Companii

PwC: Angajaţii din companiile medii câştigă mai bine decât cei din corporaţii

Autor: Adelina Mihai, Cristian Hostiuc

24.10.2014, 00:08 6674

Un angajat dintr-o companie care are între 100 şi 1.000 de salariaţi în România câştigă, în medie, un salariu de 4.320 de lei brut (3.030 lei net) pe lună, cu 71% mai mult decât un salariat al unei companii mici şi cu 17% mai mult decât unul dintr-o corporaţie, ara­tă cel mai recent studiu de salarizare realizat de compania de consultanţă fiscală şi audit PwC România.

Mai mult, un angajat dintr-o companie de dimensiune medie câştigă mai mult cu 85% faţă de un angajat plătit la nivelul salariului mediu pe eco­no­mie. Cum se explică această situaţie?

„Companiile mici nu îşi permit costuri salariale mari pentru că dimensiunea afacerilor este redusă şi angajarea în astfel de costuri este sustenabilă. Corporaţiile au de cele mai multe ori salariile aliniate la media pieţei, dar în unele cazuri acestea sunt mai mici decât în companiile medii, pentru că firmele mari au deja o ima­gine care vinde, iar oamenii buni se angajează acolo pentru  că este un mediu mai stabil, mai previzibil, în care speră să înveţe mai multe lucruri. Iar companiile medii sunt nevoite tocmai din aceste motive să acorde salarii mai mari performerilor, pentru a-i recruta de la corporaţii“, a spus Mi­rela Mari­nescu, head of executive search în cadrul companiei de recrutare şi închiriere de forţă de muncă temporară APT.

În opinia lui Horaţiu Cocheci (foto dreapta), senior manager şi lider al echipei de consultanţă în resurse umane în cadrul PwC, aceste diferenţe sunt generate de ritmul alert de creştere caracteristic organizaţiilor de dimensiune medie prin comparaţie cu companiile mari, care sunt într-o etapă de stabilizare, sau cu firmele mici, care abia îşi conturează afacerile.

„În plus, aceste companii (medii- n.red.) îşi permit să plătească mai mult pentru a-şi asigura o forţă de muncă aptă să genereze şi să le susţină creşterea“, a mai spus Cocheci.

Există două tipuri de clasificare a companiilor în categoriile companii mari, mici şi medii: în funcţie de numărul de salariaţi şi în funcţie de cifra de afaceri. Studiul PwC arată că, în ambele cazuri, diferenţele dintre salariile medii ale angajaţilor se păstrează în funcţie de dimensiunile companiilor. Astfel, un angajat dintr-o companie considerată medie din punctul de vedere al afacerilor (cu cifre de afaceri cuprinse între 25 şi 100 de milioane de euro) câştigă un salariu de 4.250 de lei brut pe lună, cu 70% mai mult decât unul dintr-o companie cu afaceri sub 25 de milioane de euro şi cu aproape 8% peste nivelul salarial mediu dintr-o companie cu afaceri de peste 100 de milioane de euro.

„Companiile mari operează global, de aceea investiţiile lor sunt mult mai mari, ceea ce înseamnă că au căutat modalităţi de a-şi optimiza costurile. De aceea, au preferat o flexibilitate mai mare în ceea ce priveşte costurile salariale, cu costuri fixe mai reduse şi cu o parte variabilă consistentă, care include bonusurile şi alte tipuri de beneficii“, a explicat Roxana Tesiu, HR Head pe Europa al diviziei de BPO în cadrul furnizorului indian de servicii IT, soluţii de externalizare şi consultanţă Wipro Technologies.

La rândul său, Felix Toma, directorul general al firmei de recrutare şi închiriere de forţă de muncă temporară Gi Group, spune că, cel mai probabil, companiile medii au marje de profitabilitate mai mari decât companiile mari, unde şi costurile sunt mai mari.

„De asemenea, este posibil ca mulţi dintre angajaţii din companiile medii luate în considerare pentru studiu să lucreze în servicii şi nu în producţie, iar în servicii salariile sunt în mod tradiţional mai mari. O diferenţă salarială poate fi dată şi de tipul oraşului în care sunt amplasate companiile“, a explicat Felix Toma.

Un alt rezultat al studiului mai arată că angajaţii din judeţul Timiş au beneficiat de o creştere salarială medie de 8% în ultimul an, de peste două ori mai mare faţă de creşterea salarială obţinută de salariaţii din Bucureşti (unde salariile din mediul privat au crescut, în medie, cu 3,4%).

De altfel, majorările salariale din vestul ţării au fost aproape duble faţă de media naţională de creştere a salariilor (4,1%).

„O dată la 2 – 3 ani, în România mai apare câte un oraş-vedetă din punctul de vedere al creşterilor salariale, iar în prezent este Timişul, în trecut era Clujul. Cel puţin în ceea ce priveşte situaţia din Timişoara, o explicaţie o reprezintă faptul că este un oraş relativ mic, în care multe companii mari au deschis centre de servicii, şomajul este scăzut, iar piaţa muncii din punctul de vedere al candidaţilor este limitată. De aceea, în încercarea de a atrage candidaţi, companiile vin cu oferte salariale mai bune, iar aceste creşteri salariale se fac fără nicio legătură cu performanţa sau cu productivitatea“, a mai explicat Roxana Tesiu de la Wipro Techologies, companie care are 700 de angajaţi în Bucureşti şi în Timişoara.

Ea spune că, deocamdată, companiile îşi permit să majoreze salariile angajaţilor din Timiş, pentru că oricum, cel puţin în serviciile de externalizare, costurile cu forţa de muncă sunt mult mai scăzute faţă de cele din alte state europene, însă această situaţie nu va mai dura mult timp.

„Timiş este probabil în primul an al «celebrităţii» din punctul de vedere al salariilor, pentru că angajaţii migrează de la o companie la alta pentru un salariu mai mare, iar eu cred că anul viitor creşterile salariale nu vor mai fi la fel de mari“, a mai spus Roxana Tesiu.

Avansul mai rapid al salariilor din Timiş este explicat de către consultanţii PwC prin doi factori: în vestul ţării, companiile de producţie sunt orientate către atragerea şi motivarea unei forţe de muncă cu specializări similare (de aici şi „lupta“ pentru candidaţi), la care se adaugă o disponibilitate limitată a forţei de muncă, explicată printr-o rată a şomajului la jumătate faţă de media naţională.

„Şomajul mic şi valul de noi angajări care se fac în companiile din Timişoara şi din Arad, care au multe poziţii deschise, au determinat angajatorii să crească salariile din zonă“, a mai spus Felix Toma de la Gi Group.

De altfel, o analiză a salariilor oferite pe trei poziţii din judeţe diferite arată că un lucrător comercial din Timiş (cu un salariu mediu brut de 1.000 de lei pe lună) câştigă mai bine decât un angajat pe aceeaşi funcţie din Cluj (990 de lei brut pe lună), din Iaşi sau chiar din Constanţa (970 de lei brut/lună). Diferenţele sunt mai mari la nivelul funcţiei de muncitori calificaţi, funcţie pentru care un angajat primeşte în Timiş 2.100 de lei brut pe lună faţă de un muncitor calificat din Cluj, care câştigă cu 27% mai puţin.

Studiul salarial al PwC a fost realizat pe un număr de 166 de companii din nouă sectoare de activitate (sectorul bancar, bunuri de larg consum, produse industriale, IT&C, publicitate,  leasing, farmaceutic, retail şi centrele de servicii externalizate).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO