Companii

Proprietarul Stefanel, primul brand de modă pe piaţa locală: „Românii sunt mai «fashion» ca italienii“

Giuseppe Stefanel, preşedintele şi proprietarul Stefanel: Vom remodela o parte dintre magazinele deja existente, însă nu avem planuri de extindere masivă în viitorul apropiat. Continuăm însă să analizăm oportunităţile care apar pentru că avem încredere în România. Este o piaţă cu potenţial masiv.

Proprietarul Stefanel, primul brand de modă pe piaţa locală: „Românii sunt mai «fashion» ca italienii“

Autor: Cristina Roşca

01.12.2011, 09:16 1471

Clienţii noştri din întreaga lume au aceleaşi gusturi şi nevoi: vor produse de calitate, confortabile şi totodată care să fie la modă. Doar 30% din selecţia noastră de produse pentru magazine este customizată pentru fiecare ţară în parte. În România clienţii sunt mai cocheţi şi «mai fashion» decât cei din Italia, spre exemplu. Ei preferă culorile puternice şi produsele de lux. Totuşi cele mai bine vândute produse sunt aceleaşi în toate ţările." Stefanel a fost primul brand străin care a pariat pe România la începutul anilor '90. La momentul respectiv compania a deschis un magazin pe Calea Victoriei, magazin care a devenit simbolul capitalismului peste ani.

Anul acesta italienii au închis unitatea de pe Calea Victoriei, inaugurată în 1991, după ce contractul de închiriere pe 20 de ani semnat cu firma Universal, controlată indirect de oamenii de afaceri Puiu Popoviciu şi Radu Dimofte, a expirat. Între timp compania Stefanel şi-a mutat magazinul fanion în Piaţa Romană, într-o vilă.

O nouă eră?

În momentul intrării pe piaţa locală a brandului Stefanel, niciun alt brand de modă străin nu îşi făcuse curaj să se uite măcar către România. A fost nevoie de 15-20 de ani pentru ca nume precum Zara sau H&M să intre pe piaţa locală. Ultimul intrat, brandul suedez H&M, venit la distanţă de două decenii faţă de Stefanel, marchează începutul unei noi ere.

Dacă în '91 Stefanel devenea simbolul capitalismului românesc, în 2011 H&M marchează începutul erei hainelor ieftine, a volumelor mari de vânzări şi a supremaţiei mallurilor.

"Stefanel a fost primul brand de modă care a intrat pe piaţa din România după revoluţie.Datorită acestui lucru Stefanel a devenit un brand premium puternic. Între timp însă pieţele s-au schimbat, numărul jucătorilor a crescut considerabil, însă noi continuăm să avem rezultate bune", spune Giuseppe Stefanel, tatăl lui Carlo Stefanel, managerul afacerii din România.

Stefanel deţine pe piaţa locală zece magazine monobrand, dintre care cinci în capitală (Piaţa Romană, Mall Vitan, AFI Palace Cotroceni, Hotel Marriott şi Mario Plaza). Anul viitor va fi deschis magazinul numărul 11 în Palas Iaşi.

Expansiune cumpătată

"Vom remodela o parte dintre magazinele deja existente, însă nu avem planuri de extindere masivă în viitorul apropiat. Continuăm însă să analizăm oportunităţile care apar pentru că avem încredere în România. Este o piaţă cu potenţial masiv."

Întrebat unde ar mai putea deschide Stefanel magazine, Giuseppe Stefanel a spus că în prezent scopul companiei este să îmbunătăţească performanţele unităţilor deja existente. El adaugă însă că datorită faptului că Bucureştiul este un oraş foarte important pe harta magazinelor Stefanel datorită unei lungi istorii aici, era normal ca aici să fie amplasat cel mai nou concept store. "În pofida crizei, legătura pe care o avem cu piaţa locală este una puternică, de aceea am deschis o nouă unitate de 357 metri pătraţi într-o vilă elegantă din centrul oraşului (Piaţa Romană, n. red.)." Compania este prezentă în peste 20 de ţări din Europa, precum şi în state din Asia şi America de Sud. În regiune România este alături de Polonia cea mai importantă ţară după numărul de magazine.

"În România avem 10 magazine monobrand, cu o cifră de afaceri de peste 5 milioane de euro. Avem peste 70 de angajaţi şi sperăm să continuăm să creştem în această ţară." Potrivit informaţiilor publicate de companie pe site-ul Ministerului de Finanţe, în 2010 cifra de afaceri a Stefanel România a fost de 13,1 mil. euro (3,11 mil. euro), în scădere de la 16,9 mil. lei (4 mil. euro) în anul anterior, iar pierderea companiei italiene s-a situat la 2,8 mil. lei (0,67 mil. euro), aproape la jumătate faţă de 2009.

Cel mai bun an pentru companie a fost 2007, când afacerile depăşeau 21 mil. lei (6,29 mil. euro), duble în euro faţă de 2010.

Haine care nu se demodează

"În opinia mea criza financiară internaţională va afecta consumul. Totuşi Stefanel se angajează să îşi relanseze businessul (la nivel mondial, n. red.), de aceea ne-am bugetat o creştere de peste 10% în 2011. Trebuie să credem ca să putem să creştem." În primele nouă luni Stefanel a obţinut la nivel mondial afaceri de 145,6 mil. euro, în creştere cu 5% faţă de perioada similară din 2010.

Giuseppe Stefanel spune că vara a fost un sezon favorabil vânzărilor Stefanel pe mai multe pieţe, printre care şi România. El nu oferă însă previziuni pentru sezonul de iarnă.

"Criza mondială se extinde rapid şi contagiază întreaga lume. Este un fenomen fără precedent. Consumul a fost lovit din plin şi continuă să fie afectat. Bineînţeles că România, la fel ca alte state, trebuie să implementeze o serie de reforme structurale care să îi permită să o ia de la capăt şi să crească. Problema este însă generalizată."Antreprenorul italian crede că procesul de globalizare a produs schimbări majore, motiv pentru care sunt necesare noi surse de echilibru.

Criza nu a lăsat neatins nici businessul Stefanel, însă avantajul companiei italiene este că hainele sale pot fi purtate timp de mai multe sezoane. "Stefanel nu este un brand fast-fashion (ca, spre exemplu, H&M, n. red.), iar clienţii noştri ştiu că hainele pot fi purtate mai multe sezoane fără a se demoda. De aceea, clienţii noştri continuă să cumpere de la noi chiar şi în aceste momente dificile."

Piaţa clienţilor fideli

În urmă cu circa un an Carlo Stefanel, cel care conduce businessul local, spunea că România rămâne o piaţă foarte importantă, mai exact "piaţa clienţilor fideli", care contribuie cu circa 50-55% la cifra de afaceri a companiei.

Femeile domină ca număr în total, însă piaţa locală este una dintre cele mai bune pe segmentul bărbaţi, după cea din Italia.

Despre clienţi el mai spunea că există unii, care vin şi cer un anumit articol pe care l-au văzut la prezentarea de modă sau în Vogue. Bugetul mediu al unui client fidel este de circa 2.000 de euro, însă poate urca şi mult mai mult.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO