Companii

Proprietarul cafenelelor Starbucks: România este cea mai profitabilă piaţă, cu o marjă operaţională de peste 25%

Autor: Cristina Roşca

24.08.2016, 18:30 9702

Grupul polonez Amrest, care a intrat anul trecut pe piaţa locală prin preluarea fran­ci­zei Starbucks, anunţă că Ro­mânia este cea mai pro­fitabilă piaţă, cu o marjă EBITDA (pro­fit operaţional) în trimestrul al doilea din acest an de peste 25%. Compania deţine franciza bran­dului american Starbucks pe şase pieţe, res­pectiv Germania, Polonia, Cehia, România, Ungaria şi Bulgaria.

„În România, puterea brandului Star­bucks şi expertiza grupului AmRest în a ope­ra businessuri din domeniul cafenelelor au fost principalii factori care au stat în spa­tele unei evoluţii pozitive a profitabilităţii. Marja EBITDA a Starbucks în Româna a depăşit 25% în trimestrul al doilea din 2016, şi a fost cea mai mare obţinută de acest brand pe pieţele pe care operează AmRest“, po­trivit raportului financiar al grupului pen­tru rezultatele financiare aferente tri­mes­trului doi. La nivelul întregului grup, marja a fost puţin peste 13%. Grupul AmRest deţi­ne franciza a patru branduri internaţionale, res­pectiv Starbucks, KFC, Pizza Hut şi Burger King. Pe lângă acestea compania are şi branduri proprii precum Blue Frog sau La Tagliatella. În total, AmRest are peste 1.000 de unităţi. Compania nu prezintă marja diferenţiată pe fiecare brand în parte.

Din totalul de peste 1.000 de unităţi, circa un sfert sunt cafenele Starbucks pe un total de şase pieţe. Cele mai multe sunt în Ger­mania, 143, această piaţă intrând în por­to­foliul Amrest în acest an, printr-o achiziţie.

Şi în România grupul a intrat tot printr-o achiziţie. Grupul polonez AmRest a intrat anul trecut pe piaţa locală prin preluarea fran­cizei Starbucks din România şi Bulgaria, într-o tranzacţie de 16 mil. euro. Polonezii au preluat iniţial 14 unităţi pe piaţa locală şi cinci în Bulgaria. Lanţul Starbucks a ajuns astăzi la 21 de unităţi pe piaţa locală, după ce noul acţionar a extins reţeaua rapid. Săptă­mâna trecută americanii au inaugurat o a doua unitate din oraşul Constanţa şi ur­mea­ză noi deschideri, potrivit informaţiilor din piaţă.

Brandul american de cafenele este prezent însă în România de circa un dece­niu, fiind deţinut de mai mulţi acţionari de-a lungul acestei perioade. Acum, AmRest deţine franciza Starbucks în România până în 2023, în timp ce pe cea din Bulgaria o are până în 2027. Compania are drept exclusiv de franciză în cele două pieţe.

Lanţul de peste 20 de cafenele Star­bucks, adus pe piaţa locală în sistem de fran­ciză de grupul polonez Amrest, a terminat anul trecut cu afaceri de 55 de milioane de lei, în urcare cu peste 50% comparativ cu anul anterior, potrivit calculelor ZF făcute pe baza datelor publice. Totuşi, compania cu aproape 200 de salariaţi a avut o pierdere netă de 1,8 milioane de lei în 2015, faţă de un profit de 6,6 milioane de lei în anul anterior, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. După cifra de afaceri brandul american este liderul pieţei de cafenele din România. În afară de Starbucks, piaţa de cafenele şi baruri din România mai găzduieşte câteva nume internaţionale, precum Gloria Jeans, Paul sau Brioche Doree, însă este puternic fragmentată, fiind împărţită între un număr foarte mare de jucători locali. Aceştia deţin de regulă un bar sau o cafenea fiecare. Şi brandurile internaţionale sunt venite tot în franciză. Piaţa de baruri şi restaurante din România este una dintre cele mai fragmen­tate din România.

 

AmRest preia master-franciza Pizza Hut pe toate pieţele din regiune mai puţin România

Grupul polonez AmRest a primit master-franciza pentru lanţul de pizzerii Pizza Hut toate pieţele din Europa Centrală şi de Est mai puţin România. Astfel, compania va deţine, începând cu 1 octombrie 2016 masterfranciza pentru opt pieţe, respectiv Polonia, Cehia, Ungaria, Bulgaria, Serbia, Croaţia, Slovacia şi Slovenia. Singura piaţă care nu este pe listă este România, unde brandul este deja prezent, tot în sistem de franciză, fiind adus de mai mulţi antreprenori locali respectiv, Radu Dimofte, Nicolae Badea şi Lucian Vlad, potrivit ultimelor date disponibile. Tot ei deţin, tot de circa două decenii, şi franciza KFC.

Grupul AmRest, care este prezent în România doar prin brandul Starbucks, a anunţat anterior că ar fi interesat să preia şi cele două branduri însă oficialii locali ai KFC şi Pizza Hut au spus că acestea nu sunt de vânzare. Contactaţi acum de ZF pentru a spune dacă au purtat discuţii şi pentru România pentru master-franciza Pizza Hut, oficialii AmRest nu au răspuns până la închiderea ediţiei.

Pentru că deţin master-franciza pe cele opt pieţe, ei pot să deschidă şi restaurante proprii dar şi să ofere sub-franciza unor parteneri. „Intenţia companiei este să şi dezvolte businessul Pizza Hut pe pieţele incluse în acord, urmând să deschidă circa 300 de unităţi în următorii cinci ani“, potrivit unui comunicat de presă al grupului. Momentan, AmRest deţine 78 de restaurante Pizza Hut în Polonia, Rusia şi Ungaria. 

 

Cine sunt antreprenorii care au creat grupul polonez AmRest cu peste 1000 de unităţi în Europa

Antreprenorul american Henry McGovern a pus în 1993 bazele grupului AmRest cu sediul în Polonia, cu afaceri de circa 800 mil. euro anul trecut şi peste 1.000 de restaurante şi cafenele sub mai multe branduri. Antreprenorul a venit în regiune în 1993 împreună cu un partener – Don Kendall jr (fiul lui Donald Kendall sr, un cunoscut om de afaceri şi consilier politic, fost CEO al gigantului PepsiCo la nivel mondial), potrivit site-ului AmRest. Ei au ales Polonia ca bază de pornire pentru businessul care este astăzi listat la bursă şi care face afaceri pe mai multe pieţe, chiar şi în China.

„Cei doi antreprenori s-au mutat în Polonia cu ideea de a participa la scrierea istoriei Europei Centrale şi de Est după colapsul URSS. În data de 2 iulie ei câştigă licitaţia pentru spaţiul din Wroclaw, de pe strada Rynek, numărul 48, şi astfel începe să se scrie istoria unuia dintre cele mai importante grupuri de restaurante din Europa după amploarea businessului. Ei au pornit la drum cu ideea de a închiria parterul spaţiului către un restaurant, astfel că abordează gigantul PepsiCo cu o propunere. Aceştia îi refuză, însă le oferă franciza pentru Pizza Hut, un brand pe care încă îl au în portofoliu.“ Atunci, Donald Kendall sr li se alătură ca partener, iar restul, după cum spune zicala, „e istorie“. Apare astfel businessul AmRest, la momentul acela sub numele de American Retail Systems şi controlat în total de patru antreprenori. Rezultatele primelor unităţi Pizza Hut în Polonia transformă cea mai importantă piaţă din Europa Centrală şi de Est într-o vedetă pentru restaurantele americane KFC şi Pizza Hut care îşi încep dezvoltarea sub umbrela AmRest.

În 1998 intră în Cehia prin achiziţia businessului Yum! pe această piaţă (KFC şi Pizza Hut) pentru ca apoi să urmeze şi altele precum Ungaria, Slovacia, România, Bulgaria, Rusia sau China.

România şi Bulgaria au fost printre ultimele pieţe adăugate în portofoliul grupului polonez AmRest listat din 2005 pe bursa din Varşovia. Cel mai mare acţionar al AmRest este un fond controlat de grupul american de private equity Warburg Pincus, cu un portofoliu de investiţii de peste 50 de miliarde de dolari. Warburg Pincus are aproape 32% din acţiunile AmRest, printre ceilalţi acţionari importanţi numărându-se fondurile de pensii ale Aviva şi NN, dar şi grupul polonez din asigurări PZU.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO