Companii

Pilotul Gheorghe Răcaru este cel mai cunoscut nume din echipa care a condus şi dezvoltat Blue Air, dar ce rol au jucat Nelu Iordache (Romstrade) şi Tudor Constantinescu (AirConnect) în evoluţia companiei de transport?

Pilotul Gheorghe Răcaru este cel mai cunoscut nume din...

Autor: Alina-Elena Vasiliu

08.09.2022, 00:05 788

♦ Nelu Iordache: Fondator al transportatorului Blue Air, ale cărui baze le-a pus în 2004, Nelu Iordache a deţinut, de asemenea, firma de construcţii Romstrade, prin care era controlată Blue Air. În 26 aprilie 2013, el a fost trimis în judecată în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson din autostrada Nădlac - Arad, de aproximativ 22 de kilometri, fiind acuzat de delapidare, fals în înscrisuri, spălare de bani şi înşelăciune. Pentru a recupera o parte din datoriile Romstrade, ajunsă în insolvenţă în decembrie 2012, operaţiunile Blue Air au fost scoase la vânzare în mai 2013 de Casa de Insolvenţă Transilvania. Procurorii DNA l-au trimis în judecată pe Iordache pentru mai multe fapte de corupţie, după ce a schimbat, fără respectarea prevederilor legale, destinaţia sumei de 3,5 mil. lei, reprezentând o parte din avansul încasat de la CNADNR de firma administrată de acesta pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor la primul tronson din autostrada Nădlac - Arad, de aproximativ 22 de kilometri. Banii destinaţi construcţiei primului tronson de autostradă au fost folosiţi de Nelu Iordache pentru achitarea unor datorii ale societăţilor în care acesta era direct interesat. Iordache i-ar fi determinat pe unii salariaţi ai Romstrade să falsifice mai multe facturi emise de furnizori, astfel încât să reiasă că plăţile erau aferente lucrărilor la autostrada Nădlac - Arad. În decembrie 2017, Nelu Iordache a fost condamnat la şase ani şi trei luni de închisoare cu executare.

Nelu Iordache

 

♦ Gheorghe Răcaru: De profesie pilot şi implicat de la început în acţionariatul Blue Air, Gheorghe Răcaru a rămas în companie ca director general din 2013, după ce Blue Air a fost preluată de firma Blue Air – Airline Management Solutions, avându-i ca acţionari pe Cristian Rada, Marius Mihail Puiu, Tudor-Zamfir Constantinescu şi Luciana Păunescu. Răcaru a fost totdeauna singura „voce” din Blue Air care a comunicat în numele companiei, acţionarii rămânând discreţi în ceea ce priveşte apariţiile publice. În septembrie 2018, el s-a retras din funcţie, după 48 de ani în industria aviaţiei, în locul lui la conducerea Blue Air fiind numit Marius Puiu, fost pilot şi acţionar în cadrul companiei. „Să fiu în fruntea Blue Air a fost pasiunea şi o parte a identităţii mele timp de foarte mulţi ani”, spunea Gheorghe Răcaru în 2018 pentru Business Magazin. El a început să lucreze la Tarom, o companie în care a urcat, în ani, toate treptele ierarhice, ajungând de la copilot pe avioane mici la funcţia de director al companiei aeriene.

Gheorghe Răcaru

 

♦  Marius Puiu: Lucrează în aviaţie din 1986, când a fost angajat la Tarom ca inginer de zbor. Începând cu anul 1993 s-a dedicat mediului privat, s-a specializat în managementul afacerilor şi a condus mai multe companii. În 2009, Marius Puiu s-a alăturat echipei Blue Air ca pilot de Boeing 737, iar din 2013 a devenit unul dintre cei patru acţionari ai companiei. În septembrie 2018, Marius Puiu a preluat funcţia de CEO de la Gheorghe Răcaru şi a păstrat-o până în mai 2019, când la conducere a venit Oana Petrescu. În 2019, el şi Teodor Cristian Rada au preluat acţiunile celorlalţi doi acţionari ai companiei, Luciana Păunescu şi Tudor Constantinescu.

Marius Puiu

 

♦ Tudor Constantinescu: A fost unul dintre cei care au pus bazele companiei Blue Air – Airline Management Solutions, care a preluat, în schimbul a 6 mil. lei, brandul şi activitatea Blue Air, primind şi licenţa pentru transport aerian. În 2019, el şi Luciana Păunescu şi-au vândut acţiunile, iar în mai 2021, alături de alţi patru investitori privaţi, Tudor Constantinescu a pus bazele AirConnect, o companie care operează zboruri interne către oraşe nedeservite din România, dar şi chartere către destinaţii precum Grecia, Turcia, Bulgaria şi Muntenegru.

Tudor Constantinescu

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO