Companii

Pietele pe care se duc cei mai multi bani din bugetul unei familii sunt “disputate” de numai trei-patru jucatori

Pietele pe care se duc cei mai multi bani din bugetul unei familii sunt “disputate” de numai trei-patru jucatori
05.10.2009, 23:30 85

Peste 40% din cheltuielile anuale ale unei gospodarii reprezintabanii dati pe mancare si pe bauturi nealcoolice. Circa 6% din banise duc pe tutun si alcool si peste 16% pe utilitati, potrivitdatelor Institutului National de Statistica (INS).

Coincidenta sau nu, tocmai aceste domenii care atrag cei maimulti bani din bugetul unei familii sunt cele caracterizateprintr-o concurenta redusa, nu de putine ori primii trei jucatoricontroland circa 90% din aceste piete.

Specialistii spun ca formarea acestor piete putin concurentialeare la baza mai multi factori, dar ca existenta acestor piete nuimplica un dezavantaj de partea consumatorului.

"Pietele cu un nivel crescut de concentrare pot avea la baza maimulti factori. Pe de o parte, pot fi reglementarile legale care fieincredinteaza in mod exclusiv prestarea unui anumit serviciu catreun singur agent economic, reducand astfel concurenta pe piata, fieinstituie proceduri administrative greoaie care descurajeazaintrarea pe piata a noilor agenti economici potentiali concurenti",explica Anca Buta Musat, avocat asociat in cadrul casei deavocatura Musat & Asociatii.

Avocatulde la Musat adauga ca unele piete ajung sa fie puternic concentrateca urmare a unor fuziuni care conduc la concentrarea unuiportofoliul semnificativ de branduri in mainile unui numar redus dejucatori.

"De asemenea, pot exista piete caracterizate prin similaritatide comportament si omogenitate de oferte, unde, in ciuda faptuluica exista mai multi concurenti pe piata, consumatorii nubeneficiaza in mod real de oferte alternative. In acest context potexista suspiciuni de pozitie dominanta colectiva", mai spune AncaButa Musat.

De exemplu, in cazul telefoniei mobile unde ofertele suntsimilare, iar consumatorul are de ales practic din aceleasiservicii care au de cele mai multe ori aceleasi preturi se poatevorbi de o piata caracterizata prin similaritati decomportament.

In cazul pietei caracterizata printr-un grad mare de concentraregenerat de fuziuni un exemplu ar putea fi piata berii, unde inportofoliul unui singur jucator se regasesc mai multe branduri debere.

Energie electrica 10 mld.euro

Sector puternic reglementat, energia electrica este o piata decirca 10 miliarde de euro formata din companii de productie,distributie si furnizare a electricitatii. Daca pe segmentulproductiei si transportului de energie electrica nu poate fi vorbade o concurenta reala, toate companiile fiind in portofoliulstatului, pe partea de furnizare se poate vorbi de concurenta, dardoar pentru marii consumatori, populatia fiind in continuarecaptiva reglementarilor existente.

"Potrivit reglementarilor de acum, piata energiei este deschisain proportie de 100%. Putem insa vorbi de o concurenta reala doarpe partea marilor consumatori care au decis sa inceapa sa-sinegocieze singuri contractele de energie. La ceilalti consumatori,populatie si companiile mici, piata reglementata ofera anumiteavantaje. Pretul reglementat pentru populatie este suficient deatractiv si de aceea concurenta aici este slaba", spune Ion Lungu,presedintele Asociatiei Furnizorilor de Energie Electrica dinRomania (AFEER). Practic, daca nivelul de reglementare ar fi maimic pentru populatie, gradul de concurenta ar fi maimare.

Gaze naturale 8 mld. euro - 4companii detin 90%

Piata gazelor naturale are o valoare de 8 miliarde de euro, iarprimii patru jucatori acopera 90% din acest domeniu. Daca pe parteade productie de gaze naturale nu poate fi vorba de concurenta,Petrom si Romgaz fiind stapanii resurselor de gaze, nici pe parteade distributie si furnizare lucrurile nu stau cu mult diferit.Distrigaz Sud si E.ON Gaz Romania sunt companiile care fac legeacand vine vorba de alimentarea consumatorilor casnici, avand peste90% din aceasta piata. Cele doua companii au fost acuzate inrepetate randuri de stabilirea unor intelegeri intre ele, dar panaacum Consiliul Concurentei nu a emis vreo concluzie in privintaacestei probleme.

Petrol 13 mld. euro - 80% inmainile a trei companii

Primele trei companii din piata distributiei de produsepetroliere controleaza circa 80% din vanzari. Firmele de pe piataromaneasca a petrolului se afla sub lupa Consiliului Concurenteiinca din 2005, la sfarsitul lunii septembrie autoritatea efectuandinspectii inopinate la sediile principalilor agenti economici de peaceasta piata. Companiile care au primit vizita ConsiliuluiConcurentei sunt Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL, OMV si Agip. Inciuda gradului de concentrare ridicat al pietei, industriapetrolului nu este una care sa genereze marje foarte mari decastig. Tinand cont de rezultatele de anul trecut ale principalilorjucatori, marjele nu au depasit 8%, in unele cazuri jucatoriiinregistrand chiar pierderi.

Farma 2 mld. euro - 4 distribuitori au45%

Pe piata farmaceutica, estimata la 2 mld. euro anul trecut,primii patru jucatori din distributie, Mediplus, Farmexpert,Farmexim si Relad, au avut o cota de piata de peste 45%, potrivitcalculelor ZF. Cumulat, primii zece distribuitori au o cota depiata de circa 75%.

"Exista state precum Germania sau Rusia in care piata estedisputata de doua sau de trei retele de distributie. In comparatiecu acestea se poate spune ca in Romania exista o concurentaputernica", este de parere Ioan Nani, directorul general alproducatorului Antibiotice. El adauga ca pe plan local exista circa25 de distribuitori. Pe de alta parte, in distributie exista otendinta de concentrare, astfel ca peste cativa ani vor ajunge saopereze numai cativa jucatori.

Telecom 4,5 mld. euro - 3companii detin 75%

Piata telecomunicatiilor este evaluata la circa 4,5 miliarde deeuro, dar si aici primii trei jucatori sunt cei care fac regulileavand o cota de piata de circa 75%. Pe piata telefoniei mobile,estimata la 2,8 miliarde de euro, operatorii Orange si Vodafone aurealizat anul trecut afaceri cumulate de 2,46 mld. euro, ceea cereprezinta aproape 90% din totalul pietei. Cei doi giganti sunt siin top 5 companii private din Romania realizat de ZF in functie demarjele de profit raportate de jucatori la Ministerul de Finantepentru anul 2008. Orange si Vodafone lucreaza cu marje de profitnet intre 26 si 34%.

Tutun 2,5 mld. euro - 3 producatoriau 90%

Circa 6% din bugetul de cheltuieli al unei gospodarii dinRomania se duce pe tutun si pe alcool, de 7 ori mai mult decat peeducatie si cu 50% mai mult fata de cheltuielile cu sanatatea. Ceamai mare piata din industria bunurilor de larg consum, tigaretele,este dominata de trei companii multinationale care detin impreuna ocota de peste 90-95% din vanzarile totale realizate la nivel local:British American Tobacco (BAT), Philip Morris si JTI. Romanii audat anul trecut 2,5 mld. euro pe tigari. Mai mult, romanul sedovedeste un consumator de tigari care tine la eticheta si incriza.

Bere 1,2 mld. euro - 4 companii detin90%

Romanii beau anual bere in valoare de 1,2 miliarde de euro, daraleg in principal din produsele a patru companii, Ursus Breweries,Heineken Romania, Inbev Romania si United Romanian BreweriesBereprod, care controleaza peste 90% din aceasta piata. Cu toateacestea, la nivel de branduri, pe piata exista peste 100 de repere,potrivit ultimelor informatii disponibile. Berea este a doua ceamai vanduta categorie de produse in total retail, dupa tutun.Potrivit jucatorilor din piata de profil, consumul de bere seconfrunta cu prima scadere dupa ani intregi de evolutie pozitiva,apetitul romanilor pentru bere fiind cu circa 10% mai redus anulacesta comparativ cu anii trecuti.

Retailul modern 8 mld. euro - 3grupuri au 60%

Comertul alimentar modern, o piata estimata la 7-8 miliarde deeuro la nivelul lui 2008, este dominat de trei grupuri mari, careactiveaza in Romania cu mai multe divizii. Acestea sunt Metro, Rewesi Carrefour, iar anul trecut au rulat afaceri cumulate de 5miliarde de euro, adica putin peste 60% din totalul vanzarilorrealizate in retelele de magazine mari de pe piata. La randul sau,retailul modern este estimat la 40% din comertul alimentar,potrivit datelor de la Consiliul Concurentei. Institutia afinalizat recent o analiza in retailul alimentar modern, in urmacareia a concluzionat ca nu exista niciun jucator cu o pozitiedominanta pe piata, atragand atentia in acelasi timp ca problemadominatiei lanturilor mari de magazine in comert este una falsa,atata timp cat aceste companii nu creeaza carteluri prin intelegeriilegale.

Asigurari 2,4 mld. euro - 3companii detin 60%

Piata de asigurari este in mana a trei grupuri mari cuactionariat majoritar strain, Vienna Insurance Group - liderulpietei -, Allianz si Groupama. Pe locul doi pe piata de profil seafla grupul german Allianz, care controleaza cea mai mare companiedin piata asigurarilor, Allianz-Tiriac. Grupul francez Groupamaeste al treilea jucator din piata asigurarilor, avand in portofoliucompaniile Groupama Asigurari (rezultata din fuziunea Asiban si BTAsigurari) si OTP Garancia. Piata asigurarilor are o valoare decirca 2,4 mld. euro. iar cei trei controleaza circa 60% dinaceasta.

Ciment 1 mld. euro - 3 companiidetin 95%

Holcim Romania, Lafarge Ciment si Carpatcement Holding suntcompaniile care controleaza productia de ciment la nivel local,avand afaceri cumulate de circa un miliard de euro si o forta depenetrare a pietei de peste 90%. De altfel, industria cimentuluieste si cea mai profitabila la nivel local tinand cont de marjelede castig obtinute anul trecut. Potrivit rezultatelor financiareraportate de companiile din industria cimentului anul trecut,Lafarge este cea mai profitabila companie din Romania, cu o marjade profit de 44%, in timp ce Carpatcement Holding este a treia ceamai profitabila, cu o marja de 30% in 2008.

AFACERI DE LA ZERO