Cu toate că România are o infrastructură mai puţin dezvoltată faţă de alte ţări şi numără mult mai puţini turişti, businessul hotelier se dovedeşte a fi unul destul de bun ţinând cont de aceste aspecte.
Hotelurile din România înregistrează cel mai bun grad de ocupare dintre toate pieţele din regiune, potrivit datelor de la Comisia Europeană. În 2023, hotelurile din piaţa locală au avut un grad mediu de ocupare de aproape 52%. Mai exact, mai mult de jumătate din capacitatea totală a hotelurilor din România a fost ocupată într-un singur an.
Spre comparaţie, Ungaria înregistrează un grad mediu de ocupare a hotelurilor de aproape 38%, pe când Polonia 37%, iar Cehia 37%. Grad de ocupare mai bun au avut Bulgaria (40%) şi Cehia (42%).
Turismul local se susţine în proporţie de circa 85% din vacanţele turiştilor români. În 2024, unităţile de cazare locale au primit 14,2 milioane de turişti, dintre care doar 2,3 milioane au venit din afara ţării, potrivit datelor INS. Piaţa hotelieră se dovedeşte a fi un business tot mai bun. În 2023, hotelurile şi pensiunile au încasat venituri totale de 10,8 mld. lei, un nivel record.