Companii

Radu Timiş profită de contextul imobiliar şi vrea să facă o reţea de 200 de magazine de cartier. Primele 33 au fost deschise deja

Radu Timiş profită de contextul imobiliar şi vrea să facă o reţea de 200 de magazine de cartier. Primele 33 au fost deschise deja
19.08.2010, 23:51 125

"Avem în acest moment 33 de magazine de cartier, care au fostdeschise în ultimele cinci-şase luni şi vrem ca până la finalulacestui an să avem 60. Obiectivul este ca în următorii trei ani săavem într-o primă etapă 200 de astfel de magazine", a declarat RaduTimiş, acţionarul CrisTim, companie cu afaceri de 85 mil. euro înindustria mezelurilor.

Miza, o piaţă de 11 miliarde de euro

Magazinele mici de cartier, alimentarele şi mini-marketurile,operate în mare parte de către companii cu capital românesc, deţinîn prezent 56% din piaţa bunurilor de larg consum, potrivit unuistudiu realizat de compania de cercetare a pieţei GfK în primeletrei luni din an. Piaţa de profil este estimată la circa 20 demiliarde de euro, ceea ce înseamnă că magazinele din comerţultradiţional au rulaje anuale de peste 11 miliarde de euro.

Timiş este cunoscut pentru deciziile de business surprinzătoarepe care le ia, mai ales după ce a decis să schimbe anul trecut dedouă ori echipa de management, pentru ca ulterior să se întoarcă laconducerea executivă a CrisTim după o pauză de câţiva ani, cât şipentru rapiditatea cu care implementează ideile în business.

Prin decizia de a dezvolta o reţea de magazine de cartier demari dimensiuni, proprietarul CrisTim intră în competiţie directăcu reţeaua de magazine Mic.ro, concept dezvoltat de un alt cunoscutom de afaceri, Dinu Patriciu. Spre comparaţie, reţeleleproducătorilor Unicarm Satu Mare (mezeluri), Agricola Bacău (carnede pasăre) sau Titan Ilfov (panificaţie), aflaţi în topul primelorcinci companii în sectorul în care activează, nu depăşesc 40 demagazine. Mai mult, înainte de a demara acest proiect, CrisTim aveao reţea de mai puţin de zece magazine.

Asul din mânecă: producţia

Avantajul lui Timiş în dezvoltarea unei reţele proprii demagazine de mari dimensiuni este faptul că grupul de companiiCrisTim are o capacitate foarte mare de producţie, care îi asigurăpermanent necesarul de marfă şi care îi permite stabilirea uneipolitici proprii de preţ.

"Investiţia per magazin este de 30-40.000 de euro, deoareceamenajările le realizăm prin intermediul unei alte companii dingrup, Sensconstruct (cu activităţi în domeniul construcţiilor - n.red.)."

Timiş a completat că investiţiile în reţeaua de magazine suntrealizate din fonduri proprii şi că cele 200 de unităţi vor fideschise doar în Capitală, principala zonă de interes în acestmoment, pentru a putea creşte cota de piaţă a companiei pesegmentul de mezeluri de la 25% în prezent la 30-32% în cursulanului viitor.

Singurele diferenţe între planurile de atac ale celor doiantreprenori sunt mărimea celor două businessuri, modul deaprovizionare (achiziţii versus producţie proprie) şi de servire(autoservire versus servire cu vânzător). În plus, în timp ce DinuPatriciu vrea să deschidă aproximativ 3.000 de unităţi care sărealizeze vânzări de până la un miliard de euro în următorii treiani, fondatorul CrisTim ar putea obţine de la reţeaua de magazinede cartier vânzări de până la 60 de milioane de euro peste treiani, potrivit estimărilor ZF pe baza unor vânzări de circa 300.000de euro anual per magazin.

Urmează mini-supermarketurile

"Tendinţa (de extindere a reţelelor de magazine proprii - n.red.) este normală în această periodă. Atât timp cât consumatorulare putere de cumpărare mai mică, cumpără mai des de la magazinelede cartier unde are preţuri adaptate la puterea lui de cumpărare.Astfel, ca să ne adresăm nevoilor consumatorilor, am decis sădezvoltăm o reţea de magazine de proximitate", a explicat omul deafaceri.

Timiş susţine însă că reţeaua de magazine de proximitate nu estesingurul concept de retail pe care îl dezvoltă. "Vom avea şi minisupermarketuri de 400 de metri pătraţi. La sfârşitul acestei lunivom deschide unul în zona Mogoşoaia", a completat acţionarulCrisTim, companie care distribuite în prezent în peste 6.000 depuncte de vânzare din toată ţara.

În plus, CrisTim a dezvoltat recent propriu canal cash &carry, cu 12 puncte de lucru la nivel naţional, respectiv înCapitală, Buzău, Piteşti, Râmnicu Vâlcea, Galaţi şi Craiova.Potrivit lui Timiş, punctele de lucru Cash & Carry CrisTim sunto alternativă pentru cei care achiziţionează cantităţi mari deproduse pentru a le comercializa.

Vor să pună merele în mai multe coşuri

"Motivulprincipal pentru care producătorii îşi extind în prezent reţelelede magazine este faptul că acestea le asigură nevoia de lichidităţişi sunt o alternativă la comerţul prin intermediul lanţurilor maride magazine (din retailul modern - n. red.), unde producătorii îşiprimesc banii într-o perioadă de timp între 30 de zile şi şaseluni. De aceea, vor să pună merele în mai multe coşuri", a declaratConstantin Prisecaru, senior broker al diviziei de spaţiicomerciale stradale din cadrul firmei de consultanţă imobiliarăColliers International.

În plus, şi chiriile mici şi mulţimea de spaţii stradale liberesunt alte avantaje ale celor care decid acum să intre în retail."Scăderea chiriilor pentru spaţiile stradale a început în a douajumătate a anului 2008, atunci când preţurile au scăzut cu 10-15%.Apoi în 2009, chiriile au scăzut din nou cu 15-20%, iar de laînceputul acestui an cu alte 10%. Astfel, în funcţie de zone, înultimii doi ani, chiriile pentru spaţiile stradale au scăzut cu30-45% faţă de vârful atins în 2008", a declarat Alexandru Preda,directorul diviziei de spaţii comerciale stradale din cadruldepartamentului de retail al Colliers International, completând căprincipalele criterii luate în calcul de producătorii în căutare despaţii comerciale mici sunt poziţionarea şi preţul chiriei.

În plus, Preda susţine că extinderea reţelei de magazine este unavantaj în acest moment. Cele mai căutate sunt spaţiile cusuprafeţe între 50 şi 100 de metri, amplasate în cartiere şi zoneaglomerate. "Unii producători închiriază şi spaţii de până la130-150 de metri pătraţi, dar doar în condiţiile în care seîncadrează în bugetul stabilit per magazin", a mai spusPrisecaru.

La câte magazine devii profitabil

O reţea de magazine proprie realizează în mod obişnuit maximum10% din businessul unei companii, potrivit reprezentanţilorColliers International. În condiţiile în care cifra de afaceri permagazin este de aproximativ 20-25.000 de euro pe lună, aceastaînseamnă că un magazin de proximitate va realiza anual afaceriîntre 250.000 de euro şi 300.000 de euro pe an.

"La o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro, un producătorare nevoie de minimum 50 de magazine cu o suprafaţă medie de 100 demetri pătraţi pentru a obţine din operarea acestora un rulaj anualde 10 milioane de euro, respectiv 10%, şi nu există încăproducători care au reţele atât de mari. Depinde însă atât demărimea reţelei, dar şi de suprafeţele magazinelor. Dacă suprafaţamagazinului creşte, creşte şi cifra de afaceri", a explicatPreda.

Care sunt dezavantajele

  • "Pe fondul unei pieţe imprevizibile, în această perioadă,proprietarii de spaţii pentru închiriat încearcă să încheiecontracte pe o perioadă cât mai scurtă", susţine Alexandru Preda,directorul diviziei de spaţii comerciale stradale din cadrulColliers International.
  • Închirierea unui spaţiu comercial pe termen scurt nu este însărentabilă pentru producătorii care vor să îşi extindă reţeaua demagazine, investiţia iniţială fiind amortizată în câţiva ani. Dinacest motiv, cele două părţi ajung în majoritatea cazurilor la uncompromis, iar contractele sunt semnate pe perioade de patru-cinciani, urmând a fi renegociate preţurile, cu 15-25%, după o perioadăde doi sau trei ani.
  • În plus, producătorilor care investesc în retail le lipseşte unatu important în dezvoltarea unui astfel de business, spunmanagerii firmei de consultanţă imobiliară ColliersInternational.
  • "Dezvoltarea unei reţele de magazine este o decizie de adaptarela mediul economic actual, iar magazinele vor fi menţinute dacă vorperforma la fel şi după revenirea consumului. Atunci când crizaeconomică va fi depăşită însă, chiriile se vor adapta în funcţie decât poate să suporte fiecare business. Timpul va decide dacăavantajul dat de marjele mai bune de profit va fi mai mare decâtdezavantajul adus de faptul că producătorii nu au know-how-ulnecesar pentru a dezvolta un business de retail", considerăAlexandru Preda.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO