Companii

Primele cinci fabrici locale de medicamente acoperă 30% din consum ca volum, dar sunt la jumătate ca valoare

Primele cinci fabrici locale de medicamente acoperă 30%...

Autor: Georgiana Mihalache

11.05.2022, 07:00 319

Primele cinci fabrici locale de medicamente – Zentiva, Sun Pharma (Terapia), Antibiotice, Novartis (Sandoz), Biofarm – au fabricat cumulat 53 milioane de cutii de medicamente în primele trei luni din 2022, ceea ce reprezintă 30% din consumul total în perioada menţionată, potrivit datelor companieie de cercetare de piaţă Cegedim.

În acelaşi timp, circa 16% din valoarea pieţei totale de medicamente din primul trimestru au fost realizate de primii cinci producători cu fabrici locale, adică în jur de 1 mld. lei din totalul de 6 mld. lei cât a fost valoarea pieţei în primul trimestru. Ce determină această diferenţă?

„În valoare, procentul producătorilor români este mai mic decât acel procent în unităţi tocmai pentru că medicamentele sunt mai accesibile ca preţ. Acesta este marele beneficiu pe care îl aducem, preţul accesibil, pe care un român şi-l permite. Fabricile de medicamente sunt ca o asigurare de sănătate pentru o ţară“, a spus Simona Cocoş, director general al Zentiva România şi Republica Moldova.

Soluţia pentru a mai echilibra balanţa dintre consum şi valoare ar fi un sprijin mai activ pentru fabricile locale de medica­mente, care investesc în piaţa locală şi pot asigura necesarul de medicamente în crize precum cea generată de pandemie.

„Cred că industria farma din România este de importanţă deosebită, sunt peste 20 de fabrici de medicamente generice, asigurăm locuri de muncă şi avem impact şi în alte industrii conexe, îmbunătăţim balanţa comercială pentru că facem exporturi, noi exportăm în 34 de ţări, plătim impozite aici în România. Sperăm ca autorităţile să implementeze diverse măsuri, iar aceasta ar fi una dintre ele, să declare industria farma din România una strategică pentru ţară“, a mai adăugat Simona Cocoş.

Totuşi, Ioan Nani, directorul general al Antibiotice Iaşi, spune că poate exista o pondere mai mare a produselor realizate local pe anumite clase terapeutice, remarcând o tendinţă spre creşterea ponderii produselor „made in România“.

„Companiile din România încep să însemne ceva pe anumite clase terapeutice, să îşi facă simţită prezenţa. În perspectivă, cu trecerea dinspre globalizare spre regionalizare, se va ajunge la creşterea ponderii produselor fabricate în România. Diferenţa între valoare şi volum vine din faptul că sunt preturile extrem de mici practicate in zona de operare, sunt anumite concesii pe care industriile dezvoltate le fac“, a explicat Ioan Nani.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO