Companii

Proprietarul Top Brands despre „partea buna” a crizei: Am cumparat ieftin o fabrica de lactate

Proprietarul Top Brands despre „partea buna” a crizei: Am cumparat ieftin o fabrica de lactate

Wael El Ghadban, actionar la Top Brands Distribution: In perioada aceasta mai importante sunt lichiditatile decat activele

16.02.2010, 23:18 292

TBD, cel mai mare distribuitor local al companiilor PhilipMorris si Kraft Foods, cu afaceri de peste 300 mil. euro, a pus instand by un proiect de investitii in Neamt pentru ca anul trecutcriza de lichiditati din piata i-a dat ocazia achizitiei uneifabrici la un pret mic.

Cel mai important lucru pentru un distribuitor a fost anultrecut gestionarea lichiditatilor, pentru ca in lipsa finantarilorbancare micii comercianti au apelat la creditele de la furnizori,spune Wael El Ghadban, managerul general si proprietarul a 50% dinTop Brands Distribution, al doilea mare jucator din sectoruldistributiei FMCG (bunuri de larg consum).

TopBrands Distribution este detinuta de Wael El Ghadban si de alti doiinvestitori straini cu cetatenie elvetiana, actionari la firmaBrightlane LLC (care detine 50% din capitalul companiei).

Compania sa, care anul trecut a avut afaceri estimate la 308mil. euro, are de recuperat din piata circa doua milioane de euroin acest moment.

"Din 2009 incercam sa recuperam din piata aproape 2 milioane deeuro. Partea buna este ca datoriile sunt garantate cu activeimobiliare precum case sau depozite, dar pe noi ne intereseaza sane recuperam banii, nu sa preluam aceste active. In perioadaaceasta mai importante sunt lichiditatile decat activele", spune ElGhadban.

Cei mai mari creditori ai comerciantilor sunt insa bancile,potrivit datelor din piata, iar El Ghadban atrage atentia caexecutarile firmelor rau-platnice de catre banci ar puteareprezenta in 2010 un al doilea val al crizei, in conditiile incare nici consumul nu da semne de revenire. "Pana acum nu se vedeniciun semnal de redresare a consumului,

s-a mentinut tendinta de declin si in primele saptamani din2010. Am inregistrat scaderi mai mari in volume pe divizia dedistributie a tigarilor, in mare parte din cauza cresteriicontrabandei dupa majorarea de pret de la inceputul anului",precizeaza directorul TBD.

El a pregatit trei bugete pentru 2010, iar dupa cum staulucrurile in acest moment, crede ca cel mai optimist scenariu va fistagnarea volumelor de vanzari la nivelul din 2009. El Ghadbansubliniaza ca in contextul actual din piata companiile au nevoie destabilitate fiscala pentru a-si putea face planuri de businessrealiste.

"Zvonurile de crestere a taxelor nu fac bine companiilor, avemnevoie acum de stabilitate fiscala. Daca Guvernul nu are un plan deiesire din criza, macar sa lase companiile sa-si faca planuri".

Achizitie la pret "de criza"

Distribuitorul si-a lansat pe piata in 2009 propriul brand, DarLactate, in urma achizitiei unei fabrici din Giurgiu de la un om deafaceri palestinian.

Preluarea companiei Master House Grup a pus in stand byproiectul de constructie a unei fabrici in judetul Neamt, pe unteren achizitionat de actionarii companiei TBD in urma cu mai multiani.

"Daca nu exista criza economica, in mod sigur ne-ar fi costatmai mult sa intram pe piata lactatelor cu propriul brand. Am intratin actionariatul fabricii de lactate din Giurgiu prin preluareadatoriilor acestei companii", explica El Ghadban.

El a mai precizat ca in 2009 actionarii TBD nu au fost nevoitisa aduca bani de acasa pentru investitiile realizate sau pentru acreste capitalul firmei, pentru ca au existat suficientelichiditati din profitul reinvestit in companie de-a lungultimpului.

Constructia fabricii, realizata de compania Master House Grup,fusese finalizata in 2008 in urma unor investitii de 2,5 mil. eurodin fonduri europene si credite bancare, iar intrarea TBD inactionariat s-a realizat in momentul pregatirii proiectului delansare a produselor Dar Lactate pe piata.

La finele lui 2008, firma avea datorii totale de 7,5 mil. lei(circa 2 mil. euro), de peste 5 ori mai mari decat valoareacapitalurilor, si o cifra de afaceri de 0,2 mil. lei, potrivitdatelor de la Ministerul de Finante.

Mai vede oportunitati de achizitii?

"Sunt inca oportunitati de achizitii pentru cei care aulichiditati. In ceea ce ne priveste, planul pe termen mai lung estede a investi in proiecte greenfield pentru cresterea capacitatii deproductie", precizeaza actionarul TBD.

Si alte companii mari specializate in distributia bunurilor delarg consum au facut pasul extinderii activitatilor prin intrareape productie, exemple fiind Macromex (care detine brandul CasaGruia pe segmentul de carne congelata) sau Whiteland (cu sosurileDon Gustosso).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO