Companii

Primul reper de pret din industria mezelurilor: Caroli si Campofrio valoreaza aproape 70 mil. euro: La 15 ani de la venirea in Romania, fondatorul Caroli semneaza cea mai mare tranzactie din industria mezelurilor

Primul reper de pret din industria mezelurilor: Caroli si Campofrio valoreaza aproape 70 mil. euro: La 15 ani de la venirea in Romania, fondatorul Caroli semneaza cea mai mare tranzactie din industria mezelurilor
08.03.2010, 00:00 1353

Talal El Solh, omul de afaceri libanez care a venit in Romaniain 1995 si a creat brandul Caroli, a spart astfel gheata in aceastaindustrie de peste un miliard de euro, in care jocurile sunt facutein proportie de 90% de antreprenori romani. Joint-venture-ul semnatde Caroli Foods Group cu Campofrio Foods Group, actionarulcompaniei locale Tabco-Campofrio, este prima tranzactie incheiataanul acesta in industria alimentara si cel mai mare deal care a avut loc pe piata mezelurilor pana inprezent.

In timp ce Romania va ramane principala piata de desfacere, nouacompanie - care va opera sub denumirea de Caroli Foods Group -intentioneaza sa isi dezvolte prezenta si in zona Europei deSud-Est, potrivit anuntului oficial realizat de reprezentantiicelor doua companii.

In noua companie, Caroli Foods Group va detine 51% din titluri,in timp ce Campofrio va avea 49%. Pentru a ajunge insa la acestprag de 49%, Campofrio Food Group a mai achizitionat un pachet deactiuni in numerar, deoarece businessul local al Campofrio era lajumatate fata de cel al Caroli, ceea ce ar fi corespuns uneiparticipatii de doar 31% din Caroli Foods Group, potrivit unorsurse din piata, care nu au precizat daca banii adusi de Campofriovor ramane in noua companie sau vor fi luati de catre actionariiCaroli.

Sursele citate spun ca actionarii Campofrio Food Group au platitpeste 10 milioane de euro pentru a ajunge la o participatie de 49%,respectiv inca 18% din titluri, astfel ca valoarea companiei noucreate ar putea fi estimata intre 60 si 70 de milioane de euro.

Raman ambele branduri

Talal El Solh nu a dorit sa dea mai multe detalii despretranzactie, cel putin in acest moment, insa pentru mai multiexecutivi din industria mezelurilor care au comentat tranzactiapentru ZF surpriza a constat in faptul ca businessul local va aveao pondere mai mare in afacerea formata alaturi de gigantulspaniol.

Campofrio Food Group este o companie formata prin fuziuneaproducatorului spaniol de preparate din carne CampofrioAlimentation si Groupe Smithfield, divizia europeana a gigantuluiSmithfield.

Grupul Caroli este insa o afacere de familie controlata de TalalEl Solh, presedintele companiei, prin intermediul companiei Kenesinregistrata in Olanda, la care El Solh detine pachetul integral deactiuni. Kenes controleaza 99,9% din actiunile Caroli Prod 2000 si100% din IND Maestro Prodcom, doua dintre companiile Caroli FoodsGroup din care mai face parte si Caroli Brands.

Fiecare din cele doua companii implicate in tranzactie are insaposibilitatea de a achizitiona in timp pachetul integral de actiunial acestei companii, potrivit surselor din industrie. Caroli Foodsva prelua atat activitatea noii firme, cat si controlul asupraunitatii de productie detinuta de Tabco-Campofrio la Tulcea,brandul Campofrio urmand a fi produs in continuare, potrivitacelorasi surse.

S-a vehiculat de multe ori numeleSmithfield

In ultimii ani au existat numeroase zvonuri cu privire la oposibila tranzactie intre Caroli si Smithfield, negate de fiecaredata de actionarii celor doua companii. "Erau doar speculatii (inurma cu cinci ani, cand se anunta ca actionarii Caroli au vandutcatre Smithfield - n.red.). Ne cunosteam (cu cei de la Smithfield -n.red.) pentru ca activam in aceeasi industrie", spune Talal elSolh.

El sustine insa ca vanzarea catre Smithfield a companiilorAgroalim si Frigorifer, detinute de catre socrul sau - MounirHalawani, nu a avut nicio legatura cu joint-venture-ul incheiatrecent de Caroli cu Campofrio.

"Noi cu cei de la Campofrio vorbim aceeasi limba si asta acontat. Altfel, deal-ul putea fi facut cu oricine altcineva",sustine presedintele grupului Caroli.

Grupul de companii Caroli, format initial in principal dincompaniile Caroli Prod 2000, T.C. Affaires si INDCARF, a fostpornit in anul 1997, la doi ani dupa ce omul de afaceri de originelibaneza Talal El Solh a venit pentru prima data in Romania.

El Solh a venit in Romania la indemnulsocrului

"Am venit in Romania in 1995. Socrul meu avea mai multe afaceriin domeniu in Romania din anii 1970 , iar cand am terminatfacultatea m-a indemnat sa fac acest business. Caroli a fostpornita de la zero din fonduri proprii deoarece Romania crestea siam crezut in aceasta afacere", isi aminteste omul de afaceri.

