♦ Finalul lui 2022, cu malluri pline şi rafturi golite de pofta cumpărătorilor, nu ne duce cu gândul la un astfel de scenariu. „Luna decembrie a fost, ca vânzări, chiar peste nivelul din 2019 ♦ Oamenii au simţit nevoia să revină în malluri, în magazinele fizice. Comparativ cu 2021 vedem o creştere“, spune Dan Ostahie, fondatorul Altex, liderul comerţului electro-IT din România.
Anul 2023, la fel ca şi precedentul, va sta sub semnul inflaţiei, fenomen care a pus o lume întreagă pe jar. Occidentul vorbeşte despre creşteri de preţuri nemaivăzute de 40 de ani, pe când pentru Europa de Est aceasta este o problemă cu care regiunea s-a mai confruntat, mai ales în primul deceniu de după comunism.
În cazul României, inflaţia a atins nivelul de 17% în toamna lui 2022, producătorii, transportatorii, retailerii, toţi vorbind în cor de creşteri de preţuri pe bandă rulantă. Pentru 2023, ei se aşteaptă ca inflaţia să continue să fie o problemă, cu efecte asupra consumului privat. Totuşi, ritmul de majorare a preţurilor se va tempera.
„Intensitatea inflaţiei vă scădea începând cu anul 2023. În pofida tuturor evenimentelor, vedem anul cu optimism (...)“, spune Daniel Gross, CEO-ul Penny România, un discounter german ce are local peste 300 de magazine.