Companii

Povestea turcului care a vrut să fie român: Aici străinii sunt văzuţi ca musafiri, în alte ţări sunt văzuţi ca imigranţi

Povestea turcului care a vrut să fie român: Aici străinii sunt văzuţi ca musafiri, în alte ţări sunt văzuţi ca imigranţi

Autor: Andreea Neferu

14.11.2012, 00:05 3664

Ömer Süsli este implicat în afaceri pe plan local, dar are şi funcţii în asociaţii care deşi la prima vedere au un nume pompos, în realitate sunt importante prin prisma influenţei asupra mediului de business, fie el românesc sau internaţional. Süsli este acum preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri Turci de pe plan local şi al Comitetului Zonei Balcani din cadrul Consiliului Mondial Turc de Afaceri. De asemenea, este implicat în şase businessuri în România, cu afaceri cumulate de circa 120 de milioane de lei anul trecut (circa 28 de milioane de euro), iar în 2013 speră să reuşească să dea drumul unui alt proiect, aflat în trend în prezent, şi anume două parcuri eoliene.

Este de profesie economist şi prima dată a lucrat în industria construcţiilor din Libia şi din Turcia. "În '92, birocraţia m-a adus în România", spune zâmbind Süsli. Lucra în Libia, iar când s-a întors în Turcia trebuia să facă stagiul militar obligatoriu, dar exista şi posibilitatea reducerii stagiului, în schimbul unei anumite sume de bani. "Am făcut 50 de zile de armată şi după ce am terminat, m-am dus la bancă să plătesc banii. Aveam valută. De la bancă mi s-a spus că au trecut 60 de zile de când am intrat în ţară şi că nu pot primi de la mine valută. Era o chestiune de birocraţie. Trebuia să am o ştampilă, o viză pe paşaport, aşa că m-am dus la o agenţie de turism şi am întrebat care e următoarea destinaţie pentru care au plecări. Era România", îşi aminteşte Süsli. A ajuns la Bucureşti în perioada mineriadelor şi nu ştia foarte multe despre România. Ulterior, s-a întors în Turcia şi, în contextul în care lucra în construcţii, a decis să caute oportunităţi în România, unde materialele de construcţii erau mai ieftine.

Mereu foarte bine

Nu vorbeşte despre valoarea investiţiilor de-a lungul timpului în România şi întrebat care au fost cele mai mari piedici pe care le-a întâmpinat de-a lungul timpului pe plan local, afirmă că "sunt unul dintre oamenii care nu văd partea goală a paharului; în zilele cele mai grele, când sunt întrebat «ce faceţi», voi răspunde foarte bine".

Cel mai important business în care omul de afaceri este implicat în România este Romtextil, producător de fire, fibre, polistiren şi altele, cu afaceri de 50,7 milioane de lei (12 milioane de euro) anul trecut. Un sfert din vânzări merge către pieţele externe din Uniunea Europeană, în contextul în care până în 2008 compania făcea livrări doar pentru piaţa locală. Pentru anul 2012 Süsli speră ca afacerile Romtextil să crească cu peste 20%. "Noi tot timpul am avut targetul de creştere de 20%. Sunt unul dintre oamenii care nu cred în criză, crizele sunt făcute artificial", explică Süsli. El spune că adevărata criză, dacă poate fi numită astfel, a fost în perioada 2004-2008, când totul era "nerealist" şi că nu este normal şi sustenabil să ai creşteri economice anuale de 7-8%.

Şi un pic de vânt

Firmele în care este acţionar Süsli aveau la finalul anului trecut aproape 580 de angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. Majoritatea firmelor au sediul în judeţul Constanţa (zonă în care de altfel locuiesc mai mulţi turci) şi în afară de Romtextil, Süsli este implicat în Search Chemicals (comercializează baterii sanitare, materiale de construcţii, mobilier de casă şi grădină etc.), Astek (vopsea), Prefab Construct (fabrica de cărămizi de la Cobadin), Tempo Invest (fabrică de cretă măcinată şi transport rutier) şi Travel Tips (turism). Anul viitor speră să poată porni şi două proiecte eoliene cu o capacitate cumulată de 14,7 MW în Constanţa, în localităţile Cobadin şi Independenţa. Pentru 2012 Süsli spune că nu a estimat o cifră de afaceri cumulată a companiilor, dar că aceasta cu siguranţă va depăşi 100 de milioane de lei.

"Trebuie să începem să muncim", "nu mai vin vremurile din 2004-2008", "trebuie să ne adaptăm", sunt principalele concluzii trase de Süsli în perioada de criză, după ce a ajuns să cunoască România ca în palmă, şi în vremuri grele, imediat după Revoluţie, şi în vremuri mai bune, când creşterea economică era explozivă.

Numai de-ar vrea să muncească

Este optimist însă şi are încredere că după nori şi furtună, soarele cu siguranţă apare. "Românii sunt muncitori, problema e să vrea să muncească", spune Süsli.

În România există peste 13.000 de companii cu capital turcesc, iar investiţiile acestora se ridică la peste 5 miliarde de euro, estimează Süsli. Chiar dacă cifrele oficiale indică o valoare mult mai mică, de 600 de milioane de euro, el spune că în realitate investiţiile sunt mult mai mari, pentru că există o serie de firme turceşti care au intrat pe piaţa locală prin operaţiunile din străinătate. "Pe piaţa locală, băncile Credit Europe Bank şi Garanti, spre exemplu, apar ca fiind olandeze, pentru că sunt deschise prin sub­sidiarele din Olanda, dar ele sunt turceşti", spune Süsli. El adaugă că potrivit estimărilor sale, firmele cu capital turc din România au două-trei sute de mii de angajaţi.

Iar câteva sute sunt chiar angajaţii săi. De ce s-a "îndrăgostit" de România şi a ales să se stabilească aici, chiar dacă era străin? "În România străinii sunt văzuţi ca musafiri, în alte ţări sunt văzuţi ca imigranţi", conchide Süsli.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO