Companii

Piaţa muncii va deveni tot mai dificilă pentru angajatori în condiţiile creşterii economice, digitalizării accelerate şi schimbărilor în modul de lucru. Oamenii vor flexibilitate şi joburi atractive

Perspective privind piaţa de HR. Un proiect editorial al ZF susţinut de PwC

Autor: Cristina Roşca

02.12.2021, 00:06 4006

Pandemia de COVID-19 a schimbat modul în care muncim şi nu doar temporar Mixul muncă de acasă - muncă de la birou va rămâne cu noi şi după ce criza sanitară va deveni o amintire Oamenii caută astăzi mai multă flexibilitate la job, caută să se identifice mai mult cu ceea ce fac şi caută un angajator cu valori similare Nu în ultimul rând, tehnologia îşi pune amprenta asupra pieţei forţei de muncă, eliminând task-urile repetitive şi făcând posibilă o mai bună productivitate. Pentru a putea descoperi care sunt perspectivele în ceea ce priveşte piaţa forţei de muncă, ZF a discutat cu doi parteneri din cadrul companiei de audit şi consultanţă PwC – Stefan Weiblen şi Kenneth Spiteri, dar şi cu executivi de top din diferite domenii, respectiv, Adriana Matache, deputy CEO & CFO Allianz-Ţiriac Asigurări; Adina Nanu, director resurse umane şi transformare Auchan Retail România; Patricia Andrei, director resurse umane CEC Bank şi Luiza Müller, director resurse umane Orange România.

Păstrarea angajaţilor a fost o prioritate încă de la apariţia crizei sanitare pentru toate companiile, iar situaţia nu este cu nimic diferită astăzi, când piaţa forţei de muncă este foarte concurenţială şi este dificil să găseşti oameni. Chiar dacă unele sectoare au suferit pierderi mari în ultimul an şi jumătate şi au renunţat la o parte dintre angajaţi, alte domenii, cum ar fi livrările sau curieratul, au crescut şi au atras din forţa de muncă disponibilizată.

Indiferent de domeniu însă, anga­jatorii trebuie să regândească modul de lucru în substanţă, nu doar logistic, să rescrie politicile de resurse umane şi să creeze scenarii legate de cine, unde, când şi cum va lucra, nu doar pentru a adapta spaţiile şi instrumentele de lucru, ci şi pentru a defini pachetele adecvate de compensaţii şi beneficii.

„Pe viitor, configurarea locurilor de muncă, structura salarială şi beneficiile trebuie să rămână conec­tate la noul mediu de afaceri şi de lucru mai agil şi mai volatil. Astfel, modul de lucru trebuie regândit, la fel şi pachetele de recompensare, care ar trebui să fie mult personalizate pentru a răspunde nevoilor tuturor anga­jaţilor“, spune Stefan Weiblen, partner al PwC România.

Mai mult de trei sferturi (78%) dintre directorii generali la nivel mondial se aşteaptă ca organizaţiile pe care le conduc să arate diferit în urmă­torii trei ani ca urmare a pandemiei, anti­cipând schimbări în mo­dul de lucru şi dezvoltarea de noi mo­dele de afaceri, susţinute de investiţii în digitalizare, arată raportul „Great expecta­tions: Global execu­tives respond to business disruption“, realizat de PwC.

Mai puţin de jumătate (46%) dintre directorii generali din România prevăd o creştere a numărului de angajaţi în următoarele 12 luni, reiese din datele raportului PwC CEO Survey România 2021. Ponderea liderilor de companii care intenţio­nea­ză să facă mai multe angajări a co­bo­rât astfel la minimul ultimilor şapte ani, după ce urcase la 61% în 2017 şi se plafonase la 53% între 2018 şi 2020. Există totuşi şi astfel de exemple.

„Am adus în echipă peste 500 de oameni noi şi, în prezent, căutăm încă peste 200 de colegi, atât în Bucureşti şi în Centrală, cât şi în sucursalele din toată ţara“, adaugă Patricia Andrei, director resurse umane la CEC Bank.

Într-un orizont de timp mai îndepărtat, optimismul revine şi 80% dintre directorii generali din România estimează că vor avea mai mulţi salariaţi în următorii trei ani. Pro­cen­tul este semnificativ peste nivelul din ţările Europei Centrale şi de Est, unde circa două treimi dintre respondenţi împărtăşesc aceeaşi opinie.

„În ceea ce priveşte modul în care va arăta piaţa muncii postpandemie, se poate dezbate foarte mult pe acest subiect. În primul rând, trebuie să fim extrem de bine conectaţi la tot ceea ce înseamnă schimbările din sfera rela­ţiilor sociale, psihologiei organi­zaţio­nale: să ne documentăm din surse sigure, să avem o reţea de specialişti cu care să fim în permanentă legătură. Toate aceste aspecte ne vor da o anu­mită dimensiune a profilului anga­jatului/candidatului de „mâine“, crede Luiza Müller, director resurse umane la Orange România.

În condiţiile în care pandemia a accelerat o serie de tendinţe pe piaţa forţei de muncă, 60% dintre angajaţi se tem că automatizarea va pune în pericol multe locuri de muncă, iar 39% cred că locurile lor de muncă vor fi „depăşite“ peste cinci ani. Cu toate acestea, sondajul PwC „Hopes and fears 2021“ arată că oamenii îşi iau viitorul în propriile mâini, 77% fiind pregătiţi să înveţe noi abilităţi sau să se reprofileze, în timp ce 49% ar dori să-şi înfiinţeze propria afacere.

Mai mult de jumătate dintre angajaţii chestionaţi (56%) cred că puţini oameni vor mai avea un loc de muncă stabil pe termen lung în viitor.

„Lipsa talentelor şi competenţelor necesare şi competiţia acerbă pentru cele existente sunt probleme cu care se confruntă piaţa muncii de mai mulţi ani, inclusiv în România. În cel mai recent sondaj CEO Survey 2021 realizat de PwC Romania, 37% dintre directorii generali arată că vor creşte cu 10% sumele alocate pentru dezvoltarea talentelor, iar 39% sunt interesaţi să asigure competenţele necesare angajaţilor şi să crească posibilitatea acestora de a se adapta la o realitate dinamică şi incertă“, completează Kenneth Spiteri, partner al PwC România.

Reprezentanţii PwC mai spun că în condiţiile creşterii economice prog­nozate, digitalizării accelerate şi schimbărilor în modul de a lucra, se aşteaptă ca piaţa muncii să devină tot mai dificilă pentru angajatori, în spe­cial în ceea ce priveşte compe­ten­ţele necesare proceselor de transfor­mare.

Presiunea asupra pachetelor de recompensare necesare atragerii şi retenţiei oamenilor este similară perioadei de dinaintea pandemiei şi capătă valenţe noi, în contextul în care flexi­bilitatea muncii a devenit un criteriu tot mai important în alegerea angajatorului.

„În această dinamică extraor­dinară în care ne aflăm şi care va mai continua, sunt câteva elemente pe care cred că trebuie să ne bazăm în calitate de angajatori: empatia, creşterea digitalizării şi exersarea permanentă a capacităţii de adaptare rapidă“, spune Adina Nanu, director resurse umane şi transformare la Auchan Retail România.

Adriana Matache, deputy CEO & CFO al Allianz-Ţiriac Asigurări, com­ple­tează că transformările sunt ample şi încă suntem cu toţii în procesul de car­to­grafiere a nenumăratelor implicaţii ale acestora.

„Este necesară adaptarea de politici de guvernanţă şi de resurse umane pentru companii, de legislaţie şi de reglementări specifice raportu­rilor de muncă, de securitate şi protec­ţie a informaţiilor şi desigur o analiză atentă a beneficiilor comparativ cu resursele alocate acestor schimbări.“

cristina.rosca@zf.ro

Adriana Matache, deputy CEO & CFO, Allianz-Ţiriac Asigurări

 

Suntem într-un proces de schimbare generaţională din ce în ce mai mult, majoritatea celor aflaţi în activitate sunt din generaţiile Millennials şi respectiv Z. Nativii digital au aşteptări înalte privind tehnologia, modul colaborativ de lucru, flexibilitatea şi mobilitatea, iar companiile îşi adaptează atât procesele, cât şi cultura organizaţională.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

 

Adina Nanu, director resurse umane şi transformare, Auchan Retail România

 

Cred că este greu să anticipăm în acest moment direcţia în care va merge piaţa muncii, aceasta fiind în mod semnificativ corelată cu evoluţia pandemiei, care nu s-a încheiat. Cu siguranţă trendurile pe care le-am văzut se vor perpetua sub o formă sau alta, însă accentul poate să difere.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

 

Patricia Andrei, director resurse umane, CEC Bank

 

Pandemia a marcat realitatea ultimilor doi ani, aducând schimbări majore pe piaţa muncii: locul muncii este diferit, felul muncii e puternic afectat de tehnologie, numărul locurilor de muncă în anumite sectoare a fost semnificativ afectat.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

 

Stefan Weiblen,  partner, PwC România

 

Impactul pandemiei de COVID-19 asupra companiilor şi a angajaţilor a fost fără precedent. Companiile a trebuit să-şi regândească birourile, structura personalului şi modelul de operare pentru a-şi continua activitatea într-o perioadă cu multă incertitudine. La nivelul angajaţilor, pe lângă teama de infectare, pandemia a cauzat stres şi anxietate din cauza izolării, a dificultăţilor financiare şi a incertitudinii privind locul de muncă.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

 

Luiza Müller, director resurse umane, Orange România

 

Lucrăm într-un domeniu unde tehnologia este „la ea acasă“. Prin urmare, punem pe masă toate alternativele şi chiar ne întrebăm colegii care este gradul de satisfacţie în raport cu o tehnologie sau alta care, în prima fază, se pilotează. Principiul de bază este: facilitarea accesului la tehnologii din ce în ce mai diversificate creşte eficienţa, aşadar şi satisfacţia colegilor, şi implicit ne oferă rezultate mai bune în business.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

 

Kenneth Spiteri,  partner, PwC România

 

Relaţiile de muncă s-au schimbat extrem de rapid în ultimii doi ani. Însă, pe măsură ce mai multe organizaţii se îndreaptă către un model de lucru hibrid postpandemie, apar presiuni asupra anumitor aspecte ale culturii organizaţionale.

Citiţi opinia integrală pe www.zf.ro

AFACERI DE LA ZERO