in fruntea acestuia regasindu-se producatori de tigarete, bauturi racoritoare si bere. Nu sunt inca pe piata jucatori cu afaceri de peste un miliard de euro, insa acest prag ar putea fi depasit anul acesta de British American Tobacco, producatorul Kent, chiar si fara o crestere in volum a vanzarilor, datorita scumpirii tigaretelor.
"Tigarile si bauturile racoritoare sunt piete dominante de giganti de talie internationala peste tot in lume. Trebuie sa tinem cont si de investitiile masive ale multinationalelor in publicitate, pe care jucatorii locali nu si le permit", a explicat Sorin Minea, presedintele Romalimenta (Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara).
El a mai afirmat ca sunt sanse mari ca multinationalele sa-si consolideze si mai mult pozitia pe piata FMCG in acest an, deoarece exista multe companii romanesti construite pentru a fi vandute la un moment dat, iar in plus, pe fondul crizei, pot fi scoase la vanzare multe afaceri autohtone care sunt in dificultate.
Topul este dominat de companii americane: patru din cei zece jucatori, Philip Morris, Procter & Gamble, Pepsi Americas si Bunge, sunt detinuti de mari grupuri din Statele Unite.
De cealalta parte, producatorii romani au ramas si anul trecut in afara clasamentului celor mai mari zece jucatori din sectorul bunurilor de larg consum.
Singurii intreprinzatori locali ale caror afaceri au ajuns in 2008 aproape de un miliard de euro sunt fratii Ioan si Viorel Micula, proprietarii grupului European Food & Drinks, insa luate separat, companiile detinute de acestia nu au trecut pragul de 200 mil. euro, potrivit estimarilor.
Numarul pietelor mari din FMCG dominate de companii cu capital romanesc este foarte redus: businessurile autohtone detin cumulat peste 50% din piata doar pe segmentul mezelurilor, pe cel al apelor minerale si al vinurilor. In contextul crizei, numarul jucatorilor locali pe aceste segmente s-ar putea reduce, in favoarea consolidarii pozitiilor companiilor multinationale.
In ultimii ani, ofertele de preluare a unor afaceri locale au venit mai mult din partea fondurilor de investitii straine.
Clasamentul celor mai mari companii cu actionariat romanesc din FMCG mai arata ca afacerile dezvoltate de intreprinzatorii din aceeasi familie sunt pozitionate cel mai sus pe piete precum mezeluri, lactate sau bauturi racoritoare.
In total, aceste companii au realizat anul trecut afaceri de circa 1,2 miliarde de euro, ceea ce reprezinta 30% din afacerile cumulate ale primilor producatori din sector controlati de investitori straini.

Cresteri similare de cele doua parti ale baricadei
Cresterea medie a afacerilor celor mai mari 10 companii producatoare din sectorul FMCG a fost anul trecut de circa 14%, comparativ cu 2007, potrivit datelor centralizate de ZF. Spre comparatie, cifra de afaceri a companiilor din top 10 producatori romani de bunuri de larg consum s-a majorat in medie cu 15%, in acelasi interval.
In topul multinationalelor cel mai mult au crescut afacerile producatorului american de ulei Bunge, acesta raportand un avans de 30% in 2008 fata de anul anterior.
In cazul celor mai mari producatori romani, cel mai mult au crescut anul trecut vanzarile companiilor Elit (mezeluri) si Argus (uleiuri), cu rate de circa 50% fata de 2007.
Valoarea pietei FMCG in 2008 este estimata de compania de cercetare a pietei MEMRB la 23-25 mld. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO