Companii

Prabusirea pietei auto din decembrie si previziunile negative au taiat 4.000 de locuri de munca

Prabusirea pietei auto din decembrie si previziunile negative au taiat 4.000 de locuri de munca

Producatorii de componente auto au fost in ultimii cinci ani printre cei mai activi angajatori din economia romaneasca

01.02.2009, 19:34 57

Potrivit datelor centralizate de Ziarul Financiar, in luna ianuarie noua din primii cincisprezece producatori de componente auto cu fabrici in Romania au notificat concedieri colective egale cu 10% din totalul numarului de angajati pe care ii au impreuna.
Astfel, prima luna din an a adeverit estimarile avansate in decembrie de majoritatea analistilor auto, in urma reducerii vanzarilor de masini cu circa 30% pe piata locala si cu 19,3% la nivel european in ultimul trimestru din 2008, care au apreciat ca industria auto nu va putea sustine o asemenea scadere, iar reducerea costurilor va ajunge rapid si la angajati.
Primele semne ce prevesteau disponibilizarile din sector au aparut la inceputul lunii decembrie cand Dacia anunta a patra oprire a productiei, iar in acelasi timp producatorii de automobile precum Renault, BMW, Audi sau Daimler inchideau unele fabrici din Europa pentru 1-5 saptamani.
Constructorii de automobile din tarile vest-europene au o importanta vitala pentru producatorii din Romania, cea mai mare parte a comenzilor venind din partea acestora.
Dupa ce Audi si BMW au redus productia in Ungaria si Germania, Draxlmaier, cel mai mare angajator din industria auto din Romania, a anuntat ca va disponibiliza incepand cu ianuarie 800 de oameni, dupa ce in noiembrie a mai restructurat 1.000 de posturi din efectivul fabricii din Codlea, Brasov.
Draxlmaier a construit prima fabrica in Romania in 1993, la Pitesti, unde produce sisteme de bord, urmata in 1994 de fabrica de componente auto interioare de la Codlea, in Brasov, iar in 1998 de o fabrica de componente electrice pentru motoare, in Satu Mare. Ulterior au fost construite o fabrica de sisteme si tehnica de verificare la Timisoara si de componente de cauciuc la Hunedoara, investitiile cumulate totalizand 220 de milioane de euro.
Ajutoarele acordate de guvernele europene constructorilor nationali nu au avut inca niciun efect, astfel ca industria care genereaza o cifra de afaceri de 551 de miliarde de euro in Europa se alfa inca in deriva. La nivel international producatorul austriac de tapiserii auto EYBL Automotive a anuntat din 2008 falimentul in urma reducerii semnificative a activitatii, iar in Romania din cei 1.750 de angajati pe care ii are in cele doua fabrici din Timisoara va concedia 1.000, in trei etape.
EYBL produce in Romania din 1999, cand a finalizat constructia primei fabrici de tapiserii auto, in urma unei investitii de 10 milioane de euro.
Tot in Timisoara, un producator important pe plan judetean, Kromberg & Schubert, va reduce schema organizationala cu 270 de posturi, circa 10% din total.
Producatori precum Continental, care au pus bazele industriei de componente auto in vestul tarii, nu au in plan disponibilizari, singurele masuri pentru adaptarea activitatii la cererea reala a pietei fiind reducerea productiei.
Producatorii de cablaje auto au fost si ei printre primele companii care au fost nevoite sa trimita o parte din muncitori acasa. Dupa ce in 2008 au apelat la somaj tehnic pentru mai multe saptamani, in ianuarie Sumitomo Electric Wiring Systems si Leoni au inceput concedierile.
SEWS, care are 4.500 de angajati in Deva, Orastie si Alba Iulia, va concedia in aprilie 550 de oameni pentru a sustine activitatea pe termen lung. "Doar prin adoptarea acestei masuri vom fi in masura sa asiguram viitorul pe termen lung al companiei din Romania. Aceasta masura va fi implementata incepand cu luna aprilie 2009", au spus reprezentantii companiei.
Leoni, unul dintre principalii furnizori Dacia, va inchide unitatea dedicata Logan din Mioveni, iar cei 220 de angajati nu vor fi redistribuiti catre alte unitati. Compania mai are in Bistrita si Arad doua fabrici, care in 2007 au avut afaceri de 165 de milioane de euro.
Si Grupul Industrial Componente, care depinde in mare masura de productia Logan, a anuntat inca din decembrie, in cadrul unei intalniri organizate de Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania si producatorii de componente auto din Arges, ca va concedia 800 din cei 3.000 de angajati.
Cea mai mare surpriza a venit la finalul lunii din partea Ina Schaeffler, un producator german care parea ferit de criza din industria auto. Schaeffler si-a orientat productia catre rulmenti pentru industria eoliana pe masura ce comenzile aferente sectorului auto s-au diminuat insa nu a fost de ajuns. Astfel, de la fabrica din Brasov au fost concediati aproape 300 de oameni.
Potrivit AJOFM Prahova si producatorii de pe Valea Prahovei au notificat asupra unor disponibilizari viitoare. Aici, un alt producator de rulmenti, Timken, va renunta la 175 din cei 1.050 de angajati ai fabricii din Ploiesti.
Cel mai mare angajator al sectorului auto din Prahova, Michelin, nu a luat masuri similare insa in decembrie a inchis mai devreme cu o saptamana fabrica de anvelope din Floresti.
 
 

AFACERI DE LA ZERO