Companii

Primul an cu patru retaileri în clubul miliardarilor în euro. Revenirea consumului a alimentat conturile jucătorilor din comerţ

Primul an cu patru retaileri în clubul miliardarilor în...

Autor: Cristina Rosca

18.05.2016, 17:45 1015

Expansiunea, reducerea TVA la alimente şi revenirea consumului au susţinut anul trecut businessurile retailerilor, care au crescut cu până la 40%, cifre record ce amintesc de anii de boom. De altfel, anul trecut a fost primul în care patru jucători au depăşit pragul de 1 mld. euro (4,45 miliarde de lei) afaceri, conform estimărilor ZF şi datelor deja anunţate.

Comerţul modern local numără 12 jucători, dintre care o treime deja sunt miliardari în euro. La polul opus, cei mai mici jucători au fost deja cumă­pă­raţi (cum este cazul Billa, care a intrat în por­tofoliul Car­re­four, tran­zacţie ce aşteaptă acor­dul Con­curenţei) sau îşi caută cum­pă­rător (cum este cazul Real şi Cora, potrivit datelor ZF). Piaţa s-a apropiat anul trecut de 10 mld. euro, potrivit estimărilor ZF, în contextul în care cei mai mari zece jucători au avut afaceri de circa 9,6 mld. euro. În 2014 cifra de afaceri cumulată a celor mai mari zece jucători a fost de 8,2 mld. euro. Astfel, businessul cumulat a crescut cu 17%, peste creşterea consumului, semn că jucătorii străini au continuat să mănânce din cifra de afaceri a comerţului tradiţional.

Evenimentele de anul trecut, în frunte cu expansiunea unor jucători, au condus la schimbări în clasament, potrivit estimărilor ZF. Retailerul francez Auchan a urcat pe podium, iar discounterul Lidl a ajuns pe poziţia a patra la doar patru ani de la intrarea oficială pe piaţă. La polul opus, Metro Cash & Carry a coborât în clasament de pe trei pe cinci după un nou declin al businessului. În cazul Metro Cash & Carry datele sunt valabile pentru anii financiari 2015 şi respectiv 2014, ani financiari care încep la 1 octombrie şi se încheie la 30 sep­tembrie. Datele au fost publicate în rapoartele anuale ale companiei în euro şi au fost transformate în lei la cursul BNR.

La vârf însă nu s-a schimbat nimic, ba din contră, Kaufland şi-a consolidat poziţia de lider după un galop anul trecut, respectiv o creştere de 33% a businessului. De altfel, lanţul de hipermarketuri cu preţuri mici a ajuns anul trecut la afaceri de 10,7 mld. lei, deci peste 2 mld. euro, fiind prima reţea care trece de acest prag în România.

Creşteri spectaculoase au înregistrat şi Profi şi Mega Image, potrivit datelor anunţate de cele două companii. Ba mai mult, oficialii de la Penny Market au spus că avansul de 13% al businessului din România a fost cel mai mare din grup. Rezultatele au fost susţinute de redu­ce­rea TVA la alimente începând cu 1 iunie 2016 de la 24% la 9%.

După reducerea TVA la alimente consumul de astfel de produse a crescut cu peste 20% din iunie până în decembrie, potrivit datelor INS. Consumul per ansamblu a crescut în 2015 cu circa 9%, potrivit Institutului Naţional de Stististică. Această evoluţie a amintit de anii de boom când consumul era principalul motor al economiei locale. De altfel, şi anul trecut, pentru prima dată după 2008 consumul intern a devenit vioara întâi a economiei, depăşind exporturile, industria sau agricultura.

Evoluţia consumului i-a încurajat pe cei mai mulţi dintre jucătorii din comerţul modern să continue expansiunea. Astfel, cele 12 reţele au deschis în 2015 aproape 200 de magazine noi, pastrând astfel ritmul expansiunii din ultimii ani, pariind din nou pe unităţi mici, respectiv supermarketuri şi magazine de proximitate. Retailerii au scos anul trecut din buzunare 130-180 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF, pentru a duce universul de comerţ modern la aproape 1.700 de magazine.

Pentru prima dată în ultimii ani însă, campionul expansiunii nu a mai fost lanţul belgian Mega Image, ci reţeaua de supermarketuri Profi, controlată de fondul polonez de investiţii Enterprise Investors. Oficialii Profi au spus însă că businessul per ansamblu a crescut cu circa 40% dacă se ia în considerare expansiunea, însă a existat şi un avans like-for-like de 13%, acesta din urmă fiind un indicator important pentru consum.

Retailerii vor continua să deschidă magazine pe bandă rulantă şi în acest an în încercarea de a acoperi cele mai bune spaţii restante din piaţă. Astfel, reţelele vor scoate din buzunare câteva sute de milioane de euro pentru a pune pe piaţa locală 235-240 de hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de discount sau proximitate, arată o analiză ZF pe baza datelor oferite de jucători. Universul de comerţ modern se va apropia astfel de 2.000 de magazine la o populaţie de circa 20 de milioane de oameni. Expansiunea nu se va opri însă aici în contextul în care retailerii spun că loc de deschideri încă mai este, suprafaţa de comerţ modern la mia de locuitori fiind încă la jumătate faţă de alte ţări din regiune.

Odată cu această nouă expansiune şi ţinând cont de măsurile de relaxare fiscală şi de evoluţia consumului din primele luni din an, businessurile retailerilor vor urma şi ele un trend ascendent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO