Companii

Producătorul de zahăr Agrana spune că lansările de produse reprezintă un cost important care nu generează profit major

Producătorul de zahăr Agrana spune că lansările de produse reprezintă un cost important care nu generează profit major

Autor: Diana Tudor Stoica

14.09.2010, 23:45 303

Compania Agrana România, subsidiara grupului austriac cu acelaşinume şi cel mai mare producător local de zahăr, a luat noi măsuride reducere a costurilor după ce a trimis anul acesta în şomajtehnic peste 140 de angajaţi ai fabricii din Buzău, ca urmare ascăderii vânzărilor pe fondul lipsei materiei prime.

Bugetul de marketing s-a numărat printre primele cheltuieli lacare producătorul de zahăr a renunţat.

"Am regândit modul de ambalare al produselor pentru aeficientiza producţia şi logistica fabricilor pe care le deţinem,iar acum realizăm toate tipurile de produse din portofoliul dezahăr la fabrica din Buzău. În plus, am redus cheltuielile demarketing prin faptul că nu am mai făcut noi lansări de produse şiam avut mai puţine promoţii. Acum doi ani lansam patru produse noipe an, dar acum acestea sunt costuri mari care nu aduc un profitmajor", a declarat Emilian Dobrescu, reprezentantul general alAgrana România.

Transport pe calea ferată

Dobrescu a adăugat însă că, în acelaşi timp, compania a ales săfacă mai multe transporturi cu trenul decât rutiere, pentru areduce costurile, şi a majorat vânzările către clienţii industrialiîn detrimentul retailerilor. Dobrescu nu a dezvăluit ce procent dinafaceri este asigurat în prezent de clienţii industriali, însă amenţionat că în urmă cu un an aceştia realizau 40% din vânzări. Înplus, Agrana a crescut cantitatea de zahăr procesată pentru altecompanii din Europa sau alte continente.

Procesează zahăr pentru companii din alteţări

"Am procesat zahăr brut pentru companii din alte ţări încantităţi mai mari decât cele pe care le-am realizat în aniiprecedenţi. Astfel, începând din luna iunie până în august inclusivam produs aproape doar pentru export", a explicat Dobrescu.

Acesta a fost motivul pentru care, deşi Agrana a trimis în şomajtehnic 144 de angajaţi ai fabricii de la Buzău în luna martie aacestui an pentru o perioadă de patru luni, aceştia au reluat muncamult mai devreme.

"Începând cu 2009, România şi Bulgaria au avut un acces limitatla zahărul destinat rafinării, iar preţul zahărului brut a crescutfoarte mult. Astfel, România şi Bulgaria nu au importat cantităţilenecesare de zahăr destinate rafinării şi am fost nevoiţi sătrimitem oamenii în şomaj tehnic, în special cei care lucrau înproducţie primară", a mai spus reprezentantul general al Agrana,adăugând că doar la fabrica din Buzău au fost luată aceastămăsură.

Producătorul de zahăr a realizat anul trecut afaceri de 144,4milioane de euro, în creştere cu 1,6% în lei şi în scădere cu peste11% în euro. În acelaşi timp, Agrana a avut o pierdere netă de 1,7milioane de lei (circa 400.000 euro), faţă de un profit de 15,7milioane de lei (4,2 mil. euro) cu un an în urmă. Principaliicompetitori ai Agrana într-o piaţă estimată la peste 350 milioanede euro sunt companiile Lemarco, Zahărul Oradea şi ZahărulCorabia.

Vânzări mai mici faţă de 2009 şi creştere a pieţeinegre

"S-a respectat ciclul de vânzări, dar acestea au fost mai micica anul trecut, în ceea ce priveşte vânzările de zahăr ale Agrana",a spus reprezentantul producătorului mărcilor Coroniţa şiMărgăritar.

Dobrescu susţine însă că în prezent cele mai mari probleme aleindustriei locale a zahărului sunt piaţa neagră, care a crescutputernic începând din 2009, şi creşterea taxei pe valoarea adăugată(TVA), care a determinat o scădere a vânzărilor şi aprofitului.

"La fiecare cinci kilograme de zahăr, un kilogram este vândutfără plata TVA (n.red.-taxa pe valoarea adăugată), adicăaproximativ 80.000 de tone în condiţiile în care în urmă cu treiani erau vândute anual aproximativ 5.000 de tone de zahăr prinpiaţa neagră locală", a afirmat reprezentantul Agrana, completândcă o soluţie pentru reducerea pieţei negre constă în reducereaTVApentru alimentele de bază la 5%.

AFACERI DE LA ZERO