Companii

Prima vizită de documentare de 100.000 de euro organizată de ministrul turismului. „Care este site-ul turistic oficial al României?“ a fost prima întrebare a jurnaliştilor străini

Canalele din Deltă au atras doar 7.000 de turişti străini de la începutul anului

Canalele din Deltă au atras doar 7.000 de turişti străini de la începutul anului

Autor: Mirabela Tiron

08.07.2013, 18:30 738

Trei autocare cu ambasadori, reprezentanţi ai Organizaţiei Mondiale a Turismului, oficiali din turism, 28 de jurnalişti străini şi 19 români plecau miercuri la ora 16.30 din faţa hotelului JW Marriott, unde au fost cazaţi străinii invitaţi în prima vizită de docu­mentare prin România, organizată cu circa 450.000 de lei (100.000 de euro) de Ministerul IMM-urilor, Mediului de Afaceri şi Turismului, condus de Maria Grapini.

Prima vizită inclusă în deplasarea care s-a desfăşurat în perioada 3-7 iulie a fost Delta Dunării (cea la care a participat ZF), celelalte destinaţii vizitate fiind Sinaia, Bran, Braşov, Prejmer, Sighişoara, Turda, Alba Iulia, Sibiu.

„Nu ştiu dacă România are un site turistic oficial cu informaţii despre destinaţiile care merită vizitate. Eu m-am documentat despre România dintr-un ghid turistic pe care l-am tradus recent, singurul la care am lucrat în 20 de ani de activitate ca traducător de ghiduri“, a spus Inga Michaeli, o jurnalistă din Israel care scrie pentru publicaţia de travel Masa Acher.

Inga Michaeli este una dintre persoanele invitate de minister pentru a participa la vizita de documentare. Israelianca spune că în opinia ei România nu are parte de promovare în Israel, ţări precum Franţa, Italia, Spania fiind vizibile ca destinaţii turistice şi solicitate de turiştii din Israel. „Cred că dacă ar fi fost mai mulţi turişti din Israel ce alegeau România atunci aş fi tradus şi eu mai multe ghiduri turistice despre România. Turiştii caută informaţii despre o destinaţie fie pe internet, fie la prieteni sau în ghiduri turistice.“

Site-ul turistic al României? minind.ro

Deşi Ministerul Turismului încearcă prin acest tip de vizită de documentare să crească notorietatea destinaţiilor turistice şi să atragă mai  mulţi turişti străini, România nu este pre­zentă în primul rând ca destinaţie turistică online, nu are un site turistic oficial, aşa cum au Bulgaria (bulgariatravel.org –un portal oficial al destinaţiei turistice Bulgaria, cu conţinutul tradus în nouă limbi străine), Ungaria (hungary.com- tradus în 23 de limbi străine), Croaţia (www.croatia.hr) sau Franta (france­tourism.com). Există doar unele website-uri realizate de birourile de promovare din străi­nătate (precum romaniatourism.com, roma­nia.it, rumaenien-info.at, rumaenien-touris­mus.de), dedicate doar anumitor pieţe şi care permit vizualizarea conţinutului doar într-o singură limbă. Întrebaţi de ZF care este site-ul turistic oficial al destinaţiei România, oficialii Ministerului Turismului au enumerat: minind.ro (site-ul ministerului), turism.gov.ro (site-ul Autorităţii Naţionale de Turism) şi romania.travel (un site care trimite utilizatorii pe cele patru site-uri menţionate mai sus, create de birourile de promovare din străinătate).

„A avea un site turistic oficial este foarte important pentru o ţară, promovarea online este esenţială“, a spus Taleb Trifai, secretarul general al Organizaţiei Mondiale a Turismului. Pentru a atrage mai mulţi turişti străini, România trebuie să dezvolte produse  turistice şi să le promoveze.

Lipsa unui site turistic oficial este cauzată de lipsa unei strategii coerente şi eficiente de promovare a României, de unde şi lipsa de rezultate în turism (datele de la Institutul Naţional de Statistică arată că în primele cinci luni ne-au vizitat doar 577.000  de vizitatori străini, trafic în creştere cu 2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut), faţă de milioane de turişti cât ajung în Franţa sau Austria. Diferenţa este că francezii şi austriecii au dezvoltat strategii eficiente de promovare. Spre exemplu, ei organizează vizite de documentare, însă nu amestecă ambasadorii cu reprezentanţi ai ministerelor de turism din alte ţări, cu jurnalişti şi reprezentanţi ai Organizaţiei Mondiale a Turismului, aşa cum s-a întâmplat în vizita de documentare organizată de Ministerul Turismului.

La acest eveniment au fost prezenţi ambasadori sau oficiali din turism din Iordania, Maroc, Israel, Spania, Cehia, Spania, Zimbabwe, Zambia.

 

Oficialii nu ştiu câţi turişti vizitează anual Delta

De exemplu, francezii organizează vizite de documentare doar pentru jurnalişti străini, cărora le oferă toate datele despre destinaţia vizitată, de la povestea obiectivelor turistice la numărul de vizitatori pe care îi primesc (niciunul din reprezentanţii Ministerului Turismului şi ai Autorităţii Naţionale de Turism, aflată în subordinea ministerului, nu a ştiut în vizita de documentare să le spună jurnaliştilor câţi turişti primeşte Delta Dunării anual).

Mai mult, francezii şi austriecii aduc touroperatori străini pe care îi pun la mese de discuţie cu operatorii locali din turism pentru a pune bazele unor parteneriate. Străinii mai amestecă în vizite de documentare tourope­ratorii cu jurnaliştii, dar de obicei realizează pentru cele două grupuri programe separate pentru a răspunde eficient solicitărilor lor. De cele mai multe ori în astfel de vizite de documentare pentru jurnalişti participă una sau două persoane din partea Ministerului Turismului.

În vizita organizată în România, au fost prezenţi alături de ministrul Maria Grapini cei doi consi­lieri pe turism, şefa de cabinet, repre­zentanta biroului de presă, iar de la Autoritatea Naţională de Turism, aflată în subordinea ministerului, erau prezenţi, alături de preşedintele Răzvan Filipescu, reprezentantul de la biroul de presă dar şi alţi cinci angajaţi.

Angel Ingelmo Sanchez, jurnalist spaniol şi autorul mai multor ghiduri turistice, spune că turiştii nu se atrag uşor şi că pentru vizibilitate online orice ţară ar trebui să aibă un site oficial cu informaţii pentru turişti, de la obiectivele turistice la facilităţile de cazare.

„Îmi pare rău să o spun, dar România este încă în comunism la promovarea în străinătate, nu s-a modernizat deloc. Slovenia şi Polonia s-au modernizat, ca şi celelalte ţări, Franţa, Anglia, care au pentru fiecare oraş o enci­clopedie de informaţii.“ El a precizat că în oficiul de turism al României din Spania nu se găsesc materiale informative vechi şi nici măcar o hartă a Braşovului.

O altă jurnalistă din Spania, care nu a dorit să-i apară numele, spune că România este invizibilă în Spania ca destinaţie turistică. „Nu vezi o reclamă la TV, o campanie de pro­movare,  nimic.“

 

Informaţiile despre România vin de la prieteni români, nu de pe internet

Adelheid Wolfl, corespondent al publi­caţiei austriece Der Standard, spune că România este o destinaţie turistică foarte frumoasă prin diversitatea pe care o oferă şi că a venit în mai multe vacanţe în Maramureş, Bucureşti, dar de fiecare dată a obţinut infor­maţii despre locurile în care trebuie să meargă de la prieteni români şi nu de pe internet.

„Se cunosc puţine lucruri concrete despre România, de aceea am vrut să organizăm acest eveniment. Jurnaliştii şi diplomaţii pot vedea locuri şi produse ce pot aduce plusuri pe viitor. Este ca şi cum ai prezenta o colecţie de haine pentru a avea contracte pe viitor“, a spus Maria Grapini.

Ea a mai spus că are aşteptări imediate ce ţin de schimbarea percepţiei străinilor faţă de România şi aşteptări pe termen lung legate de creşterea numărului de turişti în România şi creşterea procentului turismului în PIB-ul României.

Ravi Gusain, managing director al agenţiei de turism Mast Holiday din India, care trimite câteva mii de indieni anual în vacanţe în străinătate, spune că nimeni din India nu ştie de România ca destinaţie de vacanţe.

„Bulgaria a început să se promoveze agresiv printr-un oficiu de turism, la fel şi Ungaria. România nu se promovează. Guvernul ar trebui să fie proactiv dacă vrea să promoveze România în străinătate“, a spus el.

Vizita de documentare a fost organizată de minister în contextul în care România deţine preşedinţia consiliului executiv al Organizaţiei Mondiale a Turismului din toamna anului trecut, pe o perioada de un an, potrivit oficialilor ministerului.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.07.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO