Companii

Piaţa francizelor din România se apropie de 3 mld. euro pentru prima dată în istoria sa

Piaţa francizelor din România se apropie de 3 mld. euro...

Autor: Cristina Roşca

19.10.2017, 00:06 600
Piaţa francizelor a crescut susţinut în ultimii doi ani, ajungând de la 1,9 miliarde de euro în 2015 la 2,5 mld euro anul trecut. Mai mult, ea se va apropia de 3 mld euro până la finalul lui 2017, arată o analiză a francize.ro, companie de consultanţă în domeniu.
 
„Sumarizând ultimii ani, putem spune că afacerile în franciză din România traversează o perioadă foarte bună. Anul acesta am identificat un număr total de 363 de concepte active în piaţă, cu 6% mai multe faţă de ultimul studiu“, spune Paul Voicu, managing partner în cadrul francize.ro.
 
În ceea ce priveşte piaţa de francize în ansamblul său, peste 30 de concepte s-au retras în ultimii anii sau nu şi-au găsit parteneri investitori.
 
Totuşi, pe lângă con­ceptele active în piaţă, există alte 40 de idei de afaceri noi şi în căutare de parteneri - fie masterfrancize internaţionale, fie concepte autohtone care şi-au lansat sistemul de franciză. Acum, 35% din totalul con­ceptelor din piaţă sunt româneşti, restul internaţionale din ţări precum SUA, Italia şi Franţa. 
 
 
„A crescut uşor şi numărul de francize româneşti active, iar apetitul local pentru dezvoltarea în franciză creşte vizibil de la an la an şi este de aşteptat că în următorii 2-3 ani proporţia să tindă spre un echilibru.“
 
Din punctul de vedere al ţării de origine, SUA este ţara din care au fost importate cele mai multe concepte printre care McDonald’s, Subway, Remax, GNC sau Sketchers. Din Franţa cele mai cunoscute nume sunt Carrefour, Paul şi Relay, pe când din Italia aş menţiona O’Bag, Max Mara, sau Motivi.  „Per total sunt peste 400 de modele de business care acţionează în piaţa locală“, adaugă Paul Voicu. În total sunt aproape 10.000 de unităţi operate prin franciză, echivalent cu o medie de 27 de unităţi per concept.
 
Din punctul de vedere al dome­niilor, serviciile (brokeri de asigurări, rent-a-car, turism) şi HoReCa (restaurante cu ser­vire rapidă şi cafenele) înre­gistrează cea mai specta­culoasă evoluţie, în timp ce retailul creşte doar pe anumite nişe (bi­juterii, cos­metice şi anu­mite branduri de fashion).
 
Evoluţia vine şi pe fondul faptului că până acum cele mai multe concepte din piaţă, aproape jumătate, sunt din retail.
 
Ziarul Financiar lansează astăzi în parteneriat cu compania de consultanţă Inventure Franchise Consulting cea de-a treia ediţie a Catalogului Francizelor din România. Prin acest instrument se doreşte prezentarea pieţei de francize, care cuprinde sute de afaceri şi mii de unităţi, dar despre care însă nu se cunosc foarte multe.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO