Oportunităţile pentru businessurile româneşti sunt în primul rând în Europa de Est, susţine Raul Ciurtin, cofondator al Verdino.
„Cred că oportunităţile pentru businessurile româneşti sunt în primul rând în Europa de Est şi ca o etapă firească de consolidare şi creştere ulterior pe alte pieţe, pentru că alte pieţe sunt mult mai mature şi consolidate şi mult mai greu de penetrat”, a spus el în cadrul conferinţei ZF Branduri Româneşti 2024.
Ce a mai declarat Raul Ciurtin în cadrul conferinţei ZF:
• Îmi place şi mie brandul Luca, cred că un brand reprezentativ la nivel de awarness şi penetrare ar fi Taverna Racilor. Dincolo de brand, mi se pare spectaculos stilul de comunicare. Merită studiat, merită văzut, performanţa se vede.
• Pe pieţele vest-europene nu se intră neapărat uşor, există clar o reticenţă despre produsul din estul europei. Contează foarte mult şi categoria de produs şi lanţul prin care a ajuns la consumator. În funcţie de categorie şi de lanţ, efortul este diferit.
• Ca să devină brand, un nume trebuie să fie campion undeva. Cel mai uşor trebuie să fie acasă la tine. Ca să te numeşti brand, ar trebui să fii campion undeva şi ideal este să fii la tine acasă, pe motive că înţelegi mai uşor consumatorul şi nevoia, cultura şi obiceiurile. Pe urmă, într-o formă consolidată, mergi pe alte pieţe în funcţie de oportunităţi.
• Cred că la momentul acesta, dacă discutăm despre branduri româneşti, cred că este mult mai important consumatorul român, care a devenit mult mai educat, mult mai informat. Foarte mulţi români au circulat în anii aceştia foarte mult în lume, au gustat, au văzut, au fost expuşi. Eu văd o preţuire tot mai mare şi o apreciere pentru brandul româneşti Made in Romania, fie că discutăm de la bob la furculiţă, că discutăm că în spatele unui brand există o companie, există nişte oameni, se preţuieşte tot mai mult şi asta mă face să fiu foarte fericit.
• Industria încearcă să inoveze, cred că încearcă să devină mai eficientă şi cred că devine o obligaţie de a fi mai sustenabilă. Suntem obligaţi să fim mai sustenabili prin tot ceea ce vom face, cred că ştim cu toţii, chiar dacă asta presupun un efort. Cred că asta face deja industria. Consumatorul, în schimb, devine mult mai informat. Dacă discutăm despre obiceiuri şi informaţii, pentru foarte multe categorii de vârstă sau de consumator, nu văd nicio diferenţă de cunoaştere, de dorinţă a unui consumator român faţă de un consumator din Europa de Vest. Diferenţa este disponibilitatea şi cred că fiecare simte lucrul acesta, fiecare producător sau deţinător de branduri, nivelul de pretenţie şi cunoaştere al consumatorului creşte într-un mod accelerat.
• Consumatorul devine mai educat şi mai sofisticat. Probabil că în foarte multe industrii miza este cât de repede reuşeşte industria să ridice ştacheta şi să răspundă acestor nevoi. Cu siguranţă transformarea de consum, îngrijorările din spatele anumitor anumitor produse devin tot mai evidente şi asta reprezintă o provocare foarte mare pentru consumator. Din fericire, consumatorul este întotdeauna mai deştept decât producătorul.