• Leu / EUR4.7619
  • Leu / GBP5.4653
  • Leu / USD4.1988
Companii

Producătorii de cărămizi: Stagnarea pieţei anul acesta ar însemna un semnal pozitiv

Secțiune susținută de Medlife Logo
Producătorii de cărămizi: Stagnarea pieţei anul acesta ar însemna un semnal pozitiv

Autor: Andreea Neferu

1 apr 2013 829

„Este posibil ca 2013 să devină anul în care declinul să dispară şi piaţa să rămână la nivelul anului trecut, dar acest lucru depinde atât de evoluţia economică a ţării, cât şi de cea politică. Pre­mi­sele sunt deja prezente prin faptul că avem o stabilitate politică începând cu decembrie 2012“, spune Iulian Man­ga­la­giu, directorul general al Ceramica Iaşi.

El apreciază că în 2013 va exista o luptă între producători pentru fiecare client în parte, indiferent că este vorba de o persoană fizică care îşi construieşte o locuinţă sau un mare dezvoltator imobiliar care investeşte în ridicarea unui ansamblu de blocuri. Fiecare dintre aceşti clienţi îşi va dori cel mai bun preţ.  „Se observă din piaţă o diversificare a solicitărilor clienţilor în ceea ce priveşte aplicaţiile cărămizilor, aceştia fiind din ce în ce mai bine informaţi.“

Tot despre o stagnare a pieţei de cărămizi în acest an vorbeşte şi Corneliu Fecioru, membru în cadrul consiliului de administraţie, vânzări şi marketing al producătorului austriac Wienerberger. „Dacă în 2013 vedem o piaţă care e la nivelul anului trecut, acesta ar fi un semnal pozitiv“, spune Fecioru. 

El arată că anul trecut piaţa de că­ră­mizi a înregistrat un nou declin, în con­di­ţiile în care sectorul de profil a scăzut cu circa 5% în primele 11 luni din 2012, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică citate de reprezentantul Wienerberger.

Compania a avut anul trecut vân­zări similare, atât în volum, cât şi în valoare, cu cele din anul anterior. Firma Wienerberger Sisteme de Cărămizi, prin care austriecii îşi desfăşoară pe plan local activităţile din industria cărămizilor, a înregistrat în 2011 afaceri de 27,9 mil. euro, potrivit datelor de la Finanţe.

Wienerberger a intrat în anul 1998 în România, unde a investit peste 75 de milioane euro în trei fabrici de cărămi­dă localizate în Gura Ocniţei (judeţul Dâmboviţa), Sibiu şi Triţenii de Jos (judeţul Cluj).

Grupul austriac a anunţat la începutul anului trecut că vrea să construiască o nouă fabrică de cărămizi în judeţul Iaşi, în urma unei investiţii de aproximativ 22 mil. euro. 

„Printre riscurile cu care ne putem confrunta anul acesta sunt evoluţiile neaş­teptate ale preţurilor la materiile pe care le folosim în această industrie, aşa cum sunt gazul, electricitatea sau motorina. Deocamdată, lipsa de vizibilitate e însă mare.“

După o scădere anul trecut şi o posibilă stagnare în 2013, producătorii de pe piaţa de cărămizi îşi pun speranţele în anul 2014.

„Din păcate, nu există previziuni de creştere nici pentru anul acesta, consumul de zidărie fiind estimat la nivel similar cu cel din 2012. Doar începând cu 2014 se preconizează o reluare a creşterii, cu paşi mărunţi“, arată Liviu Stoleru, director general al Cemacon, un alt ju­cător de pe piaţa cărămizilor, ce deţine o unitate de producţie la Zalău.

El susţine că în acest sector va continua şi în acest an lupta pe preţ şi pe termene de plată cât mai permisive, în contextul în care concurenţa va fi din ce în ce mai acerbă, pentru că România se confruntă în continuare cu o ofertă care depăşeşte cererea.
 

Vine „Noua casă“?

Stoleru spune că zona construcţiilor rezidenţiale va avea anul acesta o pondere importantă în cererea de cărămizi, referindu-se în special la famiile tinere, cu venituri peste medie, care se orientează către construcţia sau achiziţia de case. 

„Construcţia de apartamente se poa­te debloca în a doua jumătate a anului, după începerea programului «Noua casă», dar nu vom putea vorbi de o creş­tere semnificativă, deoarece trebuie epuizate stocurile de apartamente noi existente.“

Reprezentantul Cemacon consideră că nici anul acesta statul nu va reprezenta un motor pentru evoluţia pieţei cără­mizilor, spunând că vor mai exista investiţii în clădiri aministrative în principalele oraşe ale ţării, dar că acestea vor fi proiecte private. „Strategia pentru acest an va fi de diferenţiere prin inovare, vom introduce produse noi (...). Ne vom extinde pe pie­ţe noi, dar ne vom concentra şi pe optimizarea operaţională a companiei.“

Salariaţii şi foştii manageri ai producătorului de cărămizi Cemacon au vândut la începutul lunii martie un pachet de 23% din acţiunile companiei către fondul de investiţii finlandez KJK Fund II, care a ajuns astfel să controleze peste 29% din acţiunile Cemacon.

Anul trecut, Cemacon a avut afaceri în creştere cu 26%, la 34,6 milioane de lei (7,8 milioane de euro). În acţionariatul Ce­macon mai sunt Broker Cluj şi Andrei Cionca, fondatorul Casei de In­sol­venţă Transilvania.
 

Folosite ca faţadă

Iulian Mangalagiu de la Ceramica Iaşi spune că pe piaţa locală a apărut o nouă tendinţă printre clienţi, şi anume, aceea de a utiliza pe o scară din ce în ce mai largă cărămizi cu performanţe ridicate în ceea ce priveşte izolarea termică, dar şi a celor cu greutate scăzută ce pot fi folosite şi la blocuri.

De asemenea, au început să apară cereri de utilizare a cărămizilor de faţadă şi a placărilor ceramice pentru estetica clădirilor, soluţie utilizată mai des în vestul Europei, spre exemplu.

„Dacă în 2010-2011 piaţa de cără­mizi era susţinută, pe lângă construcţiile rezidenţiale, şi de o creştere a construcţiilor nerezidenţiale precum clădiri de birouri, hoteluri, pensiuni şi şcoli, investiţiile din anul 2013 nu ştim cum vor evolua, însă suntem optimişti“, spune Mangalagiu.

Ceramica a anunţat recent că vânzările sale s-au diminuat cu 7% în 2012, ajungând la 64 de milioane de lei (14,4 milioane de euro).

Şeful companiei spune că deocamdată este destul de greu de avansat o cifră privind evoluţia cifrei de afaceri în 2013. „Noi ne dorim să creştem faţă de anul anterior, însă e prematur să avan­săm mai multe informaţii“, a afirmat Man­galagiu.  Producătorul de cărămizi, controlat de fondul de investiţii american Advent International, a investit din 2006 şi până în prezent circa 40 de milioane de euro pe piaţa locală, cei mai mulţi bani fiind destinaţi unei linii noi de fabricare a blocurilor ceramice.

Pe piaţa locală de cărămizi mai ac­tivează companii precum Siceram sau Soceram.

Citiţi mai multe în ediţia de aprilie a Business Construct sau pe www.zfcorporate.ro/business-construct

*MedLife susține informarea și educarea ca sursă principală de dezvoltare a unui business sănătos. De aceea, recomandăm informarea continuă cu ajutorul articolelor din secțiunea Companii!

Etichete:

Principalele valute BNR - ieri, 13:35
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7619
Diferență: 0,1262
Ieri: 4.7559
Azi: 4.1988
Diferență: 0,1121
Ieri: 4.1941
Azi: 5.4653
Diferență: -0,2591
Ieri: 5.4795
Azi: 4.1953
Diferență: 0,2054
Ieri: 4.1867