Companii

Principalele cauze ale insolvenţelor: Supraîndatorarea, deciziile greşite ale managementului şi scăderea consumului

Principalele cauze ale insolvenţelor: Supraîndatorarea,...

Autor: Cristina Cuncea

12.06.2013, 12:20 1473

"Deşi scăderea consumului reprezintă principala cauză invocată de manageri, o analiză atentă arată că aceasta se clasează abia pe locul 3 într-un clasament al motivelor reale, în timp ce pe locul doi se situează deciziile greşite ale echipei de management", se arată în comunicat al Casei de Insolvenţă Transilvania (CITR).

Scăderea consumului este o cauză specifică activităţii de comerţ, în timp ce lipsa de profitabilitate afectează mai curând producţia.

CITR a realizat un studiu pe un eşantion de companii de dimensiuni medii sau mari care au intrat în insolvenţă în ultimii doi ani, care arată că 49% dintre companiile intrate în insolvenţă au ca principală cauză supraîndatorarea. Greşelile de management şi scăderea consumului vin pe locurile doi şi trei într-un clasament al cauzelor insolvenţei şi se regăsesc fiecare în 43% dintre cazuri.

"La deschiderea procedurii de insolvenţă întocmim mereu un raport de analiză pentru a identifica principalele cauze care au generat situaţia. În acest context, gestionând peste 650 de proceduri complexe în ultimii ani, am constatat că sunt extrem de puţine situaţiile când insolvenţa unei companii are o singură cauză. În cele mai multe cazuri este vorba despre un cumul de 2-3 factori care se suprapun şi combină deciziile managementului cu circumstanţe externe", a declarat, într-un comunicat, Rudolf Vizental, managing partner CITR.

În opinia sa, mai grav este însă că echipele manageriale nu depistează ori nu admit situaţia insolvenţei la timp.

"Din analiza noastră a reieşit că peste 90% dintre companii au declarant insolvenţa la cel puţin 18 luni după apariţia acestei stări. Acest fapt scade considerabil şansele de redresare ale companiei", a adăugat Vizental.

Alte cauze importante sunt pierderile continue în activitatea curentă, în 31% din cazuri, dar şi efectele în lanţ ale unor dezechilibre, unde insolvenţa unei companii a avut impact direct asupra altora (5%). În 4% dintre situaţii, pierderea principalului contract, concurenţa neloială, sau decesul acţionarului majoritar au fost motivele principale care au dus la starea de insolvenţă a companiei.

De la declanşarea crizei financiare, un număr de peste 90.000 de firme au intrat în insolvenţă în România, potrivit datelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, cele mai multe în construcţii, comerţ, industria prelucrătoare.