Companii

Producătorii de adezivi pun noi fabrici pe hartă în aşteptarea fondurilor europene şi a reluării consumului

Foto Alexandru Hojda

Compania Baumix, care produce adezivi într-o fabrică din Ploieşti, a înregistrat anul trecut un rulaj similar cu cel din 2011, de circa 27 de milioane de lei (6,1 mil. euro)

Autor: Andreea Neferu

12.06.2013, 18:01 585

Piaţa locală de adezivi, evaluată la 100-110 milioane de euro, cu un volum de 820.000 de tone, s-a contractat cu circa 10-12% anul trecut, potrivit estimărilor producătorului de materiale de construcţii Duraziv, controlat de omul de afaceri Daniel Guzu.

„Această descreştere are drept cauză diminuarea înregistrată pe segmentul proiectelor noi de construcţii. Au existat proiecte publice de renovare, însă acestea au susţinut doar evoluţia unei game de produse, respectiv adezivii de polistiren“, explică Guzu.

El estimează că ritmul de scădere a pieţei de adezivi se va diminua anul acesta, în contextul în care există semnale că investiţiile private în proiecte de construcţii de amploare se reiau. „Cu toate acestea, nu ne aşteptăm ca în 2013 să fie livrate volume foarte mari de adezivi. Un factor care ar putea contribui la o eventuală creştere a activităţii în construcţii ar putea consta în deblocarea unor fonduri europene, aspect care depinde de implicarea autorităţilor şi de identificarea unor oportunităţi con­crete“, spune Guzu.

Duraziv deţine trei unităţi de producţie, de mortare uscate, vopsele şi tencuieli pe bază de apă, respectiv de profiluri metalice, situate lângă Bucureşti, în Popeşti-Leordeni, şi a avut în 2011 o cifră de afaceri de circa 18 mil. euro. Guzu declara anterior că rulajul de anul trecut a crescut uşor, cu până la 10%.

Proiectele noi de construcţii generează circa 30% din businessul pe segmentul de adezivi al companiei.

„Proiectele noi de construcţii generează cerere pentru o gamă mult mai largă de produse“, explică Guzu, care adaugă că în cadrul unor astfel de proiecte plăţile se realizează mult mai repede decât în cazul investiţiilor publice, asigurând astfel furnizorilor de materiale de construcţii un cash-flow constant.  În continuare însă, segmentul cu cea mai mare pondere în vânzări îl reprezintă renovările, în special proiectele de reabilitare termică.  „Programul de reabilitare termică rămâne principalul motor al pieţei de adezivi şi în acest an. (...) Ritmul de implementare a programului a crescut considerabil în ultimii ani. Cu toate acestea, suntem departe de poten­ţialul acestui segment“, spune Guzu.  El afirmă că dacă în Bucureşti au fost reabilitate termic circa 10% din clădiri, la nivel naţional ponderea este de sub 1%.

În România există circa 80.000 de blocuri cu aproximativ trei milioane de apartamente construite înainte de Revoluţie şi care ar trebui să intre în programul de reabilitare termică, potrivit informaţiilor ZF.
 

Războiul preţurilor continuă

Pe de altă parte, Augustin Russu, fondatorul şi directorul general al producătorului de materiale de construcţii Baumix, spune că principala provocare pe piaţă rămâne „războiul“ în ceea ce priveşte politica de preţuri.

„Sunt câţiva ani deja de când preţul este principalul factor diferenţiator. (...) În condiţiile de creştere a pre­ţurilor pentru materiile prime, combustibil etc., preţurile nu se pot menţine la acelaşi nivel ca în ultimii ani la nesfârşit“, spune Russu. El adau­gă că în ceea ce priveşte contextul de piaţă, cele mai mari provo­cări sunt instabilitatea măsurilor fiscale şi lipsa politicilor coerente de încurajare şi implementare a investiţiilor publice şi private. „Moştenim în continuare dificultatea ab­sorb­ţiei fondurilor europene care, spre exemplu, ar fi putut influenţa masiv piaţa reabili­tărilor termice“, spune Russu.

Baumix, care produce adezivi într-o fabrică de la Ploieşti, a înregistrat anul trecut un rulaj similar cu cel din 2011, de circa 27 de milioane de lei (6,1 mil. euro).  Russu consideră că în prezent este aproape imposibil de crezut că piaţa locală de adezivi poate avea o evoluţie pozitivă atât timp cât proiectele de anvergură din infrastructură, cele comerciale şi cele rezidenţiale se află în stand-by.

„Indiferent de strategiile de vânzare ale fiecărui jucător, de eforturile de stimu­lare a consumului în renovări, piaţa este dependentă de proiectele mari, care sunt singurele care au puterea de a genera o creştere semnificativă“, explică el.
 

Trei fabrici în câteva luni

În ciuda faptului că vânzările nu dau semne că vor creşte considerabil în următoarea perioadă, producătorii de materiale de construcţii încep să se pregătească de pe acum pentru un avans viitor. Numai în zona Moldovei prima jumătate a anului aduce trei noi fabrici de adezivi.

Una dintre companiile care au decis să înceapă producţia în Moldova este Ade­Plast, producător controlat de omul de afaceri Marcel Bărbuţ.

Compania a inaugurat recent o fabrică de adezivi şi mor­tare uscate la Roman, în urma unei in­vestiţii de circa 10 mil. euro, care se adau­gă celorlalte uni­tăţi de producţie pe care AdePlast le are la Oradea, respectiv Ploieşti.

Totodată, nemţii de la Henkel au inau­gurat recent o fabrică de adezivi la Roznov, tot în judeţul Neamţ, în urma unei investiţii de circa 12 milioane de euro, în timp ce Weber a anunţat că începe în iunie produc­ţia în cadrul celei de-a treia fabrici de adezivi de pe plan local, situată la Stroieşti, în apropiere de Suceava. O explicaţie pentru investiţiile recente în construcţia unor noi fabrici de adezivi ar putea fi şi faptul că până în 2020 clădirile vechi trebuie reabilitate termic.

„Prima măsură care trebuie luată este ca guvernul să respecte directiva 20-20-20 a Uniunii Europene, care spune că până în anul 2020 toate clădirile vechi trebuie să fie izolate termic“, spune Bărbuţ de la AdePlast.

Compania AdePlast a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 41,5 milioane de euro, în creştere cu circa 25% faţă de anul anterior, iar pentru 2013 şi-a propus un rulaj de aproximativ 50 de milioane de euro.

Pe piaţa locală mai activează jucă­tori precum austriecii de la Baumit.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 13.06.2013

www.zfcorporate.ro/business-construct

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO