♦ În 2021, al doilea an marcat de pandemia de COVID-19, jucătorii din comerţul modern au continuat să se dezvolte, scoţând din buzunare circa 1 mld. euro pentru deschideri de magazine, remodelări ale unor unităţi deja existente, achiziţii de terenuri sau construcţia de depozite noi ♦ Pe de altă parte, micii comercianţi au ales fie umbrela unei francize, fie specializarea pentru a putea ţine piept concurenţei din partea reţelelor internaţionale l Ce urmează în 2022?
Inflaţia va continua să crească şi va pune presiune pe consumul privat
Încă din a doua parte a anului trecut, inflaţia a devenit un subiect de discuţie pentru toţi analiştii şi executivii, pentru toţi bancherii şi politicienii. În ceea ce priveşte S1/2022, există un consens şi anume că preţurile vor continua să galopeze, mai ales pe fondul exploziei preţului la energie. În ceea ce priveşte semestrul secund, părerile sunt împărţite, mai exact unele voci spun că situaţia se va îmbunătăţi, pe când altele sunt de părere că inflaţia va fi o problemă pe termen lung, care va afecta întreaga economie mondială. Ca urmare a creşterilor continue de preţuri la aproape orice – de la materii prime la ambalaje şi de la transport la energie –, consumul privat se va tempera, iar oamenii vor deveni mai prudenţi în achiziţii.
În orice criză economică, indiferent de ce anume e generată, consumul se contractă, iar oamenii se uită mai atent la preţ şi la modul în care îşi cheltuie banii. Pandemia de COVID-19, care a debutat ca o criză sanitară ce s-a transformat într-una economică, a avut o particularitate şi anume au fost mulţi bani în piaţă şi anumite ocazii de consum au dispărut, aşa că sumele rămase au fost trimise către achiziţii de alimente mai scumpe, produse electro-IT sau alte bunuri pentru locuinţă. În contextul înflaţiei însă, apar primele semnale că a apus vremea premiunizării (o orientare către produse mai scumpe) şi a apetitului de consum fără margini.