Intr-o piata dominata de afaceri de familie care au crescutorganic, odata cu dezvoltarea pietei locale de mezeluri si cuschimbarea preferintelor de consum ale populatiei, Caroli s-anumarat printre putinii jucatori care au avut in plan realizarea deachizitii.

"Cand am inceput eram cea mai mica firma din piata mezelurilor.Am avut curaj sa investim in Romania, cand nimeni nu avea curaj sainvesteasca si am fost cei mai activi in ceea ce privesteconsolidarea pietei", a completat El Solh.

In 2002, compania controlata de familia El Solh atingea dejaafaceri de peste 10 milioane de euro si se remarca alocand bugetede promovare mai mari decat ale competitorilor. Astfel, la opt anide la intrarea pe piata mezelurilor, Caroli realiza prima saachizitie si una dintre putinele din aceasta industrie, preluandbrandul rival Gourmet. Dupa cumpararea brandului Gourmet, sustinutade o politica de marketing mai activa, compania a ajuns la o cotade piata de 12% pe segmentul mezelurilor.

In 2005, actionarii Caroli au decis sa schimbe denumireacompaniei in Caroli Foods si anuntau o investitie de zece milioanede euro in contructia unei a doua fabrici de mezeluri la Pitesti.La scurt timp dupa aceea,producatorul batea palma pentru cea de-a doua achizitie inindustria mezelurilor.

Tranzactie cu Ciorcila si Goia

Caroli era deja un brand foarte bine cunoscut la nivel national,in octombrie 2005, atunci cand au inceput discutiile de preluare acompaniei Maestro Industries din Cluj, insa reprezentantii grupuluiau hotarat sa faca aceasta achizitie deoarece insemna ooportunitate de extindere a afacerilor Caroli si o consolidare apietei din Transilvania.

Valoarea tranzactiei a fost estimata la acel moment, potrivitunor surse din piata, la aproximativ 5 milioane de euro. Desireprezentantii companiei refuza sa faca publica valoarea reala,estimarea facuta de Ziarul Financiar a fost confirmata de companieca fiind aproape de adevar.

Maestro Industries a fost o afacere dezvoltata in 1994 de doioameni de afaceri clujeni, Dorel Goia si Horia Ciorcila si potrivitpresedintelui Caroli, aceasta a inregistrat in 2005 o cifra deafaceri de aproximativ 8,4 mil. de euro si un profit de circa 1,4mil. de euro.

"Achizitiile au contat la dezvoltarea companiei, bineinteles,dar si brandurile si un management solid au contribuit larezultatele de astazi", sustine El Solh.

Reprezentantii Caroli si Tabco-Campofrio nu au anuntatrezultatele inregistrate in anul 2009, insa in urma cu doi aniCaroli a inregistrat o cifra de afaceri de aproape 70 mil. euro siun profit net de 1,2 mil. euro, in timp ce Campofrio rula afaceride 32 mil. euro si avea un profit de 0,7 mil. euro.

Atat afacerile Caroli, cat si cele ale Campofrio au fostafectate in cursul anului trecut, insa managerii celor doiproducatori sperau la o stagnare a rezultatelor pentru finalul lui2009 in cursul anului trecut.

In urma tranzactiei incheiate intre cei doi producatori, nouljucator - Caroli Foods Group - va avea o cota de piata cumulata de16% si o cifra de afaceri cumulata de peste 120 de milioane deeuro, potrivit datelor furnizate de cele doua companii.

De la achizitii de branduri la cel mai mare deal dinmezeluri

1995

Talal El Solh infiinteaza producatorul de mezeluri Caroli, laindemnul socrului sau, Mounir Halawani, antreprenorul care a vandutcompaniile Agroalim si Frigorifer Tulcea catre gigantul americanSmithfield

2003

In decembrie, Caroli cumpara brandul rival Gourmet, una dintreputinele tranzactii din industria mezelurilor, o piata dominata deantreprenori romani

2006

In martie, actionarii Caroli Foods cumpara de la Dorel Goia siHoria Ciorcila fabrica de mezeluri Maestro din Cluj, intr-otranzactie estimata de ZF la 5 mil. euro.

Grupul decide sa schimbe modalitatile de raportare a cifrei deafaceri din rezultate cumulate, in cifre de afaceri consolidate aleentitatilor care fac parte din business.

2007

Actionarii decid sa inchida fabrica de mezeluri din Cluj si samute productia la Pitesti, "cartierul general" al operatiunilor deproductie ale grupului. Talal El Solh, principalul actionar alCaroli Foods, decide sa se retraga din toate functiile executive sisa ramana doar presedinte al companiei pe care a fondat-o, functiade CEO fiind preluata de Haluk Akdemir, fostul director executiv alJTI

2009

Dupa primele sase luni, compania anunta ca detine o cota depiata de 12%, in crestere cu 1,5% fata de aceeasi perioada a anuluianterior

2010

In prima saptamana din martie, Caroli semneaza un joint-venturecu Tabco-Campofrio, companie al carei principal actionar estegrupul american Smithfield, cu operatiuni puternice in procesareacarnii.

AFACERI DE LA ZERO