Companii

Povestea celui de-al treilea cel mai bogat om al lumii sau cum a ajuns Zara cele mai mare retailer de fashion din lume?

Povestea celui de-al treilea cel mai bogat om al lumii...

Autor: Cristina Roşca

11.11.2012, 13:59 1882

Galicia, regiune aflată pe coasta de nord a Spaniei, nu este cunoscută pentru oraşele sale deosebit de turistice (deşi o plimbare prin zonă scoate la iveală destule giuvaiere ascunse), nici pentru istoria sa deosebit de bogată (generalul Francisco Franco este cea mai importantă “personalitate” din zonă), de fapt singurul lucru care ar putea caracteriza zona ar fi lupta localnicilor pentru a-şi asigura traiul de zi cu zi.

Pe tot parcursul secolului al 20-lea galicieni au emigrat în ţări din America de Sud, la mii de kilometri distanţă, pentru a-şi asigura un trai mai bun, scrie The New York Times.

Astăzi, într-o perioadă în care economia este măcinată de criză şi rata şomajului depăşeşte 20%, Galicia iese din anonimat datorită oraşului La Coruna, considerat acasă la Amancio Ortega, al treilea cel mai bogat om al lumii şi fondatorul imperiului de modă Inditex, care cuprinde în portofoliu branduri precum Zara, Bershka, Pull&Bear sau Massimo Dutti.

Ortega, care l-a depăşit în acest an în topul miliardarilor realizat de Bloomberg pe Warren Buffett, este însă unul dintre cei mai discreţi miliardari ai lumii, ferindu-se de luminile reflectoarelor sau de apariţiile pe covorul roşu. Omul de afaceri spaniol s-a retras în 2011 de la conducerea imperiului său, însă continuă să viziteze fabricile şi clădirile din LA Coruna. Potrivit istoriilor care au apărut despre el, în timpul vizitelor merge la cantină să mănânce alături de angajaţi. El nu a ieşit însă niciodată în presă cu un interviu iar ieşirile sale în public datează de acum mai bine de un deceniu, înainte de listarea companiei sale pe bursă.

Ortega a renunţat la conducerea Inditex la 75 de ani şi în locul său l-a lăsat pe Pablo Isla, care urmează acelaşi model de conducere ca şi predecesorul său. Astfel singura comunicare a grupului se face prin departamentul de comunicare specializat.

Deşi este văzut ca un imperiu închis, Inditex a reuşit să urce încet dar sigur în lumea modei de masă, pe care astăzi o guvernează din fotoliul său comod de unde administrează aproape 6.000 de magazine în 85 de ţări cu vânzări anul trecut de aproape 14 mld. euro. Afacerile gigantului spaniol au crescut an de an indiferent de conditiile economice şi de cât de pline au fost buzunarele europenilor, asiaticilor sau americanilor. Evoluţia bună a vânzărilor îndeamnă retailerul să meargă mai departe cu planul de expaniune care a vizat anual câteva sute de magazine noi. Doar pe piaţa locală Inditex – prezent cu şapte dintre branduri Zara, Zara home, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti, Oysho şi Stradivarius – a deschis anual 15-25 de magazine noi, ajungând în prezent la 84. Anul trecut grupul a avut pe piaţa locală afaceri de 122 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO