♦ Tradiţional, marii jucători din sectorul cărnii livrau mai departe produsele către retail şi HoReCa, iar câţiva şi-au încercat norocul şi cu propriile reţele de magazine.
Mai mulţi antreprenori din producţia de carne au dezvoltat în ultima perioadă şi propriile restaurante, trecând într-un domeniu mai puţin cunoscut, dar cu adaos comercial mai mare. Astfel, nume precum Coco Rico, Sergiana, Ferma Baciu sau Poftă sau Foame sunt printre brandurile care îşi fac loc pe o piaţă de 19 mld. lei a restaurantelor. Este mai profitabil să vinzi carnea În HoReCa decât într-o reţea de magazine?
„Nu ştiu dacă este mai rentabil. Da, preţul este mult mai mare. Dar costurile de vânzare sunt cu mult mai mari într-un restaurant. 30 de lei în magazin versus 30 de lei porţia este un exemplu de preţuri pentru client. În mod normal, valorificarea produsului prin restaurant este mult mai bună decât prin retail, dar depinde de multe alte considerente, nu e un profit direct“, spune Valentin Şoneriu, administrator al producătorului Carmolimp din Braşov, care a schimbat strategia de business şi de la producător de carne şi-a extins activitatea către producţia de mâncare. Carmolimp a deschis recent un restaurant în Vama Veche şi mai are unul sub brandul Poftă sau Foame în Braşov. El crede că avantajele deschiderii unui restaurant deprind de dimensiunea producătorului, iar în cazul unuia de talie mică sau medie poate aduce un plus în ceea ce priveşte profitabilitatea şi cash flow-ul.