Companii

Primele cifre care confirmă impactul inflaţiei în consum. Scumpirile au ţinut vânzările de bunuri FMCG pe plus. În volum, sunt scăderi la ulei, lactate sau bunuri de băcănie

Primele cifre care confirmă impactul inflaţiei în...

Autor: Cristina Roşca

16.02.2023, 00:07 867

Vânzările de bunuri de larg consum în comerţul modern au crescut anul trecut cu peste 17% versus 2021, dar de fapt aproape tot plusul e ţinut în spate de scumpiri. În volum, avansul e de nici 3%, potrivit unei analize a companiei de cercetare de piaţă RetailZoom.

Dacă vânzările în valoare pot fi influenţate direct de evoluţia preţului, aşa cum s-a întâmplat în ultimul an, cele în volum reprezintă un mai bun indicator pentru consumul privat pentru că ele sunt doar indirect afectate de scumpiri sau eventuale ieftiniri.

Acest lucru e evident în datele pe 2022 dat fiind că la unele bunuri alimentare de bază, precum uleiul, lactatele sau bunurile de băcănie, există de fapt o scădere a consumului în volum, ca număr de unităţi/ bucăţi achiziţionate, şi asta pentru că preţurile au crescut şi cu peste 30%, fapt ce i-a determinat pe oameni să îşi raţionalizeze cumpărăturile. In­flaţia record de anul trecut i-a făcut pe oameni să îşi schimbe com­portamentul, iar asta înseamnă că au cumpărat mai rar, mai puţin, în cantităţi mai mici sau mai ieftin – branduri cu preţ mai mic sau articole la ofertă.

„Preţurile au început să crească semnificativ odată cu săptămâna a noua din 2022 - imediat după declanşarea invaziei din Ucraina - şi avansul se stabilizează la o rată procentuală de două cifre începând cu jumătatea trimestrului al doilea (săptămâna 19)“, spun analiştii RetailZoom.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO