Tranzacţii de peste 200 mld. dolari au avut loc pe piaţa farma mondială şi a dispozitivelor medicale de la începutul anului, în cea mai dinamică perioadă pe care industria de profil a traversat-o vreodată. Majoritatea companiilor internaţionale angrenate în această frenezie a achiziţiilor sunt prezente în România, astfel că odată cu modificări ale ierarhiei la nivel internaţional sunt aşteptate schimbări în topul celor mai mari jucători de pe plan local, dar şi un val de noi lansări de produse.
În această cursă a preluărilor, România a rămas însă în urmă, singura miză de achiziţie, Europharm Braşov, scoasă la vânzare de GlaxoSmithKline (GSK) la Braşov, a rămas fără cumpărător. După ce a încercat timp de un an să găsească cumpărător, GSK a decis să închidă fabrica Europharm, al doilea mare producător local cu afaceri de peste 100 mil. euro.
Un nou lider?
„Pentru producătorii locali şi aici nu mă refer la cei care aparţin de grupuri multinaţionale, situaţia va fi foarte dificilă dacă nu-şi clarifică principalele lor atuuri în faţa competiţiei globale şi nu-şi îmbunătăţesc în mod continuu tehnologia, sistemele de calitate şi desigur portofoliul. Ieşirea pe pieţele internaţionale şi parteneriatele cu jucători globali puternici ar trebui să fie printre priorităţile lor“, spune un manager român din industria farma care nu a dorit ca numele să-i fie făcut public. Cele mai mari deal-uri internaţionale în care au fost implicate companii cu o prezenţă locală sunt cele dintre AbbVie şi Shire, de 55 mld. euro, dintre Novartis şi GSK, dintre Bayer şi Merck. AbbVie se află pe locul 13 în topul celor mai mari jucători locali, iar valoarea de 55 mld. dolari anunţată poate fi considerată o surpriză pentru compania americană, formată în 2012 în urma divizării Abbott.