Companii

Producatorii de sandwich-uri mizeaza pe distributia in benzinarii dar si pe intrarea in cafenele si restaurante

Producatorii de sandwich-uri mizeaza pe distributia in benzinarii dar si pe intrarea in cafenele si restaurante

In momentul de fata, pe piata romaneasca obisnuinta consumarii de sandwich-uri este inca redusa comparativ cu situatia de pe alte piete

01.07.2008, 16:17 3851

Dan Moga a infiintat in 2005 compania Rivoli Food din Constanta, care activeaza in domeniul productiei de sandwich-uri.
"Am ales acest tip de afacere datorita dezvoltarii pietei "ready to eat" in Romania, compania fiind de trei ani pe piata", a declarat fondatorul Rivoli Food.
La varsta de 29 de ani cand a inceput propria afacere, Moga avea experienta doar in industria restaurantelor, fara a cunoaste insa domeniul de productie de sandwich-uri, in care a dezvoltat business-ul sau.
El caracterizeaza etapele dezvoltarii unei astfel de afaceri ca fiind "simpliste si uneori naive", datorita faptului ca la baza afacerii cu sandwich-uri stau numeroase idei ce sunt prezentate la importante targuri de profil, din Franta, Germania si Anglia. "In ultimii patru ani am fost prezent la toate aceste targuri", a spus el.
Investitia initiala in productia de sandwich-uri a fost mica. "Ulterior, am investit aproximativ 1,5 milioane de euro, intr-o fabrica automatizata, cu o capacitate de productie de 60.000 de bucati pe zi, furnizorii de echipamente fiind din Germania si Anglia", a precizat el. Daca in primul an de activitate Rivoli Food avea o capacitate de productie de 1.500 de bucati pe zi, dupa investitiile mari incepute in septembrie 2007 si terminate in mai 2008, capacitatea de productie a crescut la 3.000 de bucati pe ora, potrivit lui Dan Moga.
Productia de sandwich-uri a inceput cu patru angajati, in prezent lucrand 15 oameni in companie.
Produsele pe care le ofera compania pe piata sunt trei categorii de sandwich-uri. "Atat clientii cat si furnizorii nu sunt usor de gasit pe piata de sandwich-uri. Este dificil sa gasesti un furnizor care sa iti ofere aceeasi calitate a produselor, atunci cand cumperi un baton de salam sau 100 de tone de salam", a mentionat el.
Atragerea clientilor s-a facut prin metoda "door to door", altfel spus, fondatorul Rivoli Food a batut la toate usile si a prezentat oferta. "Clientii sunt oamenii activi, cu o rata mare de tranzit. Momentan pe piata romaneasca obisnuinta consumarii de sandwich-uri este inca redusa comparativ cu situatia de pe alte piete", a spus el.
Compania distribuie sandwich-uri in benzinarii, precum Petrom si Mol Romania, dar si in magazine locale.
Cifra de afaceri pe care a inregistrat-o compania anul trecut a fost de aproximativ 700.000 de euro.
"Incercam sa crestem prin investitii permanente si prin atragerea de noi parteneriate. Pentru anul acesta vizam o dublare a cifrei de afaceri, la circa 1,5 milioane de euro", a declarat el.
O alta firma care produce sandwich-uri, Sandwich-Break, a fost fondata anul acesta de Mihai Ursu si asociatul lui. "Am demarat afacerea la varsta de 26 de ani, alaturi de prietenul meu. Nu cred ca exista cineva care sa nu fi preparat vreodata un sandwich. Ce am facut noi in plus, este ca am conceput cateva retete, am cautat furnizori de ingrediente, sedii, echipamente si angajati", a spus managerul companiei.
Gasirea si amenajarea unui sediu a fost o etapa care s-a desfasurat rapid, mai exact in sase saptamani, timp in care s-a ales si un nume pentru firma, un slogan si ambalajele pentru produs.
Investitia initiala in afacere a fost de 45.000 de euro, ulterior fiind reinvestite veniturile obtinute.
"S-au mai alocat bani pentru achizitionarea de utilaje si mijloace de transport, banii provenind din contractarea unor credite sau din profitul altor afaceri derulate anterior", a spus el.
Cifra de afaceri pe care o estimeaza cofondatorul Sandwich-Break pentru anul acesta este de 200.000 de euro, iar marja de profit de 20%. "In primele trei luni de activitate am depasit 28.000 de euro", a spus el.
Primii clienti au aparut destul de repede, chiar in perioada testarii retetelor. "Cei mai multi clienti au aflat de noi de pe internet. Ulterior am prezentat oferta noastra in cateva magazine pe care le-am considerat mai importante", a mentionat el. Pretul la care se vand sandwich-urile variaza intre 3,5 lei si 4,5 lei.
"Cererea este in continua crestere in toate punctele de vanzare, ceea ce ne-a determinat ca pana la sfarsitul anului sa mai introducem alte doua retete de sandwich-uri dar si salate ambalate", a adaugat Mihai Ursu.
Dificultatile cu care s-a confruntat in afacerea de productie de sandwich-uri au fost legate de gasirea unui furnizor serios de paine. "Cele mai mari probleme pe care le-am intampinat au fost cu furnizorii. Am gasit foarte greu furnizori seriosi, pe care sa ne putem baza. Desi am reusit sa contractam in cele din urma furnizori, inca mai intervin probleme cu perioada de livrare", a spus el. Partenerii pentru cele cinci retete diferite de sandwich-uri au fost gasiti in mare parte pe internet, la targurile de profil sau prin prieteni.
Afacerea a fost demarata cu doi angajati, iar in prezent lucreaza in firma sase angajati.
Pe piata din Capitala sunt putini producatori mari de sandwich-uri, restul fiind firme foarte mici care nu ofera produse speciale. "Colosii existenti pe aceasta piata practica preturi mult prea mari, din cauza cheltuielilor fixe pe care le au in urma dezvoltarii", a mai spus el.
Planurile pe termen scurt vizeaza consolidarea pozitiei firmei pe piata prin adaugarea de noi retete si produse in portofoliu, iar pe termen mediu presupun parteneriate cu cafenele si terase, si chiar extinderea prin retele de magazine in franciza in toata tara.

Rivoli Food
Investitie: 1,5 milioane de euro
Cifra de afaceri in 2007: 700.000 de euro
Cifra de afaceri estimata: 1,5 milioane euro
Produsele se distribuie in benzinarii si in magazine locale
Capacitate de productie: 3.000 de sandwich-uri pe ora


Sandwich-Break
Investitie initiala: 45.000 de euro
Cifra de afaceri in primele trei luni de activitate: 28.000 de euro
Cifra de afaceri estimata: 200.000 de euro
Planurile pe termen mediu: intrarea in cafenele si restaurante

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO